Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom de flesta verkar uppleva samma sak (har inte sett nåt inlägg där någon INTE haft problemet ännu) och därtill att det finns en tråd om detta på DP reveiw, bör vi då inte kunna utesluta handhavandefel (gröna knappen har en specifik funktion för ljusmätning med manuella optiker på K10D) och "gamla sega gluggar" som fungerar perfekt på andra kamerahus ner till 1/2000?

// Matte
 
Jag undrar jag med. Om det bara gällde K- och M-objektiv så skulle det vara tänkbart. Jag har ju provat med min FA 28-105 3,2-4,5. M-läge med objektivet i A-läge, väljer bl 8 med e-ratten använder gröna knappen (inställd på att ändra slutartid) det ger 1/20 bl 8. Ställer objektivet på bl 8 mäter med gröna knappen 1/8 bl 8. Samma resultat med förhandsgranskingsläget. Bilden blir överexponerad.

Om det var bländaren som inte hänger med borde ju bägge bilderna bli överexponerade. Använder jag M50 1,7 får jag samma resultat

Sen kan man ju undra hur Pentax har översatt menyvalen/hjälptexten för gröna knappen.

Monica: Infon på Pentax hemsida är inte i överensstämmelse med instruktionsboken.

/Mats
 
Jo är ett objektiv helt o riktigt så ska det ju hinna me.men dom kan ju sega eller är det olja på bländarlamellerna har själv varit med om det,det
är gangska vanligt
sen en sak jag undra är när mätning o nedbländning
görs så är det kanske långsammare än
vid exponeringen
 
Men om nedbländningen vore långsammare vid mätningen så skulle det betyda att bländaren inte hann ned till det inställda värdet när mätningen gjordes, utan tex. bara till 16 i stället för 22. Det skulle i sin tur innebära en underexponering vid små bländare, inte överexponeering, förutsatt att bländaren hann blända ner vid exponering.

Men om exponeringen stämmer vid tex. bländare 1.4 så är det ju en enkel sak att räkna bländar- och slutarsteg fram till bländare 22 och kolla vad kameran anser där, jämfört med vad en korrekt exponering skall vara. Om kameran tycker fel så mäter eller räknar den fel. Om kameran tycker rätt men exponerar fel så är det ett problem med att bländaren inte hänger med.

-- MW
 
Benny, om mätningen med FA objektivet ger rätt värden i A-läget men fel värden då bländaren ställs in på bländarringen så borde väl inte skillnaden i mätning bero på olja på bländarlamellerna. Det vore en sak om man fick samma mätresultat med ett M- eller K-objektiv men annat resultat när man exponerar. Men jag får ju olika mätresultat oavsett om jag använder gröna knappen eller förhandsgranskningen. Gröna knappen är ju ett ganska snabbt förlopp för mätningen men vid förhandsgranskningen man ju själv styra hur länge man ska mäta.

Även jag har andra objektiv med olja på bländarlamellerna och dessa är sega när man petar på reglaget för nedbländning. Men dessa har inte varit aktuella att testa med pga oljan.

/Mats
 
OK Mats det verkar konstigt!!
men testa då att först ställa ex. in bländare 16
på kameran med bländarringen i A läget ta en
bild kika in i linsen kolla bländaren

ställ sedan in bländare 16 på ringen gör om
samma sak bländaren bör ju va samma dia.
bägge gånger. kör en lång tid så du hinner me!
 
För information så kan jag tala om att mina M42-optiker (utan nedbländningsautomatik) resulterar i samma felmätning som mina K och M optiker.
Så jag tror nog att vi kan lämna felet med "gamla sega gluggar" därhän.

Jag får inte samma tidsvärde i M-mode och "grön knapp mätning" som i Tv-mode på samma ljuskälla, mer än omkring f4 där tidsvärdet är lika.

Alltså, direkt jämfört med samma M-42 optik:

Största bländare visar en kortare tid i M-mode än i Tv-mode.
Minsta bländare visar en längre tid i M-mode än i Tv-mode.
Bändare 4 till 5.6 visar samma tidsvärde i M-mode som i Tv-mode.

Exponeringsfelet förekommer uppenbarligen endast i M-mode.

Dags att ta kontakt med Pentax.....

// Matte
 
Senast ändrad:
Benny med ditt resonemang om fel på bländaren så skulle objektivet under mätningen blända ner till ca 14-15 istället för 8 och vid exponeringen använda bl 8. Tiden förlängs ju vid mätningen. Observera att jag beskriver mätningen av exponeringen, själva exponeringen bekräftar bara den felaktiga mätningen.

/Mats
 
Är det verkligen så att alla utom jag har det här problemet? Jag har iofs bara testat med Chinon 135/2.8 Tokina 400/5.6 samt Pentax 100/2.8 men inte haft några problem av det här slaget.
 
Peter, enligt DP så är det inte alla men väldigt många. Jag har skickat ett mail till Pentax, det ska bli intressant att se svaret. Om det bara hade varit de gamla objektiven så kunde det förklara en del men eftersom det även berör min FA 28-105 som fungerar klockrent i A-läget i P, Sv, Tv, Av, TAv.

/Mats
 
Ska vi byta kamera Peter ? jag byter gärna :)
Det är intressant att du inte får felexponeringar på samma sätt. Som jag visade med de första bilderna i denna tråden så sticker felexponeringarna iväg ordentligt först när man kommer utomhus. Var ute i helgen med massa snö, då föll bländare 8 bra och jag körde på det bländarförvalet någon timme (gav ca +2 på exponeringen)
Så man lär väl sig att gå runt problemet. Detsamma gäller de oskarpa jpg bilderna. Men det tillhör kanske inte denna tråd.
Men visst funderar jag på att byta mot en K110D som inte har felexponeringsproblem.
 
OK, jag har intet fotat utomhus med något M-objektiv ännu. Så det är ku möjligt att även jag har vissa problem då. Men jag gjorde testerna inomhus dagtid i ett rum med mycket fönster i alla fall.
 
Mats/
kontaktar du Pentax sverige eller någon som liknar internationell nivå ? Tänkte skriva en rad om detta likaså. Det är nog det enda sättet att påverka om man inte vill reklamera varan mot kreditering.
 
Fick svar ifrån Pentax via e.mail idag, angående detta.

Citat;

Hej!

Du kan ringa vår verkstad Zieger Teknik.013-239660

M.v.h.
Bo Lundgren Pentax Scandinavia AB

Slut citat.


Dä bare å ring...;-)

// Matte
 
Efter nya firmware...

...Är det någon som vet om det har blivit bättre ang. K10D och K-optik?
Är det någon som vet om det beror på kameran eller ngt annat?

/Anders
 
Det var det första jag testade och kameran ljusmäter på samma sätt som tidigare.. ingen skillnad. Skrev ett långt brev till teknisk support på pentax.com och bad att dom vidarebefodrade det till development-avdelningen.
Uppmanar alla att skriva olika brev till pentax angående dessa belymmer. Svårt att veta hur man ska få fram budskapet till rätt personer. Att skriva till vanlig support som snabbt svarar att kontakta verkstaden eller liknande kan låta fel. Men det kanske är genom verkstäderna som man får in rapporter till pentax angående felen ?. Det betyder att alla som har dessa problem ska skicka in sina kameror. Begär alla kreditering så det dyker upp ett par hundra fakturor på pentaxavdelingen så borde kanske någon hicka till. ?
Det finns många filter på vägen så jag vet ärligt talat inte åt vilket håll man ska vända sig. Men ska även kontakta Zeiger teknik och prata med som angående bekymren o se hur dom ser på saken.
 
Ingen skillnad med fw 1.10. Jag har varit i kontakt med Zieger Teknik i Linköping, de hade inte hört talas om problemet och hade väl inte några ideer om vad det kunde bero på. Om man skickar in kameran skickas den antagligen vidare till Tyskland. Det var ganska vagt om hur länge den kommer att vara borta. Jag tipsade om att läsa den här tråden.

Har öven mailat Pentax Scandinavia, ingen respons

Vad ska man plåta med under tiden. Rimligt är väl att Pentax lånar ut ett hus under tiden.

/Mats
 
Go Mats, Go Mats !
Du har nu möjlighet att bli pionjär inom detta.
Skicka in kameran o se om det blir någon skillnad.

räkna med totalt ca 4 - 6 vekor från dörr till dörr innan du har kameran tillbaka från Tyskland.

Själv skickade jag nyss en minolta 7D fram o tillbaka i ett år (exponeringsproblem i svåra situationer) innan jag nu fick kreditering från Zeiger. Så gick jag o köpte mig en K10D med andra exponeringsfel :) Tur att dom är trevliga på Zeiger.

Men det vore kalas om dom kan justera detta i Tyskland eftersom det fungera med *istD, K110D mfl
 
Adresser och telnummer

Jag tänkte också ringa och kontakta Pentax angående exponeringsfel. Har testat med Cinon 50mm 1:1,9 och Cosina 35-70 mm 3,5-5,6 och båda exponerar väldigt konstigt framförallt under dagsljus.

Min fråga är vart vänder jag mig för att så snabbt som möjligt komma rtill rätt eller "mest rätt" person.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.