Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Zdravkovic skrev:
Tack för alla tips å råd! Jag har bara under denna dag blivit bra mycket klokare på det här med kameror även om jag har mycket kvar! ;) Självklart förstår jag att det är personen som håller i kameran som är det viktiga men jag vill ändå satsa på en riktigt bra kamera å inget skräp som man efter nån vecka upptäcker att den inte fungerar så bra. Som du säger, man skulle nog inte slå Schummie även om han satt i en Fiat 128 från 70-talet och vi fick välja mellan en Lambogini Gallardo eller en Ferrari F430, men att vi sitter i en snabbare bil underlättar jue, förstår du hur jag menar! :p

Jag bor i Linköping. Var köper man kameror här?
I Linköping finns det 2 kameraaffärer jag har handlat i, Fuji Fotocenter på gatan som jag inte kommer ihåg vad den heter, från trädgårdstorget upp parallellt med stora torget typ, där köpte jag min Dynax 5D, dom verkade inte vara så jätte inne på allt, men det var vettigt pris iaf, och man kunde känna lite på kameror i butiken.

Andra stället är Expert Fromholtz på trädgårdstorget, där köpte jag min blixt och farsan sin 7D, Anders där verkar ha skaplig koll iaf och dom har en del grejer man kan känna på, nackdelen är att det är en expertbutik, så dom kommer säkert försöka sälja kameran du väljer med ett sunkigt Sigma 18-55 3.5-5.6 istället för det riktiga kitobjektivet.

Anddje skrev:
I Linköping finns det 2 kameraaffärer jag har handlat i, Fuji Fotocenter på gatan som jag inte kommer ihåg vad den heter, från trädgårdstorget upp parallellt med stora torget typ, där köpte jag min Dynax 5D, dom verkade inte vara så jätte inne på allt, men det var vettigt pris iaf, och man kunde känna lite på kameror i butiken.

Andra stället är Expert Fromholtz på trädgårdstorget, där köpte jag min blixt och farsan sin 7D, Anders där verkar ha skaplig koll iaf och dom har en del grejer man kan känna på, nackdelen är att det är en expertbutik, så dom kommer säkert försöka sälja kameran du väljer med ett sunkigt Sigma 18-55 3.5-5.6 istället för det riktiga kitobjektivet.

Tror inte Fuji ligger kvar.. inte på samma ställe iallafall. Ska kika på Fromholzt även om jag inte direkt älskar det stället.. ;)

En annan sak jag funderade lite över. Försäkrar man sin kamera på nått speciellt sätt?

Zdravkovic skrev:
Tror inte Fuji ligger kvar.. inte på samma ställe iallafall. Ska kika på Fromholzt även om jag inte direkt älskar det stället.. ;)
Aha, var ett tag sedan jag var där och jag bara antog att det fanns fortfarande.

Ang. Fromholtz så har jag inte haft några problem med dom, enligt farsan var det annat förr i tiden, men det har blivit bättre.

Anddje skrev:
Aha, var ett tag sedan jag var där och jag bara antog att det fanns fortfarande.

Ang. Fromholtz så har jag inte haft några problem med dom, enligt farsan var det annat förr i tiden, men det har blivit bättre.

Mjo om vi syftar på samma sak så va det "annat" förr :D De har haft lite dåligt rykte men skitsamma.. ska nog kika förbi där. Kommer nog inte köpa något där dock, Expert kostar ju alltid multum!

Anddje skrev:
...I Linköping finns det 2 kameraaffärer jag har handlat i, Fuji Fotocenter...

Så här var det när jag skulle köpa en K100D, vilken dom hade hemma, och som jag tänkt betala mer för i butik än vad en nätbutik tog:

Jag: Tjena, jag vill ha en Pentax K100D, och jag ser att du har en hemma.
Tjejen i butiken: Du kan få titta på den.
Jag: Jag har redan bestämt mig, vill bara ha ett bra pris.
Tjejen i butiken:Jag kan inte göra någonting, men jag kan kolla med chefen.
Chefen som framkallar bilder och inte är ett dugg intresserad av mig: Nix, priset som står gäller!
Tjejen i butiken: Du hör, priset är 6950:-.
Jag: Kanske du kan skicka med ett filter eller så? (Jag är sjukt sugen på att få kameran innan helgen!)
Det visar sig att butiken inte har ett enda filter som passar min kamera hemma, dom har inte batteri, ja inte ett skit som jag skulle kunna pruta med köpet.

Jag: Kanske jag kommer tillbaka. Vi får se. Hej då!

En timme senare återvänder jag, sååå sugen på att få köpa kameran innan helgen (det var en fredag).

Jag väntar på att tjejen jag pratade med sist blir ledig, under tiden kollar jag in en kameraväska som kostar 329:-.
När hon är ledig berättar jag att jag köper kameran om jag får väskan på köpet.
Tjejen kollar med sin chef, som liksom tidigare inte pratar med mig utan med henne.
Hon kollar på mig, hörde du vad han sa?
Jag blev erbjuden 150:- rabatt på väskan om jag köpte kameran för 6.950:-.
Chefen(?) talade inte ens med mig, han berättade vad tjejen skulle säga till mig...

I vilket fall. Jag köpte kameran genom en nätbutik för 6500:- inklusive frakt.
Kan någon ge mig en enda anledning till varför jag skulle köpa den av Linköpings Fujucenter?

Låt dom kursa! Jag är säker på att firman inte finns om fem år.

Ulf, jag tror tyvärr att marginalerna på kameror idag är väldigt, väldigt små.. och tyvärr.. Fotobutiken skall betala hyran, betala lön till den anställde, försäkringar osv.. så tror faktiskt inte det finns marginaler att lämna en massa rabatter.

När jag köpte min 5D på fuji fotocenter, för lite över nätpris, så fick jag med ett 512mb kort och en kortläsare, plus en Lowe Pro Nova 3 billigt, det blev en skaplig affär med tryggheten att kunna gå dit med grejerna om nåt sket sig.

Jag ville inte köpa kameran på Expert pga. att man fick med ett riktigt skitobjektiv istället för det riktiga kitobjektivet.

Det är en svår situation, jag jobbar oxå i butik så jag vet hur det är. Tyvärr så tror folk ofta att de gör butiken en "tjänst" genom att handla något där och ju mer de betalar desto större är "tjänsten" tycker dom, men så är det ju inte riktigt. Ofta är det de billigaste produkterna i en butik som man tjänar pengar på, de dyrare blir det inga pengar kvar på efter alla kostnader. De har man mest bara för att locka folk till butiken. Sen är det enormt tidkrävande att stå å förklara allt detta för kunderna och när över hälften ändå inte förstår blir det att man bara svarar med ett nej.
Men jag klandrar dig inte, jag förstår ditt resonemang!

FILM) (ulltand skrev:
Varför? Pengarna räcker ju till en vettig systemkamera med kitobjektiv.
blixt
filter
bredare rem
större minneskort
extra batteri
några datorprogram

MER OPTIK
större väska

Och det här är långt ifrån hela listan, eller vad tror du Ulf?

Med en kompakt så är i princip köpet klart med en gg. Större minne och kanske en blixt också.

Erik Schalin skrev:
blixt
filter
bredare rem
större minneskort
extra batteri
några datorprogram

MER OPTIK
större väska

Och det här är långt ifrån hela listan, eller vad tror du Ulf?

Med en kompakt så är i princip köpet klart med en gg. Större minne och kanske en blixt också.
Det enda du måste köpa är minneskort, det måste du ha till en kompakt med, det andra är lika "nödvändigt" på en kompakt som på en systemkamera, förutom optiken då.

Anddje skrev:
Det enda du måste köpa är minneskort, det måste du ha till en kompakt med, det andra är lika "nödvändigt" på en kompakt som på en systemkamera, förutom optiken då.
Du missar poängen Anders.

Köper man en systemkamera så finns det egentligen ingen ände på hur mycket "tillbehör" det finns.

Kompakten är lättare att begränsa.

Erik Schalin skrev:
...Och det här är långt ifrån hela listan, eller vad tror du Ulf?...

Nja, jag har en systemkamera utan allt det där och det fungerar utmärkt.
Visst skulle det vara trevligt med massor tillbehör, men sånt kan man ju köpa vartefter.

Tackar för alla era råd! Nu återstår det bara att spar ihop de sista tusenlapparna! :p Återkommer förmodligen när det börjar dra ihop sig!

ANNONS