Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd om makro till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

SusannaB

Medlem
Hej!

Jag köpte min första systemkamera nu kring senaste årsskifte och har blivit riktigt intresserad av att fota. Jag har en Canon Eos 600D med objektiven Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS II (följde med), Canon EF-S 55-250/4-5 (köpte begagnat i samband med kameran) samt ett Canon EF 50mm f/1.8 II som jag köpte senare i vintras. Nu i våras köpte jag ytterligare en närbildslins (begagnat för 15 euro), Marumi Achromat DHG Macro 200 +5 för att fota närbilder.

Just det (macro) har blivit ett stort intresse som jag gärna skulle vilja utveckla. Min fråga blir alltså... vilket objektiv? Har spanat på Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Är det det vettigaste alternativet med tanke på att jag vill hålla en relativt låg budget?

Kom gärna med synpunkter på hur kameraväskan kunde ändras för en relativt billig peng men som ändå skulle ge mycket fotoglädje. Det jag tittat på nu ligger på 379 euro (tidigare i sommar på 349 euro) som billigaste.

Vad tror ni?

H. Susanna

Ett begagnat Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 kanske. Den äldre modellen utan IS brukar kosta runt 3000 i fint skick. Ett väldigt bra objektiv.

Ett begagnat Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 kanske. Den äldre modellen utan IS brukar kosta runt 3000 i fint skick. Ett väldigt bra objektiv.

Har spanat efter begagnat men inte hittat (så nära så jag kan hämta, vill inte köpa begagnat utan att se det före när det gäller så pass mycket pengar ändå). Skulle gärna också ha med IS.

Men du rekommenderar alltså det framom Tamrons?

Har spanat efter begagnat men inte hittat (så nära så jag kan hämta, vill inte köpa begagnat utan att se det före när det gäller så pass mycket pengar ändå). Skulle gärna också ha med IS.

Men du rekommenderar alltså det framom Tamrons?

Jag har ingen erfarenhet av Tamrons, så det kan jag inte svara på tyvärr.
Begagnade Canon Macro dyker upp blan annonserna här på Fotosidan rätt ofta tycker jag.
Klokt att prova objektivet på din kamera innan köp.
Test hos Photozone: http://www.photozone.de/canon-eos/488-canon_100_28_50d

Photozone verkar tycka Tamronobjektivet är riktigt bra.
http://www.photozone.de/canon-eos/282-tamron-af-90mm-f28-di-sp-macro-test-report--review

Jag har ingen erfarenhet av Tamrons, så det kan jag inte svara på tyvärr.
Begagnade Canon Macro dyker upp blan annonserna här på Fotosidan rätt ofta tycker jag.
Klokt att prova objektivet på din kamera innan köp.
Test hos Photozone: http://www.photozone.de/canon-eos/488-canon_100_28_50d

Photozone verkar tycka Tamronobjektivet är riktigt bra.
http://www.photozone.de/canon-eos/282-tamron-af-90mm-f28-di-sp-macro-test-report--review

Bor inte i Sverige och de flesta säljarna finns där...

Nu kom jag på att tamronobjektivet jag funderat på väl inte heller har bildstabilisering men det lär finnas en ny modell men den blir ju förstås mycket dyrare... Kan någon förklara skillnaden mellan alla dessa tamron 90 mm´s objektiv. Tycker jag ser en hel massa olika... Vilket är mest prisvärt? Går det bra med det jag länkade till eller skulle ni spara er till det med VC?

Hur är sigmas motsvarande?

Vill alltså ha ett objektiv som kompletterar de jag redan har.

Om du använder stativ eller något annat stöd vid makrofotografering är det onödigt med bildstabilisering tycker jag. Om du handhåller är det en stor hjälp.

Tamron!

Jag har ett Tamron som jag använder mycket flitigt! Jag har använt det på alla mina kameror från Canon 1000 D till Canon 6 D.. Det är ett suveränt objektiv! Lycka till! /Anna

Innan du går vidare med macroplanerna - testa närgränsen på det Canon EF-S 55-250 som du redan har! Avbildningsskalan 1:3 räcker mer än väl för många insektsmotiv. Och den långa brännvidden är mycket bekväm när man måste smyga sig på småkrypen. Stativ har du ingen användning för om du inte först fångar krypet och lägger det i frysen. Men en ringblixt är bra att ha.

Här är en bild på en flygande humla som jag tagit med Canon EF-S 55-250 (naturligt ljus):

http://www.flickr.com/photos/galldin/5876851942/

I ärlighetens namn är ALLA makroobjektiven bra, oavsett tillverkare, fundera mer på brännvidd. Bildstabilisering är bra om du använder det för vanlig fotografering, betyder inte särskilt mycket för makrofotografering.

Det där med att testa på 55-250 som jag redan har ska jag göra men ännu med närbildslinsen på. Varför kom jag inte på det? I galleriet ser ni bilder (nybörjare!) på några jag tagit med den och kitobjektivet.

Jag kör själv med EF100 MACRO IS och visst har man nytta av IS vad gäller macro, använder det hela tiden.

Men, om man nu inte vill ha, kan köpa IS så föredrar jag Canon 100 Macro framför Tamrons version.
Anledning är egentligen tre som jag ser det.

1. Canons glugg växer inte på längden utan är fast.
2. Med canon kan man vid behov lämna in både hus och glugg för kalibrering mot varandra hos Canon.
3. Canon ger 100mm (160mm på crop) mot Tamrons 90mm (144mm på crop).

MVH Julle.

Jag kör själv med EF100 MACRO IS och visst har man nytta av IS vad gäller macro, använder det hela tiden.

Men, om man nu inte vill ha, kan köpa IS så föredrar jag Canon 100 Macro framför Tamrons version.
Anledning är egentligen tre som jag ser det.

1. Canons glugg växer inte på längden utan är fast.
2. Med canon kan man vid behov lämna in både hus och glugg för kalibrering mot varandra hos Canon.
3. Canon ger 100mm (160mm på crop) mot Tamrons 90mm (144mm på crop).

MVH Julle.

Tack för synpunkterna! Tyvärr är ju Canons så pass mycket dyrare så med IS blir det nog otänkbart för mig tyvärr.

Hittade nu denna sida där Tamrons 90 mm med VC finns vad jag sett förmånligast. Men vad är skillnaden mellan dessa?

http://www.foto-erhardt.de/product/...ro-2.8-di-vc-usd-fuer-canon-einzelstueck.html

http://www.foto-erhardt.de/product/6004695/tamron-90mm-makro-2.8-di-vc-usd-fuer-canon.html

Vad betyder "einzelstueck". Någon som har erfarenhet av denna sida???

Saknar stativ och tycker det verkar klumpigt att ha vid macro... eller? Tror jag föredrar utan...

Det är enklare utan stativ för ibland blir det ju lite jakt, insekter som inte sitter så länge på samma ställe, och då hinner man inte med om ett stativ ska riggas upp också. Däremot rekommenderas vinkelsökare så man kommer ner ordentligt. Man får ett bättre perspektiv, små växter blir plötsligt resliga. Man tar inte heller så stor plats i naturen. Tamrons nya har antiskak. Inte så vansinnigt dyrt. Men personligen föredrar jag märkesoptiken, i ditt fall blir det då Canon.//K

Makro

Kolla nya numret av tidningen FOTO som kommer ut 2 juli, så får du nog en mer objektiv (haha) bild av utbudet på makro-objektivsidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar