ANNONS
Annons

Köptips för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomparosen

Ny medlem
Hej alla glada fotografer.
Jag har för avsikt att inhandla en digital systemkamera. Min allra första.
Det är en djungel där ute med olika kameror att välja emellan.
Kommer väl i början fotografera det mesta, för att lära sig hantera kameran och funktionerna.
Natur, byggnader, utemiljö, porträtt.

Skulle vara toppen om man kunde få en liten puff i någon riktning av er som kan detta =)

Min budget är väldigt begränsad, så det kommer att bli en begagnad kamera från tex. Tradera eller blocket.
- Budget max 1.500 - 2.000kr
- Behöver inte kunna filma
- Standard objektiv (köper fler senare efter behov).

Jag har sneglat runt på lite olika märken och modeller och som verkar kunna landa runt min budget, med lite tur.

Sony A700, A390
Canon Eos 400D, D1000
Nikon D3100

Vad jag förstår så har Canon sin bildstabilisering i objektivet och då kan objektiven bli dyrare?
Sony har sin inbyggd i huset = lite billigare objektiv?

Finns det någon kamera att föredra när man har så snäv budget?
Vore trevligt att ha något konkret att buda på =)
Kanske det finns någon här som har något paket att sälja?

Tack på förhand
Tomas
 
Vad jag förstår så har Canon sin bildstabilisering i objektivet och då kan objektiven bli dyrare?
Sony har sin inbyggd i huset = lite billigare objektiv?
Nej
De blir inte direkt dyrare (man undrar ju vad ett sådant paket i objektivet kostar egentligen?)
Sony säljer färre objektiv o därmed blir varje objektiv mer tyngd av produktionsinvesteringar. Det ger i sin tur också en mindre begagnatmarknad.

Du får helt enkelt gå in på tex cyberphoto o titta o jämföra vad saker kostar.
 
Wee första kameran!

Tack för tipsen.
Det blev en Canon 450D köpt här genom köp/sälj.
Köpte ett enkelt EFS 18-55 via blocket.

Supernöjd, barnen fick stå modeller i morse så man fick testa kameran.
Nu ska det tokfotas och läsas mycket om fotografering så man får kläm på alla funktioner, ljussättningar mm. Synd bara man måste jobba också =)

Nu måste jag skramla ihop till stativ, blixt, väska och något mer objektiv
 
Kul! Alltid roligt med nya leksaker...

När du läst på om foto, ljussättning och så vidare och lärt dig hur kameran funkar. Testa att köra med manuella inställningar ett tag. Fantastiskt sätt att lära sig förhållandet mellan bländare - slutare - ljuskänslighet.
 
Jag har inte så mycket att säga om olika kameror, då jag bara haft sony, och är både nöjd och missnöjd med vissa grejer. Jag har en A350 och det är dåligt iso (bilderna kan vara gryniga redan vid 400) och svårt att få skarpa bilder, jämfört med canon och nikon.

Däremot, precis som Erik skriver, så kan det vara svårare att hitta objektiv och andra tillbehör till Sony, jämfört med till nikon och canon. De kan även bli dyrare om det inte finns samma utbud. :)
 
Jag har inte så mycket att säga om olika kameror, då jag bara haft sony, och är både nöjd och missnöjd med vissa grejer. Jag har en A350 och det är dåligt iso (bilderna kan vara gryniga redan vid 400) och svårt att få skarpa bilder, jämfört med canon och nikon.

Däremot, precis som Erik skriver, så kan det vara svårare att hitta objektiv och andra tillbehör till Sony, jämfört med till nikon och canon. De kan även bli dyrare om det inte finns samma utbud. :)

Finns iofs en uppsjö av gamla Minoltaobjektiv till bra priser som fungerar på Sony.
 
Har precis skaffat mig en Tamron 18-200mm. Riktigt trevligt att komma närmare på distans..den täcker ju upp min 18-55..så den får man väl göra sig av med nu.
Har inte hunnit fota så mycket ännu. Och nu förstör regnet allt också =(
Väntar på en regnfri och förhoppningsvis lite solig dag =)
I helgen blir det ut på Djurgården för att fota, hoppas på att få testa objektivet ordentligt då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.