Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köptips när det gäller 1Ds mk2!
- Trådstartare joadoa
- Start datum
joadoa
Aktiv medlem
Hej Jocke!
Grattis till din kamera!
Jag vill inte smolka ner din glädjebägare men hur kom du fram till siffran 16 000 exp?
Gaby The Baby
Köpte den av Hegethorns i Nässjö. Jag litar på det dom säger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Flash Gordon
Aktiv medlem
MIn 1DMKIIN har nu gått cirka 230 000 exponeringar. Rasslar fortfarande på utan knot.
snap01
Aktiv medlem
Det är ju jättestor skillnad i handhavande mellan 1Ds2 och 5D. Tvåhandskombination för att byta ISO kan ju knappast anses vara användarvänligt, på den punkten vinner 5D, samt att skärmen är bättre på 5D.
samt att 5D är ca 1 steg bättre på höga iso. Jag tycker att det är en stor uppgradering till 5D mark 2 som är så mycket vassare än (gamla) 5D o 1ds mark 2 det som skiljer mycket är
- skärmen
- Brusegenskaper
- sensorrengöring
-högre upplösning
- möjlighet till små raw
- modernare meny system
bla men dom största skillnaderna är skärmen,brusegenskaper högre upplösning. Jag har sprungit med tunga prohus sedan 1ds kom o har slutat med det sista prohuset jag hade var D3x o nu kör jag med D700 o 5D mark 2 för dom ger likvärdig bildkvalitet som prohusen men i lättare smidigare hus o det väljer jag 10 av 10 gånger idag. Den dag man kan få en ff sensor i en 550D hus så köper jag den bums o har den till rese kamera.
snap01
Aktiv medlem
Köpte den av Hegethorns i Nässjö. Jag litar på det dom säger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jag köpte oxå min 1ds mark 2 därifrån fast ny för 67500kr. Överlag en riktigt bra kamera som räckte till det mesta. Hade min i 3 år o hade bara ett strul med slutaren som la av efter 45000 expo. Det är en riktig arbetshäst betydligt bättre ergonomi än tex D3x om man ser till formen o vertikalavtrycket på kameran.
joadoa
Aktiv medlem
jag köpte oxå min 1ds mark 2 därifrån fast ny för 67500kr. Överlag en riktigt bra kamera som räckte till det mesta. Hade min i 3 år o hade bara ett strul med slutaren som la av efter 45000 expo. Det är en riktig arbetshäst betydligt bättre ergonomi än tex D3x om man ser till formen o vertikalavtrycket på kameran.
Ja, jag gillar denna massiva bit, riktigt skarpt Min känns som ny
Hur upplever du dammet som kan samlas i sensorn. Alltså, samlas det mycket dam i sensorn vid vardagligt fotograferande och objektivbytande?
Mvh/Jocke
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det samlas få damer på sensorn. Hade det gjort det hade dessa kameror varit riktigt populära bland män.
Fast damm blir det en hel del. Det blir det på alla kameror som inte har det senaste systemet av behandlade aa-filter och senaste modellen på dammskak. Dammet är i och för sig lätt att bli av med. När det blir störande så gör ren filtret. Det måste göras då och då även med kameror med dammskak. MIn 5DMKII klarar mer än dubbelt så lång tid innan den behöver rengöring än min 1DMIIN. Å andra sidan kan båda behöva en rengöring efter mycket objektivbyte en blåsig dag i t.e.x. en dammig by i Brasilien. Det tar en 10 minuter per kamera. Så jag har svårt att se problemet.
Det är mycket värre att både fånga och bli av med damerna.
Fast damm blir det en hel del. Det blir det på alla kameror som inte har det senaste systemet av behandlade aa-filter och senaste modellen på dammskak. Dammet är i och för sig lätt att bli av med. När det blir störande så gör ren filtret. Det måste göras då och då även med kameror med dammskak. MIn 5DMKII klarar mer än dubbelt så lång tid innan den behöver rengöring än min 1DMIIN. Å andra sidan kan båda behöva en rengöring efter mycket objektivbyte en blåsig dag i t.e.x. en dammig by i Brasilien. Det tar en 10 minuter per kamera. Så jag har svårt att se problemet.
joadoa
Aktiv medlem
Det samlas få damer på sensorn. Hade det gjort det hade dessa kameror varit riktigt populära bland män.
jo damer är svårfångade, tur att man är en god jägare!
Jag vet att just damm i sensorn diskuterats i tidigare trådar men frågar iaf! Körde du med ett sådant rengöringskit? Och hur ofta? Jag har ju fotat ca 12000 exp med min 50d. Den har ingen som helst damm!
Hur kommer det sig? Jag byter obj. rätt ofta!
/J
Flash Gordon
Aktiv medlem
Hej,
Jag vet inte om jag orkar en damm diskussion till. Så vitt jag vet har 50D också dammskak.
Nu är det inte bara skakningen som gör det utan också beläggningen på aa-filtret som också skall vara mindre statiskt och dra till sig mindre damm. Denna teknologi har verkligen reducerat problemet. Tidigare kunde man vara tvungen att göra ren kameran varje dag om man fotade i dammiga och blåsiga miljöer. Numer klarar sig en modern kamera betydligt längre. Sedan är ju inte allt som virvlar runt i luften damm. Det finns också kladdigt pollen och vattenpartiklar.
Dessa går inte att skaka bort. Enda sättet är att tvätta filtret med ren metanol och swabs. Så detta måste ibland göras även på nya kameror.
Fotar du bara mellan bl. 2.8 och 8 kan du glömma detta därför du kommer inte märka av smutsen.
Tar du en en ordentlig avsyning i ett sensorscoope eller fotar av en blå himmel på bländare 22 så skall fjällen falla från dina ögon.
Att sedan få bort skiten tar mindre än 10 minuter med rätt utrustning.
Så dammskak bra. Utan dammskak mer jobb men bara lite.
Jag vet inte om jag orkar en damm diskussion till. Så vitt jag vet har 50D också dammskak.
Nu är det inte bara skakningen som gör det utan också beläggningen på aa-filtret som också skall vara mindre statiskt och dra till sig mindre damm. Denna teknologi har verkligen reducerat problemet. Tidigare kunde man vara tvungen att göra ren kameran varje dag om man fotade i dammiga och blåsiga miljöer. Numer klarar sig en modern kamera betydligt längre. Sedan är ju inte allt som virvlar runt i luften damm. Det finns också kladdigt pollen och vattenpartiklar.
Dessa går inte att skaka bort. Enda sättet är att tvätta filtret med ren metanol och swabs. Så detta måste ibland göras även på nya kameror.
Fotar du bara mellan bl. 2.8 och 8 kan du glömma detta därför du kommer inte märka av smutsen.
Tar du en en ordentlig avsyning i ett sensorscoope eller fotar av en blå himmel på bländare 22 så skall fjällen falla från dina ögon.
Att sedan få bort skiten tar mindre än 10 minuter med rätt utrustning.
Så dammskak bra. Utan dammskak mer jobb men bara lite.
Swappo
Aktiv medlem
Jag har en blåsbälg som jag alltid har med mig till min 5D, den hjälper för det mesta...
Då och då kör jag dock en våtsvabbing, men jag upplever att blåsbälgen får bort det mest akuta och kan hjälpa när man är ute i fält... Inte så smidigt att börja våtsvabba i alla situationer.
Då och då kör jag dock en våtsvabbing, men jag upplever att blåsbälgen får bort det mest akuta och kan hjälpa när man är ute i fält... Inte så smidigt att börja våtsvabba i alla situationer.
Tibor
Aktiv medlem
Ja - du behöver EOS Utility med vilken du kopplar upp dig mot kameran. Kan styra kameran (tid, bländare, AF mm) smat avtryckarne så du kan ta bilder från datorn Kräver en Firewire kabel eftersom MkII inte har USB. Jo den har en USB port men den är bara för skrivare.
I EOS Utility kan du också ställain användardefinierade "Cf" -Custom Functions samt skriva in ditt namn.
Jag tror att man kan ladda ner EOS Utility från Canon.
I EOS Utility kan du också ställain användardefinierade "Cf" -Custom Functions samt skriva in ditt namn.
Bilagor
joadoa
Aktiv medlem
Ja - du behöver EOS Utility med vilken du kopplar upp dig mot kameran. Kan styra kameran (tid, bländare, AF mm) smat avtryckarne så du kan ta bilder från datorn Kräver en Firewire kabel eftersom MkII inte har USB. Jo den har en USB port men den är bara för skrivare.
Ah, jag fick faktiskt allt med i kartongen. Men min Mac book PRO har ju ingen fire Wire ingång!! Kanske finns någon adapter?
Är du ofta ute o fotar i linkan Tibor?
/Jocke
joadoa
Aktiv medlem
Mac book pro har firewire! Dock firewire 800 men det går enkelt att konvertera ner till fw 400 vilket 1ds mark 2 kör med!
Just det, men jag menade att jag inte hade den stora. Jag antar att man köper en konverterare på typ Kjell och Company?
Skulle en sån här funka?
http://www.kjell.com/?item=68200&path=97000000,159500000,160000000
eller är denna bättre?
http://www.kjell.com/?item=68287&path=97000000,159500000,160000000,160500000
Senast ändrad:
MedinFoto
Aktiv medlem
Grattis till den "nya" kameran. 1Ds II är en äldre modell i vår digitala värld men jag tycker att den är fortfarande en fantastiskt bra kamera. Älskar min, men om du fotar med längre objektiv utan stativ/monopod kan det vara lite jobbigt eftersom man behöver tre händer för att hålla objektivet och byta ISO.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Med gamla PC och XP krävdes det firewire för allt. Medn MAc kan du göra mykcet av detta direkt via USB. Nu var det längesedan jag var inne och fipplade med ägare indormation och hur den namnger filer.Ah, jag fick faktiskt allt med i kartongen. Men min Mac book PRO har ju ingen fire Wire ingång!! Kanske finns någon adapter?
Är du ofta ute o fotar i linkan Tibor?
/Jocke
Fast jag har för mig att det också fungerade via USB på Macen.