Annons

K-7 eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hur ska man ställa sig till en uppgradering från k20? K-7 är en fin kamera, men den är snart ett år gammal, hade känts dumt att köpa k10 någon månad innan k20 kom. Det är väl ganska troligt att det inom en ganska snar framtid dyker upp en ny modell?

Vill gärna ha en k-7, men det känns som om det börjar bli sent att hoppa på det tåget. Vad säger ni?
 
Då kan du få vänta hur länge som helst, det kommer alltid nya kameror runt hörnet.
Min K7:a kommer imorgon hoppas jag.
 
Det är om du vill filma då, annars är det väl ingen bildförbättring jämfört med K20, (snarare tvärt om).
 
Tjena Johan!

Jag har precis bytt från K20D till K-7. Jag är kluven måste jag säga. På ett sätt älskar jag k-7, snabbheten, slutarljudet, filmfunktionen, möjligheten att kunna köra en extern mic in, mm.

BIldmässigt har jag haft vissa problem att få till den där überskärpan. Trots att jag har skarpa gluggar, FA50, Da* 50-135, DA 16-45 mm. Jag börjar tro att den felfokuserar, fast samtidigt är skärmen så jävla högt upplöst och du kan förstora upp in absurdum, sa man tappar liksom referensen.

Känn efter själv, skulle jag säga. Skall man alltid vänta tills nästa model blir det ett jäkla väntande hela tiden :)

Jag har precis sålt min K20D och redan hunnit sakna den. Fast jag är mycket lycklig med K-7 också.
 
Om du vill vänta till Okt-Dec på bla en
bättre sensor(hög iso) så...

Själv är jag sur på att det inte har
kommit en firmewere så man kan spela
in ljudfiler och lägga till en ljudfil
till en bild, det finns ju på kompakter...

Å andra sidan, den är billigare nu och
dom kan ha filat på nåt i kameran så att
du faktiskt får bättre bilder nu eller att
nån detalj som var lite bräcklig är förstärkt.

Jag brukar aldrig köpa en produkt när den är
alldeles ny, lite av grisen i säcken.
 
Hej,

Tillverkarna lever ju på os galningar som absolut måste ha det senaste. Jag funderar på att uppgradera min K10:a men hade jag haft en K20 är jag tveksam.

Är du missnöjd med din K20? brister den i kvalitet eller så?, omlopptiden innan det kommer en ny modell verkar ligga kring 18 månader med några undantag.

För min del hade jag hoppats på en ff från Pentax men det verkar inte troligt längre verkar det som.

Om du inte är missnöjd med K20:an behåll den, är pengar inget problem så uppgradera till K7 så enkelt är det tycker jag.
Satsa på verkligt bra objektiv i stället, det hade jag gjort i din situation.
 
Tack för alla svar!

Jag är inte missnöjd med k20, men visst har den "brister" som ingen kan förneka om man jämför med t.ex. k-7. Men angående bildkvalité räcker den mer än väl åt mig.

Ser man på canons 550d ser det inte ut att ha hänt så supermkt sedan 500d, men utifrån specifikationerna ser den grym ut för vad dpreview skriver att den kommer kosta. Vad kan Pentax tänkas hinna förbättra till nästa modell? Känns som om uppgraderingen kommer bli som mellan k10 och k20 snarare än k20 och k-7.

Visst går det att resonera olika. Jag vet att k-7 täcker mina behov fint idag. Men det kan alltid bli "bättre" och blir oftast det när det kommer nya modeller.

Det som gör att jag får svårt att ta ställning är att jag inte vet när det kommer en ny kamera och vad som kommer ha hänt med tekniken då. Eftersom det kommit en ny kamera varje år sedan åtminstone k10 vad jag vet, och hittills har det varit ganska stor vinst att vänta.

Det är lättare att argumentera för att köpa nu, känns det som. Det kommer alltid nya kameror, men det kan bli ett jäkla väntande, som två av er redan påpekat.

Hur ska en fattig teknikgirig ungdom tänka?
 
Jag har själv lite olika sätt att hantera detta uppgraderingsdilemma.
Först brukar jag ta en titt på min nuvarande kamera och rada upp det jag saknar och vill ha, men som den inte kan leverera. Alltså min kameras begränsningar.
Därefter tittar jag på den kamera jag ämnar byta till, och går igenom hur många av mina önskemål den kan uppfylla.
Kan skrivas som en tabell eller liknande för att få konkret översikt.

Ibland stänger jag bara ner alla recensionssidor om den där kameran och istället bara kolla på fotografier. Gärna av en favoritfotograf. Något som inspirerar. Då glömmer man förhoppningsvis dilemmat och skaffar sig lite kul idéer. Och framför allt, koncentrerar sig på själva fotograferandet!
Ett litet sätt att fly tankarna, när man inte tycks komma fram till något..
 
Jag väljer ett riktigt snålspår :)

Jag har k10d nu och kommer inte köpa ny förrens uppföljaren till uppföljaren till k-7 kommit. Fast då har jag planerat att köpa instegskameran som jag då räknar med kommer att vara strax under k7 i teknisk spec. Betydligt bättre än k10d i allafall :). Efter ytterligare typ 6 år så köper jag den senaste modellen sen blir det nog ingen mer kamera (alternativt väntar jag länge igen och går ner till en instegsmodell).

Om övehuvudtaget Pentax finns kvar och att min inte går sönder innan (peppar, peppar).

Snålt så det förslår men... :)
 
K-7 är väl bara lite drygt ett halvår gammal. Det lär inte komma en ersättare till K-7 på ett bra tag. Nästa kamera lär bli 645, sedan är frågan om det kommer en ny modell eller om K-7 eller K-x ersätts, men innan en sådan kamera finns på marknaden är det åtmintone senhöst, kanske till och med jul.
 
Förstår ditt dilemma. Jag gick i och för sig från K10D till K-7 och jag gjorde det inte för sensorns skull. Man skulle kunna säga att jag skiter i pixlar. Det är inte intressant för mig. Vad som däremot är intressant är ergonomi, funktioner och kvalitét. För mig innebar steget till K-7 ett smidigare format och bättre ergonomi, möjlighet till AA-batterier (batterigrepp), serietagningshastighet, skarp display och möjligheter att påverka bilderna direkt i kameran före och efter fotografering.
 
K-7 kom väl ändå ut i april 2009? Snart ett år gammal. Men det känns inte som om det kommer komma en kamera för samma pengar med bättre specifikationer inom en väldigt snar framtid. K-7 har trots allt gått ner en del i pris på sistone.

Har i alla fall lagt ut min k20 till försäljning nu. Slår någon till på den så köper jag en k-7. Känns rätt.
 
K-7 kom väl ändå ut i april 2009? Snart ett år gammal. Men det känns inte som om det kommer komma en kamera för samma pengar med bättre specifikationer inom en väldigt snar framtid. K-7 har trots allt gått ner en del i pris på sistone.

Har i alla fall lagt ut min k20 till försäljning nu. Slår någon till på den så köper jag en k-7. Känns rätt.

Släpptes väl i April men gick väl inte att få tag på förrän Juni/Juli hade jag för mig, men kan ha fel. Köpte INTE de allra första exemplaren som omväxling :)
 
Jag är övertygad att om jag beställer en K7, så dyker det upp en uppdaterad version direkt, ungefär som det var med K10/k20.
Det skulle föra med sig att man inte hade nyaste modellen samtidigt som priset skulle sjunka på K7. Å andra sidan är detta en spiral som hela tiden fortgår, så vad man egentligen skall göra kan man bara själv svara på efter att man inventerat sitt behov av tekniska finesser. Något som givetvis också hela tiden ändrar sig...
lma
 
Det är om du vill filma då, annars är det väl ingen bildförbättring jämfört med K20, (snarare tvärt om).

Det som är skillnad i bildkvalitet är att K20D applicerar brusreducering på RAW-filerna från lägre ISO nivåer än vad K-7 gör. K-7 använder därmed i praktiken mindre brusreducering, RAW-filerna är mer orörda än vad de är på K20D.

På andra parametrar är det ingen direkt skillnad gällande data från sensorn, men K-7 har ju ett säkrare autofokussystem i glödlampsljus tack vare extra sensor för färgtemperatur. Förbättringarna i ljusmätning och P-TTL har även de positiva effekter på bildkvaliteten - eller iaf gällande kamerans möjligheter att få till det så bra som möjligt.
 
Hur ska man ställa sig till en uppgradering från k20? K-7 är en fin kamera, men den är snart ett år gammal, hade känts dumt att köpa k10 någon månad innan k20 kom. Det är väl ganska troligt att det inom en ganska snar framtid dyker upp en ny modell?

Vill gärna ha en k-7, men det känns som om det börjar bli sent att hoppa på det tåget. Vad säger ni?

Pentax produktcykel på systemkameror ligger på runt 18 månader, så en uppdatering till K-7 kan bli aktuell först till hösten. Troligtvis släpper de någon nyhet om detta i samband med Photokina-mässan i September.

K-7 är en av de mest sålda kamerorna i Japan just nu, och den har t o m letat sig upp på Cyberphotos topplista, det var länge sedan en Pentax syntes där...

Pentax arbetar på 645D som sägs släppas i samband med Japan Photo Expo show i mars. De har en nedräkningssida i Japan för denna lansering. Tror inte Pentax har utrymme för något annat just nu.

I japansk press spekuleras det om en ny kamera mellan K-7 och K-x, men den verkar ligga något längre fram tidsmässigt.
 
Det jag saknar mest på k10d är egentligen bättre brusegenskaper, eller möjlighet till högre ISO.

Så om trenden håller i sig att instegskamerorna har bra iso/brushantering räcker det med en sådan modell :)

Man får hoppas att det blir två hjul (främre och bakre inställningshjul för slutare o bländare) också för det skulle vara svårt att vänja sig av med :D.
 
Det jag saknar mest på k10d är egentligen bättre brusegenskaper, eller möjlighet till högre ISO.

Så om trenden håller i sig att instegskamerorna har bra iso/brushantering räcker det med en sådan modell :)

Man får hoppas att det blir två hjul (främre och bakre inställningshjul för slutare o bländare) också för det skulle vara svårt att vänja sig av med :D.

men brukar inte det vara skillnaden mellan insteg och dom mer avancerade modellerna, att ha två hjul, och inte bara på Pentax utan även på CaNikon....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.