Annons

K100d problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en K100D som jag har ett litet problem med.

Felet uppstod idag när jag skulle fota lite.

När man fokuserar på något så ser det grymt oskarpt ut i sökaren med bilden blir skarp...

Jag provade med macrot och då såg man tydligt att i sökaren så ligger skärpan 2-3cm bakom den faktiska skärpan.

Detta kan inte bero på felaktig sökarinställning efter som jag ser ett skarp ställe i sökaren och att det bara blir värre om jag börjar skruva på den.

Vad kan detta bero på?

Det är ett stort problem eftersom jag oftast fotar macro och vill ställa in skärpan manuellt men det är omöjligt nu när skärpan inte ligger där det ser ut som den gör!

//Felix
 
Det låter som ett verkstadsjobb, men det skulle kunna vara spegeln som inte går ner riktigt pga skräp. I så fall kan du prova att titta och fälla upp spegeln i menyn om sensorrengöring.
Det kan vara en smäll som har flyttat på porrospeglarna(speglarna som vinklar till bilden i sökaren och ser till att du får en rättvänd bild).
 
Bofoto2 skrev:
Det låter som ett verkstadsjobb, men det skulle kunna vara spegeln som inte går ner riktigt pga skräp. I så fall kan du prova att titta och fälla upp spegeln i menyn om sensorrengöring.
Det kan vara en smäll som har flyttat på porrospeglarna(speglarna som vinklar till bilden i sökaren och ser till att du får en rättvänd bild).

Hmm... Det är så trökit att det ska hända nu när sommaren kommer =( Menmen sånt är livet...
 
Någon som har nån prisupfattning vad detta kan kosta? Det kanske är lika bra att updatera sig till en k10...
 
Jo det är klart det är(omöjligt alltså)... En fullt fungerand k100 går för bara ett par tusen...
 
Senast ändrad:
Fibbe_15 skrev:
Någon som har nån prisupfattning vad detta kan kosta? Det kanske är lika bra att updatera sig till en k10...

Du har ju garanti kvar Fibbe. Lämna den till Elgiganteb där du köpte den eller skicka till Zieger.

Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.