Annons

Köptips när det gäller 1Ds mk2!

Produkter
(logga in för att koppla)

joadoa

Aktiv medlem
Jag har nu läst lite trådar som handlar om 1ds mk2. Det verkar vara en riktigt bra kamera och bra pris om man som jag har lite pengar och vill börja med ff. Och dessutom vill ha en stor kamera!

Men, ska jag tänka på något speciellt när jag köper en 1ds mk2. Dolda fel som är vanliga osv.

Mvh/Jocke

Sent from my iPhone using Tapatalk

1Ds mark II har inge kända fel enl vad jag läst. Har en själv och är nöjd. Som med alla beg digitala systemkameror skall man kolla att det inte finns många döda pixlar och att det inte finns tecken på fläckar på sensorn som kanske inte bara är att rengöra (fota mot vitt, bl 22 - fläckar syns då). Jag har själv en. Det är egentligen bara en sak som jag saknar - möjlighet att själv justera för fram/backfokus. Den mindre TFTn har ju fördelen att den är svårare att repa av misstag och den är högupplöst för storleken. Många 1DsII är dessutom inte så hårt körda som 1D serien. Löjligt billig i relation till 5D beg.

Grym kamera, se till att få med åtminstone laddare och batterin såklart. Laddaren är inte billig i inköp.....

Grym kamera som aldrig kommer att svika dig!

Se till att få med laddare, rem, 2 batterier & skyddskåpor till batterierna samt att kameran inte gått mer än 40-50 000 exponeringar (kan lätt kontrolleras via en RAW-fil)

Varnar dig dock för att du förmodligen aldrig kommer att klara dig utan fullformat & 1Ds-hus efter att du köpt en ^^

Grym kamera, se till att få med åtminstone laddare och batterin såklart. Laddaren är inte billig i inköp.....

och batteriet är dyrt i original. finns pirat som sägs var bra. jag har en som jag fickmed ett hus jag köpte men jag tycker den har dålig passform och glappar

Annars är 1Ds MkII en underbar kamera som tar dig till evigheten om du kan leva med att ISO 400 är max för brusfria bilder. 800 är OK medan 1600 är brusigt. 3200 är i mitt tycke samma som 1600 lyft ett steg i LR

Ja jag antar det, jag kan kolla en extra gång med firman om du vill?

/J

behövs inte för mig. Mina hus 1D MkIIn och 1Ds MkII tuffar på än så länge och - peppar peppar - tror jag de håller många år till.

Jag är sååå nöjd med den "kombon".

behövs inte för mig. Mina hus 1D MkIIn och 1Ds MkII tuffar på än så länge och - peppar peppar - tror jag de håller många år till.

Jag är sååå nöjd med den "kombon".

Vad står "n"et för? Jag tog reda på det iaf, det är som du säkert misstänkte exklusive moms. Så då blir det rätt dyrt.

/J

Vad står "n"et för? Jag tog reda på det iaf, det är som du säkert misstänkte exklusive moms. Så då blir det rätt dyrt.

/J

1D mkIIn är en lättare uppgradering av MkII "utan n". Den har lite bättre display och ffa möjlighet att spara RAW på CF kortet och jpg på SD kortet samtidigt. Bra för att snabbt kunna ge en visningskopia.
Dessutom kan zoomen på display ställas så den visar bilden på vald fokuspunkt. Br aför att se skärpan utan att behöva skrolla fram till den del av bilden som skärpan är satt på.

och batteriet är dyrt i original. finns pirat som sägs var bra. jag har en som jag fickmed ett hus jag köpte men jag tycker den har dålig passform och glappar

Annars är 1Ds MkII en underbar kamera som tar dig till evigheten om du kan leva med att ISO 400 är max för brusfria bilder. 800 är OK medan 1600 är brusigt. 3200 är i mitt tycke samma som 1600 lyft ett steg i LR

Visst brusar det från 800, men det brus som blir är i mitt tycke väldigt mycket av filmkarraktär och
lätt hanterbart ( om man vill) i dagens RAW konverterare. Själv gillar jag det bruset. Kan ju inte
påstå att jag gör posters av allting heller.

Visst brusar det från 800, men det brus som blir är i mitt tycke väldigt mycket av filmkarraktär och
lätt hanterbart ( om man vill) i dagens RAW konverterare. Själv gillar jag det bruset. Kan ju inte
påstå att jag gör posters av allting heller.

Håller med att det är "utståeligt". Jag uttryckte mig lite för kategorskt.
Men jämfört med de senaste sensorerna brusar 1Ds MkII mer än tex 5D II eller 1D IV. Jag har dock inte känt behov att byta ännu. Mina "stridsvagnar" ger mig allt jag behöver

/J

Den dag min 1Ds II rasar i slutaren känns det ändå som ett lätt val att byta slutare om det stannar på 3750.-

Sent from my old and sunky HP Pavillion using Outlook ;-)

Den dag min 1Ds II rasar i slutaren känns det ändå som ett lätt val att byta slutare om det stannar på 3750.-

Sent from my old and sunky HP Pavillion using Outlook ;-)

Som läget på marknaden är idag så skulle inte jag heller tveka att kosta på 3750 spänn
på en ny slutare. Känslan för mig är att det kommer att dröja ett bra tag innan en uppgradering av min ff kommer att bli aktuell.

Jag är dock lite orolig att den ska vara för avancerad så att jag ska ha svårt att komma in i den. 50 som jag har nu är ju tillräcklig, dock är den pedagogiskt byggd i menysystemet.. Sedan är jag lite orolig för displayen, att jag ska bli besviken. Men det är ju inte där man granskar bilderna, men ändå..

Vad har ni för erfarenheter av dessa funderingar.

För övrigt tackar jag er som svarat hittills, grymt bra info!

/J

Jag är dock lite orolig att den ska vara för avancerad så att jag ska ha svårt att komma in i den. 50 som jag har nu är ju tillräcklig, dock är den pedagogiskt byggd i menysystemet.. Sedan är jag lite orolig för displayen, att jag ska bli besviken. Men det är ju inte där man granskar bilderna, men ändå..

Vad har ni för erfarenheter av dessa funderingar.

För övrigt tackar jag er som svarat hittills, grymt bra info!

/J

Jag gick från en 350D till mina 1D hus.
Kändes inte som något svårt steg. Bara "kul" och mycket bättre.
Det är ffa sökaren, AF och känslan av att huset är ett stycker homogen metall som tar dig till världens ände som är så stor skillnad mot xxxD och xxD.

Den stora och ljusa sökaren med blixtsnabb AF med 45 punkter ger dig bättre möjlighetar till bättre bilder (komposition och skärpa)!

Den stora nackdelen med 1D och 1Ds Mk I och MkII husen är tvåhands och tom två fingrar på vänsterhanden manövereringen. Man vänjer sig fort men bra blir det inte. Man "står ut". Det är en gåta hur Canon tänkte med den ergonomin?

Kom ihåg att kostnaden för en 1Ds MkII inte ligger i huset utan att du kommer att sälja svärmor för att få råd med objektiv av bästa kvalitet. Med en "medioker zoom" blir inte en 1Ds II mycket bättre än en xxD. Du lär hamna i "L-träsket" - om du inte redan är där... ;-)

Grym kamera som aldrig kommer att svika dig!

Se till att få med laddare, rem, 2 batterier & skyddskåpor till batterierna samt att kameran inte gått mer än 40-50 000 exponeringar (kan lätt kontrolleras via en RAW-fil)

Varnar dig dock för att du förmodligen aldrig kommer att klara dig utan fullformat & 1Ds-hus efter att du köpt en ^^

Nej tyvärr är inte info om antalet exponeringar i RAW filen tillförlitlig.
I vissa situationer nollställs den räknaren.
Finns trådar om detta.

För att veta exakt antal exp måste tyvärr huset in på verkstad.

Nej tyvärr är inte info om antalet exponeringar i RAW filen tillförlitlig.
I vissa situationer nollställs den räknaren.
Finns trådar om detta.

För att veta exakt antal exp måste tyvärr huset in på verkstad.

Hade jag faktiskt ingen aning om, men på min förra (50D) & nuvarande (1Ds MKII) så har det stämt exakt efter vad som stått i service-protokoll... Men jag kanske haft tur? :)

ANNONS