Annons

Köpråd om makro till canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla nya numret av tidningen FOTO som kommer ut 2 juli, så får du nog en mer objektiv (haha) bild av utbudet på makro-objektivsidan.

Som vanligt i FOTOs makroobjektivtester så är det två objektiv som står ut.
Sigma 70/2.8 EX DG Macro och Tokina AT-X Pro D 100/2.8 Macro får båda utmärkelserna Toppklass och Mycket Prisvärt. Sigma-objektivet är marginellt billigare och får kommentaren "Ett av de skarpaste objektiv vi testat!", men båda är helt enkelt urbra.

Den här gången får även ett tredje objektiv båda ovanstående utmärkelser: Tamron SP 90/2.8 Di VC USD Macro. Det är 600-700 kr dyrare än de båda ovanstående objektiven och ska inte förväxlas med det äldre Tamron-objektivet utan bildstabilisering (som "alla" brukar rekommendera för att det är så billigt, men det är faktiskt dyrare än Sigma 70/2.8).

Så det finns tre supertoppenobjektiv i prisklassen 4000-5000 kr att välja på. Om absolut bästa skärpa är viktigast så skulle jag rekommendera Sigmaobjektivet, och om brännvidden 70mm känns lite kort så skulle jag rekommendera Tokina 100/2.8. Och om bildstabiliserig är ett måste så finns Tamron 90/2.8.

(Det finns några fler objektiv i testet som får både Toppklass och Mycket Prisvärt, men dessa ligger i prisklassen 8000 kr och uppåt).
 
Tack för svaret! Har inte hittat tidningen ännu här så jag har inte kunnat läsa om testet. Tokina var ett nytt alternativ. Ska läsa och fundera på det... Lade funderingarna på is ett tag och tänkte vänta och se... Vad tror ni annars om prisutvecklingen på det nya tamronobjektivet? Brukar det stiga efter sommaren eller en tid efter att det lanserats? Tänkte vad man kan förvänta sig.. stigning eller sänkning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.