Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma här

Jag testade med ett 35-70mm Chinon idag och det blev också väldigt överexponerat efter att ha tryckt på gröna knappen i m-läge. När jag sedan körde på bländare 22 blev det ännu ljusare.... ? Värdena i sökaren visar på tider på 0,3 och så... Fattar inte men i dagsljus är det sällan man behöver gå ner på 0,3 eller?

Verkar ha svårt med mina gamla gluggar och det är ju trist så om någon vet svaret så är jag idel öra...
 
Jag har inga manuella objektiv själv med detta låter ju som ett fel. har ni kollat vad som sägs på DP? Läge att skriva till Pentax och begära en uppgradering?
 
Svar ja

Ja och jag skall försöka att testa mer idag... Men jag får verkligen inte styr på dem! Kör ett 50mm 1,9 Chinon och ett Cosina (skrev fel innan) 35-70mm... Hur skall jag gå till väga punkt för pricka i inställningar och dylikt för att minimera fel vid gamla gluggar? Jag har ställt in kameran rätt tror jag och kör i M-läge och trycker på gröna knappen för att få ett värde...
 
Ja det verkar finnas vissa funktioner angående autoexponering och autovitbalans i spec inställningar. Men dessa har jag som standard avstängda. Det enda jag aktiverat på min är bländarring.
På K110D måste man sätta en 2:a på förandsvisningen för att se en mätare i sökaren när man extrakollar med ringen kring avtryckaren (extra feature)
Man kan även på lillbrorsan aktivera AEL knappen i specinställningar så den fungerar som gröna knappen på K10D
 
Senast ändrad:
Efter mycket letande hittade jag detta på dpreview.

Incorrect - you can only use the M lenses in Manual mode - you will have to adjust the aperture through the ring on the lens, however with the K10 you can press the green button in M mode and the camera will meter the correct exposure for you (though I should note that with both my FA and M 50mm lenses - I get underexposure with the aperture ring at f1.4 and f2, slight underexposure at f2.8 and its good at f4 and above - though this is systematic so I know that basically at f1.4 and f2 I get about 1 stop underexposure and at f2.8 about 1/3 stop so its easy to compensate - this will IMO be fixed in a firmware update probably - hopefully!).


Det roliga i det hela är att jag gick från Minolta o sony pga felexponeringar i svåra situationer, stod o valde mellan lillebror och storebror på pentax, väljer tillsist storebror trotts högre pris. Livet är härligt ! Hoppas det rättar till sig i en firmware. men man vet ju aldrig. Å andra sidan finns det säker gott om människor som kan tänka sig att byta rakt av mot en K110D :)
 
Var ute i det mulna vädret i e.m. och testade min K100D med att plåta med hjälp av AE-L knappen i manuellt läge, samma som den gröna på K10D. Har aldrig använt den funktionen innan, endast den med OFF/ON-vredet. Det blev faktiskt ngt. överexponerade bilder med AE-L funktionen och ej med OFF/ON vredet, med minsta bländare. Konstigt!!??
Nu ikväll plåtade jag inomhus med kameran på stativ i olika lampljus. Konstaterade då att den exponerade olika på största och minsta bländare, AE-L funktionen eller OFF/ON-vredets funktionen hade ingen betydelse. Exponerade bra på minsta bländare, men underexponerade på största. Slutsatsen är nog att den exponerar lite olika beroende på ljusintensitet och val av bländare och tid i manuellt läge, tyvärr. I autoläge och med Pentax -FA objektiv som jag också har, blir exponeringarna perfekta för mig.
Jag har en Nikon D50 med nya och gamla objektiv, skall testa imorgon hur den exponerar i M-läge med största och minsta bländare.
 
Felet verkar inte vara åtgärdat i den nya firmwaren som släpps. Han inte ladda ner den inofficiella innan den försvann.
Funderar på att reklamera kameran o be dom kreditera den på Pentax. Om det kommer in ca 100 nya kameror med begäran om kreditering så måste dom sätta fart. För mig spelade det inte så jättestor roll om jag skulle köpa lillebrorsan eller storebrorsan men att ljusmätningen inte fungerar på K10D får en att vissna lite i hörnen.
 
Känns som ett onödigt fel som ju borde ha åtgärdats i denna uppgradering. Kan det finnas lite hopp om att det finns med den 23/1? Är det säkert alla K10:eek:r eller kan det vara skillander mellan olika kameror, kändes lite osäkert tyckte jag efter att ha läst på DP. Verkar ju iaf ohållbart om du skall köra manuellt...
 
Kommer sig inte problemet ni beskriver av att kameran försöker mäta exponeringen nedbländat, mot det normala att mäta exponeringen vid full öppning vilket kameran sedan räknar om till nedbländat värde. Anledningen till att man alltid mäter vid full öppning lär vara att ljusmätaren på något sätt luras av skillnader strålgången hos nedbländade objektiv, fenomenet uppstår även när man använder shiftobjektiv (varför man bör låsa exponeringen innan man shiftar objektivet).

Jag har för övrigt noterat liknande avikelser med nedbländade manuella objektiv på Canonkameror, mätfelet har då legat på +/- 0,5 EV.

I vilket fall så har Nikon löst problemet på sina exklusivare modeller genom att man kan ange vilken största bländare det manuella objektivet har, så att kameran kan mäta på normalt sätt med full öppning. På de enklare kameramodellerna har Nikon istället inget stöd alls för ljusmätning med manuella objektiv, utan man får ställa in kameran helt manuellt.

/Daniel
 
Jag har också detta problem.

Så frågan är väl snarare om det finns någon som INTE har detta problem med sin K10D?

När jag mäter ljuset med gluggen nedbländad (M-mode) så får jag inte samma tidsvärde som när jag kör i Av och Tv-mode, mer än runt f4.

Fullt öppet (på en 50/1.4) så blir bilden underexponerad i stället.
 
Nåt lurt är det! Jag har samma problem när jag använder M och K-optik (M50/1,7, SMC 105/2,8 och SMC 28/3,5). Men det konstiga är att när jag använder min FA 28-105/3,2-4,5 i M-läge och mäter med objektivet i A-läge för att sedan mäta genom att ställa in samma bländare på objektivet så blir det en längre exponeringstid. Skillnaden är flera steg. De gamla objektiven använde jag vid några tillfälle på min Ds, på den fungerade de.

Jag har även jämfört genom att mäta med FA 28-105 vid 28, 50 och 105 bl 11 (A-läge) för att sedan mäta med respektive objektiv. Det blir stora avvikelser i exponeringstid.

/Mats
 
Samma här....

Har också samma problem här.
Var ute igår och fotade med k-optik, men alla mina bilder blev överexponerade :-(
Använde mig av M-läget och den gröna knappen (då optiken bländas ned). Får då en tid, men den stämmer inte som synes.

/Anders
 
Jag testade i veckan en nyköpt Chinon 135/2.8 och tänkte inte på några problem av det slaget. Jag testade bländare 2.8 - 16 (ligger upplagt på min server enligt annan tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69693). Gick igenom tiderna jag fått för de olika bländarna nu, och det såg också bra ut: f2.8 1/180 , f4.0 1/90 , f5.6 1/45 , f8.0 1/20 , f16.0 1/15. Är det bara objektiv med större bländare som har problem så tror jag ändå att det är ett 'racing problem', dvs att där bländaren har längre väg att gå, så hinner de inte med. Jag har inget M-objektiv med större bländare än 2.8 så jag kan ej testa.

Bilderna togs med ISO 800, och med stativ och 2s-timer (alltså ingen SR). Motivet var en upplösningstestkarta på ca 1.5 meters avstånd. Centrumvägd mätning. DNG.
 
Såhär står det på pentax.se:

PENTAX M (K) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus. Saknar A-läget (automatik) på bländarringen vilket gör att Bländarautomatik (Av) samt Programautomatik (P) ej fungerar.
- Manuell fokus
- Saknar kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Ej A-läge på bländarring
K10D, K100D, K110D, *ist D, *ist DS och *ist DL information Kan användas med inskränkningar av kamerans funktioner. Eftersom både *ist D och *ist DS saknar mekanisk avkänning av inställt bländarvärde krävs det att objektivet bländas ned till aktuell arbetsbländare vid exponeringsmätning.
Endast Manuellt (M) läge bör användas.
På *ist D kan Hypermanuellt läge användas.
Används läge Av (Tidsautomatik) kommer kameran, oavsett bländarringens läge, alltid att exponera efter objektivets största bländare (full öppning).
På K10D, K100D, K110D, *ist DS och *ist DL kan AE-L knappen aktiveras i menyn "Spec. inställningar" så att kameran bländar ned till vald arbetsbländare och slutartiden anpassas automatiskt.


Så funkar det på min *ist DS. Jag funderar på varför ni med K10D använder den gröna knappen?
Det finns väl en AE-L knapp på K10D?
 
Några funderingar: har möjligen moderna objektiv fler bländarsteg (mellan de "riktiga")? Är det kanske mer "steglöst"? En faktor som spelar in är ju de relativt stora hoppen, både i bländare, men framförallt i tid. Eller är det möjligen ett fel som bara syns i M-läge? Mats Lundgren skriver ju att hans FA-objektiv beter sig annorlunda i M resp A-läge.

T.ex: det optimala kanske vore 1/105 s, men kameran har bara 1/90 eller 1/125 att välja på. Här blir det 15% fel. Kan då bländare (eller ISO) finjusteras (utan att användaren vet det) så skulle det ju hjälpa till. Även tiden skulle ju kunna justeras något, men det som visas är fortfarande de fasta värdena.

Jag har ett M50/1,7, och jag har sett att det inte blivit helt rätt exponerat när jag testat inomhus. En serie bilder på olika bländare (för attt jämföra skärpan) blir olika exponerade. men det tror jag har med ljusförhållandena att göra. Kameran kan bara ändra från t.ex. 2 s till 3 s, men så mycket motiveras inte av bländarändringen.
 
En observation: om jag använder nedbländningsspaken visas en tid. Om jag när jag håller in spaken samtidigt ändrar bländaren så kommer inte tiden att ändras. Däremot kommer exponeringsmätaren (+/-) att ändras.
 
det troliga är att bländaren inte hinner med!!
för att kolla det så ställ in bländaren på 22
titta in i linsen och bländar ned
håll in nerbländnings spaken länge och memorera
storleken på bländaren.
ta sedan en bild samtidigt som man kika ned i linsen bländarn skall ju då hinna slå ihop till
bländar 22 annars = överexp

sedan var det någon som skrev längre upp
att Nikon ett mode där man ange i kameran
vilken bländare linsen har. det är endast till
för att matrixmätningen= skall funka kameran behöver den info för att kunna beräkna exp.

så när ni klämmer dit ett gammalt M eller K
objektiv på Pentaxen går den över till
Centrumvägd mätning !!!
 
B.T skrev:
det troliga är att bländaren inte hinner med!!
Jag undrar jag. De gamla M-objektiven hade inga problem att hänga med när jag använde motorn till LX-en; lite drygr 5 bilder/sek. Dessutom är bländarmekanismens uppbyggnad densamma på M- och A-objektiven, och felet uppträder -- om jag har förstått det rätt -- bara på M-optiken.

Men det är enkelt att kolla:
Ställ in bländare 2.8, mät mot något som är ljust och vackert. Justera ISO tills kameran anser att 1/2000 sek är rätt exponering. Ändra bländare till 22 och mät om. Om kameran mäter rätt skall den nu ge 1/30 sek.

-- MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.