Annons

Köpt en Sony a100, behöver lite tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

M Erik Abalone

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har köpt en Sony a100 som jag haft i 2 veckor nu.
Det är min första systemkamera så jag lär mig varje dag.
Det jag undrar över är framförallt två saker som jag är lite fundersam över.
Jag fotar mest min hund utomhus och familj inomhus.

När jag fotar utomhus och t.ex kör på helauto så tycker jag bilderna blir alldelles för ljusa, inte så mycket färg som jag vill åt. Har gått in och ändrat färgen i kameran och reultatet blev bättre, är det så man gör helt enkelt eller är kameran dålig på att återge rätt färger i autoläget?

Den andra saken är när jag fotar innomhus så blir bilderna inte så skarpa och ser ut att brusa, dom är klass med min gamla Sony Cybershot 3,2 MP vilket inte känns så skoj. Är det alltid blixt som gäller inomhus trots dags ljus?

Tacksam för lite svar och tips från er som har en Sony a100.

Mvh
 
Hej, och välkommen till Fotosidan!

När du skriver "ljusa" så menar du alltså att det saknas tryck i färgerna? Inte överexponerade eller att det kommer in ströljus som förstör kontrasten?

När det gäller bildkvalité från digitala systemkameror rent generellt så är grundregeln att alltid efterarbeta i Photoshop eller liknande mjukvara. Anledningen är helt enkelt att DSLR tillverkarna förutsätter att målgruppen vill kontrollera "framkallningen" själv och kameran skall då göra så lite med bilden som möjligt. Plåtar man uteslutande jpg utan några ingrepp efteråt så blir resultatet oftast trist. Det går att göra underverk med en jpg (ofast) men allra bäst är att fota i RAW - då kan du direkt blåsa upp färgmättnad, skärpa och kontrast samt även fixa till förvånansvärt många missar i exponeringen.

Inomhus utan blixt. Det skall gå bra att få skarpa bilder i dagsljus, men jag vet förstås inte hur bra/dåligt ljuset är där du fotar? Sedan är ju kitoptiken inte direkt ljusstark. Bruset beror på kameran som boostar upp ISON i sämre ljus då bländaren inte är tillräcklig vid "normala" slutartider. Då tappar du detaljer och bilden blir brusig och inte alls lika skarp. För optimal skärpa inomhus krävs mindre bländare, lågt ISO tal och då krävs blixt...helst en extern sådan.

Brus är förövrigt också något som du reducerar med bäst resultat i efterhand.
 
Senast ändrad:
Kan hålla med om att AUTO i bra ljus fungerar sådär men eftersom jag ändå aldrig kör på AUTO utom snapp-shots med blixt inomhus är det inget problem för mig. Och sen är det som Henrik säger fixa till det iefterhand från .RAW bilderna.


Kan rekomendera att köpa till en externblixtom du ska ta mycket bilder inomhus.
 
Tack!

Jo precis, jag menade att det saknades lite tryck i färgerna när jag kör på auto. Och speciellt då utomhus vid starkt ljus.

Är ju som sagt ganska ny på just systemkameror så man kanske skulle prova lite RAW bilder :)
Är inte så jättemycket för att hålla på med Photoshop utan gillar mera att ta en bild och sen vara nöjd med den, och jag har några hundbilder som är helt obehandlade som är toppenbra enligt mig.

Sen undrar jag oxå över linsskydd. Alltså UV skydd eller vad heter det? Och solskydd runt optiken som inte släpper in onödigt ljus, det måste väl vara bra för mig som fotar mest ute i starkt solljus? Ni hör att det är en nybörjare som talar,hehehe.

Mvh
 
Ja UV-filter är skönt att ha dels för att skydda och dels för att ta bort lite ströljus. Kit objektivet har ett motljuskydd som fungera ok så glöm inte vända på det när du fotar i mycket ljusa miljöer.

Kör på RAW + JPEG så kan du snabbt jämföra med hur det såg när du tog bilden och hur förändringarna du gör på RAW slår igenom. Men glöm inte slå om till JPEG endast om du ska göra en seriertagning på mer än 6 bilder.

Mvh
 
Kanon, tack igen!

Calle >> Om jag fotar t.ex två människor där den ena är ungefär 1m framför den andra och jag vill få fokus på båda lika mycket och inte bara den längst fram, hur gör jag då? Har provat enligt bruksanvisningen men inte lyckats ännu :-/

Mvh
 
Använd liten bländare (=högt blädnartal), sätt kameran på läge A och ratta fram värdet 16 tex.

OBS! Kräver bra ljusförhållanden så testa utomhus i dagsljus.
 
M Erik Abalone skrev:
Kanon, tack igen!

Calle >> Om jag fotar t.ex två människor där den ena är ungefär 1m framför den andra och jag vill få fokus på båda lika mycket och inte bara den längst fram, hur gör jag då? Har provat enligt bruksanvisningen men inte lyckats ännu :-/

Mvh


Gå igenom fotoskolan uppe under "Artiklar" så hittar du en hel massa nyttig information.

Mvh
 
Du kan öka skärpa, kontrast och färgmättnad lite i customfunktionerna så får du mer "färdiga" jpegar direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.