Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt blixt till 40D - lång slutartid ändå

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
Jag har köpt en 430ex-blixt till min Canon 40D.
När jag ställer kameran på helautomatiskt läge funkar allt kanon men när jag ställer kameran på Av-läget (som jag oftast kör) så blir det lika långa slutartider som när jag inte har blixt.

Vad är det för inställningar jag måste kolla på?

Vet inte vad för info ni eventuellt behöver mer för att hjälpa mig så fråga på om det är något jag ska kolla upp.

I övrigt mycket tacksam för er hjälp.

När du har kameran inställd på A-läget så försöker kameran hitta en lämplig slutartid för att exponera bilden UTAN blixt, dvs. det spelar ingen roll om du har blixten på kameran eller ej. Kör du stor bländare och släpper in mycket ljus så kommer du få en snabb slutartid, men har du t.ex. bländare 10 och det är mörkt ute så får du väldigt långa slutartider.

Lösning: kör kameran på läget M. Då kan du ställa in både slutartid, bländare och ISO tills du är nöjd med resultatet.

Bra tips (och kanon att du förklarade Av-läget!) men känner mig lite för långsam för att kunna ta manuella bilder. Finns det några andra bra tips?

Om man nödvändigtvis vill använda av-läge så finns de en liten rolig inställning i nån av fn-c menyerna. Av-blixt auto eller fast 1/200 om man ställer den i fast så funkar de kanon! Annars borde väl tv p eller andra kreativa program utom just av funka bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar