Psandra skrev:
Hej! Jag ska köpa min första digitala systemkamera och vill ha en Pentax eftersom jag har Pentaxobjektiv till min analoga MZ7.
Jag är inte avancerad i mitt fotograferande utan leker mig fram och testar i min egen takt, men jag fotar nästan varje dag.
Nu funderar jag på om jag ska köpa K10:an eller K100. Kommer jag märka någon skillnad mellan de olika modellerna? Det skiljer ca 2800kr i pris, vilket ju är en del. Å andra sidan har jag ett växande intresse och vill inte ångra mitt köp.
Vilken modell skulle ni rekommendera mig att köpa?
/Sandra
Såvida du kan vänta någon månad, och har råd med K10D så tror jag det är en bättre investering. Rent generellt brukar jag rekommendera folk att köpa den senaste modellen, även om den är aningen enklare för tekniken går hela tiden framåt. När den senaste modellen i det här fallet heter K10D och är den mest profesionella kamera Pentax presterat på många år, och dessutom till ett löjligt lågt pris så är valet enkelt. Självklart under förutsättning att man kan vänta till den är tillgänglig, samt att man har råd med de extra tusenlapparna.
Långsiktigt så tror jag du kommer att ha glädje av en K10D längre tid än du kommer att använda din K100D innan du köper en ny kamera, men det är ju gissningar. Med digitala kameror är jag inte lika säker som jag skulle varit på den analoga tiden. Men om man tittar på användarna av *istD, så finns det fortfarande användare an den modellen, trots att den måste betraktas som gammal nu. Men det var ju också en lite finare kamera. Så om man tänker optimistiskt att du komemr att använda en K100D i 3 år, medan en K10D vara i 4-5 år, så blir faktiskt K10D billigare.
Men självklart finns det också risker med K10D:
1) Bildstabiliseringen kanske inte håller så bra?...liknande problem med K100D i så fall, men jag har förstått att K10D har en något annorlunda bildstabilisering.
2) Det är Pentax första moderna tätade kamera. Man kan anta att en del nya material använts som kanske inte åldras bra?
3) ???
Vad jag talar om är s.k. barnsjukdomar antar jag. Men jag tror att Pentax har så lång erfarenhet så att risken är minimal. Vi har också sett Pentax dra tillbaka flera utlovade kameramodeller de senaste 5-6 åren, vilket jag tycker tyder på Pentax noggrannhet, man släpper helt enkelt inte ut skräp på marknaden. Jag litar fullt på att K10D blir en fantastisk kamera. Jag beställde min innan pressreleasen ens kommit ut och jag visste detaljerna om vad jag beställde. Men alla rykten visade sig stämma, så om bara kameran dyker upp snart så blir jag hur nöjd som helt
))