Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt K100 men har problem

Produkter
(logga in för att koppla)

uffes

Aktiv medlem
Har köpt en K100 med kitzoom. Allt funkar helt ok med kitzoomen, men!
När jag använder mina m-linser så är det bara full glugg som fungerar. Det spelar ingen roll vilken bländare jag använder på bländarringen, det är största bländaren ändå. Kameran exponerar rätt med tidsautomatiken, så så långt är det frid och fröjd, men som sagt det är låst till största bländaren.
Den manuella A-optik jag har fungerar klanderfritt, liksom den gängfattade s-lisen med adapter. Där mäter den ljuset vid arbetsbländare. I och för sig får jag kompensera 0,5 - 1 steg på alla bländarna för att inte bilderna skall bli lite för mörka, men det är ok.
Men varför exponerar m-otiken bara med full glugg?? Alltid kort skärpedjup och inte maximal skärpa. Inge kul. Någon som kan tipsa mej???

När jag använder exponeringskontrollen vid avtryckaren så låter det som kameran bländar ner, men den gör det inte men m-optiken. Däremot med A-optiken i A-läge.

Undrar
Uffe
 
Jaaa!!!

I M-läge (manuellt) läge och ett tryck på AE-L så blädar objektivet ner till vald bländare. Kameran mäter snabbt ljuset, bestämmer slutartiden och det funkar och exponerar rätt!!
Och jag har en hylla full i fin-fina pemtax-gluggar (k och m)!
Jäklar vad glad jag blir.

Bra forum det har!
Flera tusen tack för hjälpem!!

Uffe
 
Testat mer

Har nu testat den nyinköpta K100:an med alla möjliga gamla manuella objektiv (m och k) och det funkar "kanon". Jag är oerhört nöjd med mitt kameraval. K100:an är mycket gedigen och välbygd. Visst, det hade varit ännu mulligare med en K10, om den också exponerat rätt med alla mina guldpärlor från den analoga perioden som står i kameraskåp. Men det är uppenbart att det är ett problem med 10:an. Tills att Pentaxfolket får ordning på detta kommer jag att ha jäkligt kul med 100:an.
Min fotointresserade dotterson gjorde igår samma kameraval, så nu är vi två som sliter på mina gamla linser och är förtjusta över bildresultaten.

Ps.
Kitzoomen 18-55 går sannerligen inte heller av för hackor.

God Helg

Uffe
 
Hmm...

Jag är glad ägare av K100 och ett äldre M 50mm / 1.7. Jag har extremt svårt att få mina bilder skarpa och trodde att denna tråd kanske var lösningen på problemet. Jag känner inte igen det problem du har Uffe, mitt "M" objektiv exponerar och det syns tydligt att den ändrar bländare med bländarringen. Däremot är det sjuukt svårt att få skarpa bilder trots att det ser skarpt ut i sökaren. Oerhört märkligt.

Och sorry att jag tjuvar lite på din tråd, men då det gäller k100 och m objektiv så är det kanske ok, hoppas jag.

/F
 
Att du inte får skärpa med en normaloptik låter märkligt. Ett sådant objektiv har ju stort skärpedjup.
Sådana problem har jag inte. Egentligen inga problem alls längre.
Har du justerat dioptrin i okularet så att det passar din syn?

Uffe
 
Om objektivet är rätt fokuserat, så blir bilden skarpt, så jag förstår inte vad eller hur du menar. Kör du JPEG eller RAW? JPEG bilder ska bli skarpa direkt med kamerans utgångsinstälningar, medan RAW bilder behöver uppskärpas i råformatsomvandlaren (ofta brukar utgångsinstälningen i mjukvaran innehålla en ok uppskärpning, detta varierar dock mellan mjukvarorna). Om du har svårigheter att fokusera, så får du ställa in sökaren efter dina ögon - den s k dioptriinställningen.

Ta loss objektivet från kameran och montera den vita plastskivan som skyddar objektivfattningen, den kom med kameran. Rikta kameran mot en ljus, jämn yta utan några specifika detaljer - tak brukar fungera jättebra, eller en tom ljus vägg. Rör nu skjutreglaget ovanför sökaren tills du ser sökarens markeringar skarpt.

Klart!

Hälsar
R
 
Tack Raphael & Uffe,

Jag har justerat dioptrin så det ser skarpt ut. Jag börjar frukta att det är objektivet det är fel på. När jag använder mina andra objektiv (18-55, 50-200 båda DA) i manuellt läge så blir det klart & skarpt.
Jag fotar uteslutande i RAW och kan inte förstå hur det blir såhär. Tittar man på bilden i exempelvis iPhoto eller Lightroom så ser det hyfsat ut så länge man inte går in i bilden. Så fort man zoomar in lite, och då menar jag ytterst lite så blir oskärpan extremt tydlig. Samma gäller de blålila fälten runt ljusa föremål. Då detta är det enda "M" objektiv jag har så kan jag inte riktigt jämföra heller.
 
Har samm erfarenhet från mina manuella gluggar det är svårt att få den där riktiga skärpan...
På nära håll är det betydligt enklare, men på lite avstånd...

Plåtade en konser med mina 50/1.7 (sålt) och 85/2.0 och ungefär 1 på 10 blev skarpt...
Jag använder dom i princip bara med min autofokus konverter för tillfället...
 
Att det blir blålila sken kring ljusa föremål är helt normalt för filmobjektiv som används på digitalkameror. Objektiv som är gjorda för digitalkameror har en annan optisk konstruktion för att minimera, mer eller mindre framgångsrikt, detta fenomen. Det beror på skillnaderna i hur ljus tas emot på film respektive digital sensor.

På billiga zoomar är det vanligt att fokus ändras när du zoomar, det är en brist i konstruktionen. Riktiga kvalitetszoomar brukar vara bättre på att hålla skärpan även när du zoomar.

På 70-talet, som M serien är ifrån, så var zoomarna inge vidare faktiskt. Det var de fasta brännvidderna som man satsade krutet på och zoomar var en kompromiss (och ej särskilt populära heller). Idag är zoomar populära och man satsar mest krut på zoomar. Det är enorm skillnad mellan gårdagens zoomar och dagens.

Fokuserar du på mattskivan eller använder du fokusindikatorn? Fokusindikatorn är seg, den kräver att man fokuserar långsamt och när den har tänts så måste man släppa direkt. Det går att fokusera en liten kort pyttesekund efter att den har tänts, vilket gör att den ej är helt exakt. Men, om den ej hade en fördröjning så skulle man ej hinna uppfatta den när man fokuserar, då skulle den ju bara snabbt blinka till.

Fokusera mot mattskivan, det är det bästa.
Fungerar super för mig.
Och rör ej zoomen efter att du har fokuserat.

Hälsar
R
 
Tack för att du kämpar på med detta Raphael.
Objektivet är ett Pentax 50mm/1.7, ett fast objektiv. Jag försöker ignorera fokusindikatorn när jag fokuserar, önskar jag kunde stänga av den.
Men vad menar du med mattskiva?

mvh, Fredrik
 
oki, tack.

Peter, blir dina gluggar du tidigare hade problem med skarpa när du använder autofokuskonvertern?
 
Ja, jag får skarpa bilder med AF-konverten, jag har dock bättre bildkvalite med mina AF-gluggar och ungefär samma ljusstyrka och brännvidd, därför använder jag inte den kombinationen speciellt mycket nu när jag har införskaffat en Pentax AF 50/1.4, 100/2.8 pentax macro... samt min Tamron 28-75/2.8 zoom (som front-focuserar...)

Ev kommer jag att införskaffa en ovändningsring och använda dom som extrem-makro istället...eller så säljer jag dom...
 
ait, tack för snabbt svar. Jag har bara ett "M", mitt 500 mm / 1.7, och två st DA. Har dreglat över FA 50mm/1.4. Det blir nog det då, snarare än en AF converter.

/Fredrik
 
Eller kanske vänta lite för Pentax har ett nytt DA Star 55 f/1.4 SDM på gång, dock blir det troligen betydligt dyrare än dagens FA 50 f/1.4 - på grund av vädertätning och dubbelt autofokussystem (stöd för autofokusmotor i objektivet).

För den som vill ha ett klassiskt standardobjektiv så jobbar Pentax med ett DA 35 - tyvärr är bländare ej officiellt än, en trolig gissning är f/2 för det är vad gamla FA 35:an ligger på.

Hälsar
R
 
Testat mer..

Nu har jag testat den nyinköpta K100:an mer och "i fält". Kan inte vara annat än nöjd. Speciellt när gammelgluggarna gjorda i metall och glas går att använda. Skev tidigare att kameran exponerade felfritt med manuella glugga (m och k). Lite glädjeyttring var det nog över att jag fick det att fungera då jag kom på arbetssättet som gäller. Exponeringen ÄR ok. Vid test mot olika mål och med olika bländare kan det skilja ett halvt steg och det får väl betraktas som acceptabelt. Med långa telen, 300 och 400 vill kameran, av någon anledning överexponera mer när man använder ljusmätning med AEL-knappen och i M-läge. Ett 300 och ett 400 som jag har är objektiv med förvalsbländare. Då tycker jag det blir bättre att köra med tidsautomatik och mata in ev erfoderlig slutarkompensation. Men det är väl en smaksak.
Mitt problem är nu att frugan rycker i K-hundringen och jag riskerar att bli utan. Köpa en lika dan till känns fantasilöst och det var väl attan om inte K10:ans exponeringsproblem med gammelgluggar skall gå att lösa...
Länk till ett prov vad K100:an och en gängfattad Takumar 4.0/300 preserar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1005907.htm

Uffe
 
Skön bild, ugglorna ser lite morgontrötta ut!

Raw format ger lite mer svängrum för exponeringsfel men visst tycker man det borde gå att lösa även på K10D. Vet inte hur det är med Samsungs GX10?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar