Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Jag har behov av att fotografera byggnader, gator och torg (stadsmiljöer) för publicering i svartvitt.

Jag skulle vilja fråga forumet om råd vilken utrustning jag skall köpa vad gäller kamerahus (Nikon), filter, optik etc. Jag använder en Nikon D70 med standardoptik 18-?? zoom, framförallt optiken känns som en begränsning och jag funderar på att köpa en 12 - 24 zoom eller liknande som komplement.

I samband med detta funderar jag på att istället uppgradera hela paketet. Då jag köper till mitt företag är inte priset ett jätteproblem, även om jag vill hålla tillbaka kostnaderna. Jag vill ha det som passar bäst för mig.

Kan någon råda?

Tack på förhand :)
 
efter att ha läst om Nikon D700 blir det nog en sådan så frågan nu är vilken optik jag skall köpa?
 
PeterK skrev:
efter att ha läst om Nikon D700 blir det nog en sådan så frågan nu är vilken optik jag skall köpa?

En 24-70mm f2.8(nikons kostar dock 15.000, titta gärna på tamrons/sigmas versioner) samt en vidvinkel vore nog bra för dig. Samma sak med vidinkeln 12-24mm, kostar 16 lax för nikons version. Som du märker är fullframe jävligt dyrt med Nikon :p
 
PeterK skrev:
efter att ha läst om Nikon D700 blir det nog en sådan så frågan nu är vilken optik jag skall köpa?
Jag tycker du skall börja med nikons fasta 35/2,0. Utmärkt till gatufoto och miljöbilder, funkar till det mesta beroende på att perspektivet blir ganska lika som du uppfattar det med ögonen.
-affe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.