Annons

Köptips för sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Jedda

Aktiv medlem
Jag har för ett tag sen köpt en Canon EOS 400D och är jättenöjd med kameran. Dock är det så att jag fotar främst sport och i sommar blir det en del fotboll, där kommer kitobjektivtet definitivt inte räcka till då man inte kommer tillräckligt nära.

Eftersom jag också är väldigt ny på systemkameror och så undrar jag om det är någon som har något bra köptips på vad man bör skaffa för objektiv som funkar bra för främst fotboll, men även hockey där det är dåligt ljus blir det en hel del. Vill helst hålla mig i en prisklass under 5000 kr till att börja med.
 
Du behöver ljusstyrka för action inne. En 70-200 2,8 är en standardglugg för oss hockeyfotografer, alla har en sådan i fotobåsen, vissa har annat också men alla har den.
För 11 manna fotboll är det lite kort men funkar om man nöjer sig med att fota över en del av planen.
Svårt att hitta något under 5000 som gör vad du vill, det kostar en slant med ljusstarka teleobjektiv. Har du tur kan du hitta en beggad Sigma 70-200 2,8 till det priset.
 
Satt i samma båt som du när jag skaffade systemkamera för en tid sedan. Jag plåtar främst hockey och ett ljusstarkt objektiv är nästan ett måste. Tyvärr kostar dom riktigt bra en hel del så jag fastnade för Sigma 50-150/2,8 APO EX DC HSM. Det kostar runt 6000.
 
BugEyes skrev:
Du behöver ljusstyrka för action inne. En 70-200 2,8 är en standardglugg för oss hockeyfotografer, alla har en sådan i fotobåsen, vissa har annat också men alla har den.
För 11 manna fotboll är det lite kort men funkar om man nöjer sig med att fota över en del av planen.
Svårt att hitta något under 5000 som gör vad du vill, det kostar en slant med ljusstarka teleobjektiv. Har du tur kan du hitta en beggad Sigma 70-200 2,8 till det priset.

Om man främst håller sig till fotbollen och glömmer hockeyn då, finns det några bra alternativ där?
 
Jedda skrev:
Om man främst håller sig till fotbollen och glömmer hockeyn då, finns det några bra alternativ där?
Just nu säljs det många Canon EF 70-200 L f/4 då många byter till nya IS modellen. f/4 anses vara en av de mest prisvärda Canon objektiven. Toppkvalitet i både snabb autofokus och superskarp optik. Till bekostnad av ett steg ljusstyrka.

I nytt finns nog tyvärr inte så mycket under 5000 som har tillräcklig snabbhet i AF och ljusstyrka.

En "budget" som ofta rekommenderas är Sigma 70-300 APO som har seg AF och liten ljusstyrka men helt OK skärpa. Ca halva din budget. Skulle kunna komplettera med en ljusstark beg EF 100 f/2 som t ex säljs just nu beg på FS.
 
Håller med Tibor under förutsättning att fotbollen spelas i dagsljus.
Har haft båda de gluggarna och det gick faktiskt hyfsat att fota fotboll med Sigman.
70-200 4L är perfekt för ändamålet så länge ljuset räcker till.
 
har läst igenom tråden... om man för tillfället har en budget på kanske 3000, finns det överhuvetaget nått objektiv då? funkar Sigma 70-300 APO, eller är det alledeles för seg af? vad är de stora skilnaderna mellan det objektiver och sigma 70-200...? vad rekomderas isåfall om inte 70-30 har tillräcklig snabb af? har en canon 400d...
 
Senast ändrad:
alltså, är inte med riktigt... det är väl samma objektiv som de skrivit om innan och är lite för dyr för mig... har inte 6000 just nu, utan kanske hälften... finns det ngt objektiv för den slanten som funkar för att foto fotboll?
 
Har samma fråga rörande för fotografering av fotboll. Men söker lämpligt objektiv till D80.

Tittar lite på följande:

Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED Ca 6.000:-
Ska ha bra skärpa. 300mm. Bildstabilisator (dock osäker om det har någon verklig effekt just för fotbollsfotografering då snabb slutartid ändå behövs). Snabb AF. Dock kanske för ljussvagt?

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro Ca 9.000:- (egentligen för dyrt för mig)
Cyberphoto hyllar detta objektiv. Ska ha snabb AF. Ljusstarkt. Brännvidd 200 mm är kanske lite kort om man vill nå hela planen?

Eller annat?
 
mats_pettersson skrev:
har läst igenom tråden... om man för tillfället har en budget på kanske 3000, finns det överhuvetaget nått objektiv då? funkar Sigma 70-300 APO, eller är det alledeles för seg af? vad är de stora skilnaderna mellan det objektiver och sigma 70-200...? vad rekomderas isåfall om inte 70-30 har tillräcklig snabb af? har en canon 400d...

Tjo!

om du har möjlighet, testa några olika gluggar i olika prisklasser så får du en egen uppfattning om hur stor skillnaden är.

Själv hade jag ingen direkt möjlighet att testa, så jag köpte ett sigma 70-300någonting för att plåta lite sport, jycken och sånt.

Sigmat var så seeegt så man blev gråtfärdig. Jag sålde det vidare inom 3 veckor.

Insåg att det bara var att gilla läget, så jag sparade cash och köpte ett 70-200 4L istället (beg på fotosidan) Visst, jag var utan tele större delen av sommaren, men jag lovar ... det var det värt.

lycka till med köpet!

/ Johan
 
hmm ok, det låter väl inte kanonbra.. men har beställt ett sigma och ett canon, beskrivet ovanför... sen, om sigmat var så segt som johan säger, tror ni det kan det skilja från objektiv till objektiv?
 
Undrar om Johan hade samma objektiv som Urban rekomenderar. Johan skriver 70-300 nånting om sitt.

Vad jag hört av de som har Sigma med HSM motor är de nöjda med autofokusen.
 
NordicV skrev:
Undrar om Johan hade samma objektiv som Urban rekomenderar. Johan skriver 70-300 nånting om sitt.

Vad jag hört av de som har Sigma med HSM motor är de nöjda med autofokusen.

Tjoigen!

mitt var nog inte med HSM, tror det kostade runt 2000:- nytt då.

det finns sigman 70-300 som är vassere än de jag har. Dessutom hade jag problem med Error99 , gick inte att använda nåt annat än största bländaren på den.

/ Johan
 
Jag skulle vilja poppa upp denna tråden lite (istället för att göra en helt ny).

Jag har ett Canon 70-200 f4 IS och en 1.4x extender. Behöver jag längre en längre teleglugg för fotbollsfotografering på en 11-manna-arena.
Jag kommer fota på Borås Arena där ljuset är anpassat för TV-inspelning. Räcker detta ljus även under kvällar då det i övrigt är mörkt?
Som jag har förstått det så räcker f4 under sommarmånaderna, men hur är det såhär nu på hösten och senare i vår?

Vad använder man för brännvidder när det gäller fotboll förresten?
 
Jag kör själv 80-200 utan extender på fotboll.
Visst skulle man i vissa lägen vilja ha längre brännvid men det duger gott för att få med de intressantaste händelserna på anfallsplanhalvan om man t.ex. sitter i jämnhöjd med straffområdesgränsen.

f4 räcker inte i elljusmatcher, speciellt inte med extender på. På Malmö Stadion som precis fått nytt elljus så behöver man ändå upp och klampa på ISO 1250-1600 på bländare 2,8 för att få vettiga tider. Nu kan jag inte uttala mig tvärsäkert då jag bara besökt Borås Arena på dagtidsmatcher.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.