Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fokusproblem med K100d Super och M(A)-optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu fått och petat i Kina versionen. Vilken skillnad. Speciellt med teleobjektiv. Kommer aldrig mer att byta tillbaka.

Det som är värt att nämna negativt är att precis som med gamla kameror är det svårt att fokusera med mindre bländare än 8, ibland 5,6. Den blir för mörk helt enkelt, med M42 eller helmanuella PK (finns det?). Spotmätningen drabbas också, men matrix mätningen funkar som den ska. Det påverkar heller inte autofokusen.Tvärtom, det känns helt super där med att verkligen se att den funkar och det är betydligt lättare att fokusera manuellt och finjustera med autofokus.

Jag ska helt klart ta en titt på en äkta Katz Eyes. Men just nu känns den här förträffligt. Men Katz Eyes kan man ju få med autofokus punkterna markerade etc med.

4/5 från mig.

PS. Köpte den utan shims etc.
 
Har du någon länk till den du köpte mattskivan av?

Kollade du fokusen efteråt mot något referens?

Du skrev att du köpte den utan shims. Stämde tjockleken på den nya mattskivan utan shims?

Satt det något shims orginal i din kamera?

Jag köpte en mattskiva till en annan kamera, tänkte jag skulle slipa ner den själv under sommaren (om jag orkar). Eller så får det bli en kinavariant :)
 
Zewrak skrev:
Har nu fått och petat i Kina versionen. Vilken skillnad. Speciellt med teleobjektiv. Kommer aldrig mer att byta tillbaka.

D

Vad står det på orginalmattsärmen? Alltså vilken betäckning har den på flärpen?
 
Herr M skrev:
Vad står det på orginalmattsärmen? Alltså vilken betäckning har den på flärpen?

Originalet är L80. Inga shims varken före eller efter. Den verkar vara helt ok i tjocklek, ploppade i utan problem och jag kan inte se att det skulle vara något fel i fokuseringen. Det som möjligen var är att den inte hade riktigt lika rundade hörn som originalet. Men det funkade bra ändå.

Länk till Ebay

Kan kolla med en chart imorgon om du vill. Men den verkar vara spot-on.

Förövrigt var den skickad som ett REK brev och packeterad i bubbelplastpåse. Dessutom inlindad i bubbelplast. Den låg i ett plastetui i en liten påse. Tvivlar på att frakten kan skada den alls.
 
Zewrak skrev:
Länk till Ebay

Kan kolla med en chart imorgon om du vill. Men den verkar vara spot-on.

Förövrigt var den skickad som ett REK brev och packeterad i bubbelplastpåse. Dessutom inlindad i bubbelplast. Den låg i ett plastetui i en liten påse. Tvivlar på att frakten kan skada den alls.

Antog att du har en K100D Super, men det kanske du inte har?

Men om du har det så kan du gärna göra focustest, det vore intressant att se hur bra det blev.
 
Har K10D. Kollade lite lätt igår på tidningar och så. Verkar som manuellt är perfekt. Ska kolla autofokusen senare idag.
 
Zewrak skrev:
Har K10D. Kollade lite lätt igår på tidningar och så. Verkar som manuellt är perfekt. Ska kolla autofokusen senare idag.

Kan du prova att focusera på ett avstånd (kanske 50cm) och sen kolla hur mycket du kan flytta kameran fram och tillbaks innan du ser att bilden går isär i snittbilden? Alltså hur känslig är inställningen.

Har hört förut att snittbild inte har så hög känslighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.