ANNONS
Annons

K10 eller K100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Psandra

Ny medlem
Hej! Jag ska köpa min första digitala systemkamera och vill ha en Pentax eftersom jag har Pentaxobjektiv till min analoga MZ7.

Jag är inte avancerad i mitt fotograferande utan leker mig fram och testar i min egen takt, men jag fotar nästan varje dag.
Nu funderar jag på om jag ska köpa K10:an eller K100. Kommer jag märka någon skillnad mellan de olika modellerna? Det skiljer ca 2800kr i pris, vilket ju är en del. Å andra sidan har jag ett växande intresse och vill inte ångra mitt köp.

Vilken modell skulle ni rekommendera mig att köpa?

/Sandra

När du räknar på prisskillnaden så glöm inte batterier och laddare till k100d. Priset på batterier varierar ju beroende på vad du köper, men några hundralappar mindre i prisskillnad blir det. Å fotar du bara enstaka bilder varje dag så skulle jag helt klart föredra LiIon framför NiMh, då behöver du inte ladda så ofta. Nimh laddar ur sig själva även när kameran bara ligger, LiIon-ackarna laddas i stort sett ur endast när kameran används. I K10D sitter redan LiIon, till K100D måste du själv välja. Det finns LiIon som passar, men Pentax rekomenderar dem inte. En uppsättning med dubbla laddare så man kan ladda båda batterierna samtidigt kostar ca 600 spänn på Klas Olsson. Nimh-ackar är billigare men ger också långsammare autofocus och laddar ur sig själva.

En annan sak är om du tänker köra RAW. Testade en K100D för en vecka sedan och inget av mina program klarade raw-filerna från den. Med K10D kan man köra adobes Raw-format, DNG. Det borde göra att man kan köra RAW redan från första dagen och slipper vänta på att just din RAW-konverterare uppgraderas. Mycket bra för mig som gärna fortsätter med RawShooter.

Sen som det ser ut på övriga specifikationer så lär K10D definitivt vara värd de extra tusenlapparna.

P-E Claesson skrev:

Sen som det ser ut på övriga specifikationer så lär K10D definitivt vara värd de extra tusenlapparna.

K10D måste vara den mest prisväda kameran som finns men K100D kommer förmodligen tvåa.

Det som talar för K100D skulle väl förutom priset vara att den är mindre och lättare, gissningsvis likvärdig bildkvalité och att den inte direkt saknar några "basic" egenskaper.

K10D är å andra sidan en kamera med proffsegenskaper och betydligt snabbare autofokus och vassare seriebildsprestanda.

Batteriet var en tungt vägande faktor som fick mig att välja K10D framför K100D. Som Per-Erik Claesson skrev så får du dra av det på mellanskillnaden för att göra en relevant jämförelse. Det är också smidigare att hantera ett batteri (+ ett reserv) och än 2-4 (vilket blir 4-8 inkl. reserver).

Snabbare autofokus var en annan faktor.

Nackdelarna är att den är större, tyngre och dyrare.

När det gäller prissskillnaden räknar jag på kostnaden under den tid jag räknar med att ha kameran, min gissning är att en K10D känns fräsch under längre tid än K100D. Detta gör att priset/månad kanske inte blir högre. Men det är självklart ändå några tusen till att betala när kameran skall köpas.
Storlek och vikt är tyvärr inte så mycket att göra åt.

Skall kanske tillägga att det blir min första systemkamera, så kraven jag ställer kommer från de brister jag upplever med min nuvarande kamera.

Köpte en *ist DL i slutet på förra året och bytte upp mig till en K100D för någon månad sedan. Men skulle ändå rekommendera dig att köpa en K10D, för den lär du inte växa ur på ett bra tag... varken när det pixlar, funktioner eller annat...

T ex kan du kompletera med vertikalgrepp (finns inte till K100D) och de nya USM objektiven när de kommer...

Psandra skrev:
Hej! Jag ska köpa min första digitala systemkamera och vill ha en Pentax eftersom jag har Pentaxobjektiv till min analoga MZ7.

Jag är inte avancerad i mitt fotograferande utan leker mig fram och testar i min egen takt, men jag fotar nästan varje dag.
Nu funderar jag på om jag ska köpa K10:an eller K100. Kommer jag märka någon skillnad mellan de olika modellerna? Det skiljer ca 2800kr i pris, vilket ju är en del. Å andra sidan har jag ett växande intresse och vill inte ångra mitt köp.

Vilken modell skulle ni rekommendera mig att köpa?

/Sandra
Såvida du kan vänta någon månad, och har råd med K10D så tror jag det är en bättre investering. Rent generellt brukar jag rekommendera folk att köpa den senaste modellen, även om den är aningen enklare för tekniken går hela tiden framåt. När den senaste modellen i det här fallet heter K10D och är den mest profesionella kamera Pentax presterat på många år, och dessutom till ett löjligt lågt pris så är valet enkelt. Självklart under förutsättning att man kan vänta till den är tillgänglig, samt att man har råd med de extra tusenlapparna.

Långsiktigt så tror jag du kommer att ha glädje av en K10D längre tid än du kommer att använda din K100D innan du köper en ny kamera, men det är ju gissningar. Med digitala kameror är jag inte lika säker som jag skulle varit på den analoga tiden. Men om man tittar på användarna av *istD, så finns det fortfarande användare an den modellen, trots att den måste betraktas som gammal nu. Men det var ju också en lite finare kamera. Så om man tänker optimistiskt att du komemr att använda en K100D i 3 år, medan en K10D vara i 4-5 år, så blir faktiskt K10D billigare.

Men självklart finns det också risker med K10D:
1) Bildstabiliseringen kanske inte håller så bra?...liknande problem med K100D i så fall, men jag har förstått att K10D har en något annorlunda bildstabilisering.
2) Det är Pentax första moderna tätade kamera. Man kan anta att en del nya material använts som kanske inte åldras bra?
3) ???

Vad jag talar om är s.k. barnsjukdomar antar jag. Men jag tror att Pentax har så lång erfarenhet så att risken är minimal. Vi har också sett Pentax dra tillbaka flera utlovade kameramodeller de senaste 5-6 åren, vilket jag tycker tyder på Pentax noggrannhet, man släpper helt enkelt inte ut skräp på marknaden. Jag litar fullt på att K10D blir en fantastisk kamera. Jag beställde min innan pressreleasen ens kommit ut och jag visste detaljerna om vad jag beställde. Men alla rykten visade sig stämma, så om bara kameran dyker upp snart så blir jag hur nöjd som helt :)))

Tack så mycket för svaren. Efter era resonemang lutar det åt K10:an. Jag får grunna lite till, den är ju inte här ännu i alla fall.

Nemesis skrev:
Köpte en *ist DL i slutet på förra året och bytte upp mig till en K100D för någon månad sedan. Men skulle ändå rekommendera dig att köpa en K10D, för den lär du inte växa ur på ett bra tag... varken när det pixlar, funktioner eller annat...

T ex kan du kompletera med vertikalgrepp (finns inte till K100D) och de nya USM objektiven när de kommer...

Förstår jag dig fel eller kommer dom nya USM objektiven inte att passa till en K100D ?
Står oxå och väljer mellan en K100D och K10D.

Nemesis skrev:

eeuum, menar du att den nya DA* Supersonic serien inte passar till K100!? Det får jag verkligen hoppas, själv är jag grymt sugen på kommande 60-150, ska jag dessutom komplettera med K10 ockås kommer man ju bli ruinerad.

K100 bättre med gamla linser eller..?

Jag har följt disussionerna i forumet när det gäller K10 och gamla k- och m-linser och förstått att det trubblar med ljusmätningen vid användning av K10 men inte K100. Det har gjort att jag inte vågat satsa på någon av dem... Har ju K-fattade linser "på rad" i ett skåp.
Hur attan gör man..? Måste jag köpa den enklare K100 för att kunna använda mina gamla fina pentaxlinser? Knäppt i så fall!!

P-E Claesson skrev:

En annan sak är om du tänker köra RAW. Testade en K100D för en vecka sedan och inget av mina program klarade raw-filerna från den. Med K10D kan man köra adobes Raw-format, DNG. Det borde göra att man kan köra RAW redan från första dagen och slipper vänta på att just din RAW-konverterare uppgraderas.

Adobe Camera Raw funkade då med mina K100D raw-filer..

Re: K100 bättre med gamla linser eller..?

Ja, förmodligen är den det. Tyckte någon skrev (K10) att så länge man använder större bländaröppning typ 4,5 så är ljusmätningen konsekvent och fungerar bra. Sedan ökar väl spridningen vad jag hört, om det fungerar acceptabelt upp till iaf f8 kanske det är något man kan leva med...

Men att K100D skulle funka bättre än K10D måste väl ändå vara en bugg? Eller har någon sett en rationell förklaring till varför inte K10D skulle klara av det lika bra?

Jag är fortfarande helt inställd på att ragga upp en K10D så fort jag finansierat den. Och räknar då med att den här buggen kommer att avlusas förr eller senare.

Ljusmätningen fungerar inte med äldre objektiv (före A-serien). Det påstås att det beror på den nya ljusare mattskivan. Verkar dock lite konstigt att Pentax skulle missa en sådan sak. Det blir även fel om man väljer att sätta ett FA-objektiv i icke A-läge. Felet är rapporterat uppåt till Pentax Japan.

Mätningen fungerar bara på största bländaröppning, redan vid bländare 8 är det 1-2 steg fel för att sedan öka ytterligare med mindre bländare.

Enligt manualen ska det ju fungera.

Förutom detta så är jag helnöjd med min K10D

/Mats

1. När bländarringen används, oavsett objektivserie (FA, FA, A, M, K - vad som helst), så frånkopplas all elektrisk kommunikation och kamerans flerfältsmätning och övriga system får ej längre den information som de behöver för att fungera.

2. Var i handboken till K10D står det att ljusmätningen fungerar korrekt när bländarringen används? På sidan 210 står det om kamerans funktioner när bländarringen används, men jag hittar bara att det står att AE-mätning slås på när kameran står i läge M (hypermanuellt läge). Hittar inget som talar om hur funktionell denna mätning är. Du får gärna visa mig i handboken var det står att mätningen fungerar korrekt.

Hälsar
R

Sidan 208
"Objektiv som kan användas med denna kamera.
Endast DA- och FA J-objektiv samt D FA/FA/F/A-objektiv med A-läge på bländarringen kan användas med denna kamera. Se “Anmärkningar om [Användning av bländarring]” (s.210)"

I tabellen finns ett antal alternativ för hur det ska fungera med DA/FA J/D FA/FA/F/A objektiv med bländarringen ställt i annat läge än A.

I tabellen framgår det att manuell exponering ska fungera med bländarringen i annat läget än A. Men icke, mätning och exponering blir fel.

Är detta ett fel i manualen eller är det ett fel i mjukvaran?

På sidan 210 stå det:
Alla objektiv (hypermanuell) funktion
Bilder kan tas med inställt bländarvärde och slutartid. I sökaren visas [F--] för bländarindikatorn. När skärpdjupet kontrolleras (optisk förhandsgranskning), slås AE-mätning på. Exponeringskontroll är möjlig.

Vad är det för mening med att lägga in en AE-mätningen som ger ett felaktigt resultat?

I manualen till Ds är det samma tabeller, men med Ds så fungerar det.

Om det är samma beskrivning av funktionaliteten för två olika modeller, men i verkligheten fungerar de olika. Är det då felfunktion på den ena modellen eller är det fel i instruktionsboken?

Angående marknadsföringen så tycker jag att “Unik bakåtkompabiltet” (annons I Kamera&Bild 2/07) betyder litet mer än att objektivet går att montera.

Om det inte är ett fel så borde väl Pentax Scandinaiva rapportera det som ett fel uppåt i organisationen.

/Mats

Mats, du har visat precis det som jag skrev - nämligen att ljusmätningen slås på. Det står fortfarande inget om HUR ljusmätningen fungerar, bra eller dålig. ATT något fungerar, är inte nödvändigtvis samma sak som "ljusmätningen fungerar bra". Handboken är otydlig ja, men jag ser inget stöd för din personliga tolkning av den.

Givetvis kan man alltid diskutera vad "unik bakåtkompatibilitet" menar i praktiken, Pentax har valt att ej definiera det. Eftersom Pentax inte definierar det, så anser jag det vara fel när man lägger in sin egen personliga definition av det och sedan kritiserar Pentax när kameran ej uppfyller ens egen personliga definition.

Jag ser inget från Pentax sida som utlovar att ljusmätningen fungerar korrekt och är 100%-igt tillförlitlig när bländarringen används på objektiven.

Men eftersom du är så säker på din personliga tolkning, så rekommenderar jag dig att anmäla Pentax Scandinavia till Allmänna reklamationsnämnden för vilseledande marknadsföring. Låt en domstol avgöra hur Pentax "unik bakåtkompatibilitet" ska tolkas!

http://www.arn.se/templates/Page____21.aspx
"För att kunna få rätt i ett ärende vid nämnden räcker det normalt inte med bara ett påstående om att det t.ex. är fel på en vara. Om säljaren hävdar att det inte är något fel på varan måste konsumenten komma med bevisning som stöder hans uppfattning. Man brukar säga att den som påstår något också har bevisbördan för sitt påstående. Reglerna för vem som i olika situationer har bevisbördan finns inte alltid i någon lag utan har i flera fall vuxit fram i det som kallas rättspraxis, dvs. domstolarnas avgöranden i flera olika tvister."

Hälsar
R

ja jag säger såhär.
jag inbillar mig att jag orkar vänta i några månader extra och köper mig k10d istället. jag tror att jag bara kommer att ångra mig annars om jag köper en k100d nu. det är säker en jättebra kamera och jag tror att den skulle täcka mitt hobbyfotande i stadsparken på änder o skit :) alldeles ypperligt. MEN...
vad vill du helst ha? en k100d lr k10d?
precis...
vänta lite och botanisera bland objektiv, stativ, väskor, fotoprogram, gå till bibblan å låna fotoböcker så ska du se att den tiden går fort, som du ska ha till senare medan pengarna rullar in och du får köpa den bästa kameran på marknaden i ett antal år framåt.
Tänk själv...
en helt fantastisk ny kamera lagom till när sommaren börjar övergå i höst. du kommer kunna köpa den lagom i tid innan så du hinner lära dej basic funktionerna och hanteringen. sedan exploderar hela naturen i färger med dig i mitten med en k10d... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar