Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik d

Ny medlem
Hej!

Jag har en fråga angående val av objektiv. Jag har fotograferat i ca 2 år och börjar lära mig mer och mer och känner att jag skulle vilja utöka min utrustning en aning med ett nytt objektiv. Kameran jag har är en Canon 400D och det objektiv jag har idag är ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Nu känner jag att jag skulle vilja har ett tele från 70mm och uppåt till bla natur och porträtt. Har tittat på Canon EF 70-200mm f4L USM och ett Sigma 70-200 f2,8 II APO EX HSM DG Macro. Prismässigt ligger dessa två på ungefär samma nivå. Vilket av dessa två objektiv skulle ni välja? Eller borde jag titta på något annat objektiv?

Vore tacksam för svar.

Mvh
/Fredrik
 
Senast ändrad:
Har prövat Canons 70-200 f/4 både med och utan bildstabilisering. Helt ok. Personligen föll jag för Canons 2,8:a (utan IS) och är otroligt nöjd. Underbart kort skärpedjup och fantastisk kvalitet. Men tungt är det förstås...
 
Hej Mats!

Tack för ditt svar! Då min budget inte riktigt klarar av ett canon 70-200mm f2.8 så står det nog mellan 4:an och sigma-objektivet. Då ingen av de båda objektiven har IS så lutar det väl mer åt sigma då den har f2.8 för att klara de lite mer känsliga situationerna. Eller är jag fel ute?

Mvh
/Fredrik
 
Hej Mats!

Tack för ditt svar! Då min budget inte riktigt klarar av ett canon 70-200mm f2.8 så står det nog mellan 4:an och sigma-objektivet. Då ingen av de båda objektiven har IS så lutar det väl mer åt sigma då den har f2.8 för att klara de lite mer känsliga situationerna. Eller är jag fel ute?

Mvh
/Fredrik

Säkert ett klokt val och användarna på Fotosidan verkar helt nöjda med Sigmat. Tycker nog att Canons 4:a (utan IS) inte är det roligaste objektiv jag prövat, men det presterar ju vanligen bra i tester. Bäst är ju om du kan känna på objektiven och ta provbilder. Har du kollat begagnatmarknaden? - ett Canon 2,8 tål en hel del användning och funkar antagligen väldigt bra som beg...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.