Annons

Köptips när det gäller 1Ds mk2!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ofta stora diskussioner om hur mycket slutaren har gått på beg. kameror. När det gäller just 1Ds MKII så är det ingen "speed" kamera med 4 fps och huvudsakligen inriktad på studio/landskapsfoto där man inte tar lika många exponeringar som vid tex sportfoto.

Med tanke på att Canon garanterade 200k exponeringar (eller om det var 150K..) när kameran introducerades så skulle jag vara mer intresserad av hur kameran ser ut allmänt. Är den ren och inte för sliten eller repig så har nog tidigare ägare använt den ok.
Då är det ett mycket bra köp !
Visst, knapparna är lite knepigare än MkII och MkIV, men om man inte byter mellan olika versioner ofta så är det bara en vanesak.

/Göran R

...
Med tanke på att Canon garanterade 200k exponeringar (eller om det var 150K..) ...

Notera dock att detta på intet vis är garanterat. Har du tur tål säkert kameran betydligt fler exponeringar än så. Har du otur kan slutaren rasa långt tidigare. Min började krångla vid 38K och flera här på Fotosidan har liknande erfarenheter av 1DsII.
Jag gillade 1DsII, men skulle definitivt ta med kostnaden för ett slutarbyte i beräkningen om jag var på jakt efter ett begagnat exemplar (såvida slutaren inte nyligen bytts ut).

Ja slutaren kan säkert gå sönder vid 38000 men det är nog väldigt ovanligt.

Den andra extremen är en 1Ds II som användes till att fotografera boksidor för OCR inläsning. Den var monterad på en rigg och såldes beg med över en miljon exponeringar.

Nu har jag en annonsör på kroken. Har fått en bild på kameran och den verkar vara i gott skick, studiokörd. Ägaren har bara fotat några bilder med den, det var den förra ägaren som hade den i studio. Jag har även fått en jpeg bild som visar att det finns lite damm på spegeln, som enligt ägaren lätt kan tas bort? Hur ser jag hur många exp. den har gjort, i vilken flik i bridge? (Ja, jag har läst om det här med exponeringar, men det kanske kan ge en liten fingervisning iaf)

Tibor, du och jag verkar bo i samma stad. En Fotofika för att där jag kan känna, klämma fråga om/på 1ds mk2 skulle sitta fint! Du ska inte på den som är på linds snart?

/J

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja slutaren kan säkert gå sönder vid 38000 men det är nog väldigt ovanligt.

Den andra extremen är en 1Ds II som användes till att fotografera boksidor för OCR inläsning. Den var monterad på en rigg och såldes beg med över en miljon exponeringar.

"Väldigt ovanligt" är väl en definitionsfråga. Som sagt så har flera här på FS vittnat om 1DsII:eek:r som rasat långt innan det "garanterade" taket, och då jag själv var den olycklige ägaren av en kunde jag också konstatera att samma frågor/diskussioner även fanns på andra forumsidor.

Inget snack om att 1DsII är en härlig järnspis till kamera som fortfarande skulle duga gott åt mig, även om den inte hänger med särskilt väl på höga ISO jämfört med dagens hus. Jag skulle inte tveka inför att köpa en begagnad 1DIIN med säg 50K på mätaren. Tusan vet om jag ens skulle tveka inför en 5D med 50K på mätaren. Men 1DsII, nej, där börjar varningsklockor ringa. Mitt bud på ett begagnat exemplar skulle därför bli lågt eftersom jag känner att jag måste budgetera för ett eventuellt slutarbyte. Och att så här många år efter 1DsII:ans introduktion försöka få Canon att göra ett goodwillbyte av slutaren känns avlägset.

Mitt tips är att kolla hur kameran uppför sig på säg 1/600 sek eller snabbare. Där kan s k shutter bounce ge sig tillkänna i form av ett överexponerat område antingen tvärs över bilden eller utmed en bildkant.

Jag köpte mitt ex beg av Rajala i Malmö, studiokörd, 3 mån garanti och med kartong och alla tillbehör. Bytte från 5D för jag ville ha ett vädertättat hus och som tål en smäll! Visst är det krångligt med två fingrar för att göra inställningar m.m men det är en härlig kamera och jag kommer inte att tveka att byta slutaren.

Jag hittar inga 1Ds III begagnande på fotosidan och ca 50 lakan för en ny känns lite mycket nu till jul, och något annat än 1Ds vill jag inte ha ( OK, jag har även en 40D till mitt 100-400)

/Stefan-H

Jag går också i FF-tankar.
Men för mig är 5D Mark II det givna valet.
Den är något dyrare som begagnad än trådhuset men det är den definitivt värd, för mina behov.
Detta är absolut inte menat som någon pekpinne, bara en blänkare att fundera över.

MVH J O

5d :)

Jag har nu läst lite trådar som handlar om 1ds mk2. Det verkar vara en riktigt bra kamera och bra pris om man som jag har lite pengar och vill börja med ff. Och dessutom vill ha en stor kamera!

Men, ska jag tänka på något speciellt när jag köper en 1ds mk2. Dolda fel som är vanliga osv.

Mvh/Jocke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du ont om stålar köp 5D i stället, har du lite mer stålar köp en 5D II.
Inga fel på 1Ds II men det är en ¨gammal¨kamera med gammal teknik!!

/Janne

Har du ont om stålar köp 5D i stället, har du lite mer stålar köp en 5D II.
Inga fel på 1Ds II men det är en ¨gammal¨kamera med gammal teknik!!

/Janne

Hmmm Janne..... jag vet att du har stor erfarenhet - men jag vill ändå påstå att du har fel. Jag skulle välja 1Ds II framför 5D i 12 dagar av 10!
Vågar nog påstå att allt är bättre på 1Ds II än 5D - jag har (haft) båda - vilket också alla jämförande tester och omdömmen angav när 5D lanserades. 5D är dock mindre och lättare på bekostnad av tålighet och integrerad vertiklagrepp.

Däremot är väl en 5D II bättre än 1Ds II om man inte värderar tätningen och stridsvagnskänslan.

Här finns inga "rätt el. fel".

Jag skulle hellre köpa en beg. 5D än 1Ds II. Om de är jämförbara i skick.
5D är betydligt billigare.
Men det mest förnuftiga att lägga pengarna på för mig är trots allt 5D II.
Sen bör man ju tänka i system. Vilken optik behöver man ev. köpa till etc.
I slutänden kan det bli dumsnålt att satsa på ett "billigt" hus om man ska utnyttja fullformatets fördelar fullt ut.

MVH J O

Här finns inga "rätt el. fel".

Jag skulle hellre köpa en beg. 5D än 1Ds II. Om de är jämförbara i skick.
5D är betydligt billigare.
Men det mest förnuftiga att lägga pengarna på för mig är trots allt 5D II.
Sen bör man ju tänka i system. Vilken optik behöver man ev. köpa till etc.
I slutänden kan det bli dumsnålt att satsa på ett "billigt" hus om man ska utnyttja fullformatets fördelar fullt ut.

MVH J O

Man får vad man betalar för i nypris. Ca 65000:- för 1DsII ny och 20000:- för 5D ny några år sedan. 1Ds är tätad på ett helt annat sätt, hållbarare slutare, spegelmekanism, bättre autofokus (mycket bättre), FEL knapp, färgtrogen TFT skärm så man kan lita på färgerna. Sedan sticker ockularet ut på baksidan så man inte får näsan på TFTn på samma sätt som andra kameror. Ja, den är tyngre och klumpigare än 5D och TFTn är mindre, men skall man bekymra sig för slutarbyte håller ju den på 1Ds mycket längre. Kom också ihåg att det är en fördel med ljusstarka gluggar med tunnt skärpedjup att slippa att fokusera och komponera om, under tiden kan man flytta kameran lite så att fokus inte stämmer. Dessutom har ju 1Ds ii fallet såååå mycket mer i pris än 5D.

Jag skulle ta1Dsii (och den har jag ju).

Jag hittar inga 1Ds III begagnande på fotosidan och ca 50 lakan för en ny känns lite mycket nu till jul, och något annat än 1Ds vill jag inte ha ( OK, jag har även en 40D till mitt 100-400)

/Stefan-H

Både här o på blocket har det sålts kameror för under 30.000:- senaste tiden.

/Janne

Hmmm Janne..... jag vet att du har stor erfarenhet - men jag vill ändå påstå att du har fel. Jag skulle välja 1Ds II framför 5D i 12 dagar av 10!
Vågar nog påstå att allt är bättre på 1Ds II än 5D - jag har (haft) båda - vilket också alla jämförande tester och omdömmen angav när 5D lanserades. 5D är dock mindre och lättare på bekostnad av tålighet och integrerad vertiklagrepp.

Däremot är väl en 5D II bättre än 1Ds II om man inte värderar tätningen och stridsvagnskänslan.

Det är ju jättestor skillnad i handhavande mellan 1Ds2 och 5D. Tvåhandskombination för att byta ISO kan ju knappast anses vara användarvänligt, på den punkten vinner 5D, samt att skärmen är bättre på 5D.

Det är ju jättestor skillnad i handhavande mellan 1Ds2 och 5D. Tvåhandskombination för att byta ISO kan ju knappast anses vara användarvänligt, på den punkten vinner 5D, samt att skärmen är bättre på 5D.

Jobba en hel dag med 1Ds o 85/1,2 dag två kör du med 5D o 100/2,0.
Ibland är max bildkvalitet det man måste leverera, ibland måste man kunna jobba lätt o smidigt under en längre tidsperiod därför bytte jag bort 1Ds till förmån för 5D.
Men den största nackdelen med 1Ds II tycker jag personligen är den lilla skärmen med den dåliga betraktningsvinkeln, man vänjer sig snabbt vid större o bättre där det verkligen går att bedöma vad som är skarpt och inte....

Olika verktyg till olika jobb helt enkelt.

/Janne

Så nu är "ettan" köpt! Det blev en 1Ds MK2 som endast hade gått 16000exp! Den känns som en ny kamera!

Återkommer med en recension när jag vet mer hur den är.

/J

"Väldigt ovanligt" är väl en definitionsfråga. Som sagt så har flera här på FS vittnat om 1DsII:eek:r som rasat långt innan det "garanterade" taket, och då jag själv var den olycklige ägaren av en kunde jag också konstatera att samma frågor/diskussioner även fanns på andra forumsidor.

Inget snack om att 1DsII är en härlig järnspis till kamera som fortfarande skulle duga gott åt mig, även om den inte hänger med särskilt väl på höga ISO jämfört med dagens hus. Jag skulle inte tveka inför att köpa en begagnad 1DIIN med säg 50K på mätaren. Tusan vet om jag ens skulle tveka inför en 5D med 50K på mätaren. Men 1DsII, nej, där börjar varningsklockor ringa. Mitt bud på ett begagnat exemplar skulle därför bli lågt eftersom jag känner att jag måste budgetera för ett eventuellt slutarbyte. Och att så här många år efter 1DsII:ans introduktion försöka få Canon att göra ett goodwillbyte av slutaren känns avlägset.

Mitt tips är att kolla hur kameran uppför sig på säg 1/600 sek eller snabbare. Där kan s k shutter bounce ge sig tillkänna i form av ett överexponerat område antingen tvärs över bilden eller utmed en bildkant.

min rasade efter 45000 expo med 1ds mark 2 så Canons siffror på hur länge slutaren håller kan man ta med en nypa salt för dom står inte för någon garanti om kameran är äldre än 2år.

ANNONS