Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt K100 men har problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill att det skall stå Pentax..

papi skrev:
Skön bild, ugglorna ser lite morgontrötta ut!

Raw format ger lite mer svängrum för exponeringsfel men visst tycker man det borde gå att lösa även på K10D. Vet inte hur det är med Samsungs GX10?

Ugglorna ser morgontrötta hela dan, lite röda kring ögonen.

Vill inte ha en systemkamera som det står Samsung på.. Konservativ - javisst! Samsung kan ju vara vad som helst. Pentax har med optik att göra.. Hmm.

Nu när det händer stora finansiella saker på kameramarknaden å Pentax kan försvinna, då skall man nog svälja is ett tag. Det går ju att använda mina gamla gängoptiker på Canon och Nikon också..

Uffe

Re: Testat mer..

uffes skrev:
Nu har jag testat den nyinköpta K100:an mer och "i fält". Kan inte vara annat än nöjd. Speciellt när gammelgluggarna gjorda i metall och glas går att använda. Skev tidigare att kameran exponerade felfritt med manuella glugga (m och k). Lite glädjeyttring var det nog över att jag fick det att fungera då jag kom på arbetssättet som gäller. Exponeringen ÄR ok. Vid test mot olika mål och med olika bländare kan det skilja ett halvt steg och det får väl betraktas som acceptabelt. Med långa telen, 300 och 400 vill kameran, av någon anledning överexponera mer när man använder ljusmätning med AEL-knappen och i M-läge. ....Uffe
Med manuella gluggar används centrumvägd ljusmätning, det är lite bökigare men kanske mer konsekvent att exponeringskompensera för än flerfältsmätning.

Observera att den centrumvägda mätningen tycks vara mer känslig för "bakljus" (alltså inkommande ljus från sökarokularet) än flerfältsmätningen. Det finns rapporter som visar att så är fallet...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar