Annons

Köpråd. Objektiv till E-420

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Har länge funderat på systemkamera men det har fallit på kronor och storlek. Så vid förra inköpet blev det en långzoomare Panasonic FZ18, Har nu ca 10.000:- att lägga på utrustning. Jag har varit hos lokala fotohandlaren och klämt på kameror och det lutar åt en Olympus E-420. Mycket på grund av pris och storlek. Verkar vara mycket kamera för pengarna i litet format. Nu till nästa bekymmer...

Vilka objektiv skall man välja. Jag är mer en spontan fotograf än planerande vilket gör att storleken faktiskt har betydelse. Jag fotar mest stillastående saker, byggnader, landskap, intriörer men även typ gatufoto och macro är kul. Använder tele en hel del på min långzoomare men det kanske jag kan lära bort ;-). Vad jag fotar kan ni se här http://www.agarcia.se/ingela/ .

De olika alternativ jag tittat på efter funktion och storlek är:
- Olympus Objektiv AF 25/2,8 Pancake Zuiko Digital
- Kit objektivet Olympus 14-42/3,5-5,6 Zuiko Digital ED
- Kit objektivtele Olympus AF 40-150/4,0-5,6 II EZ-4015-2
- Macro Olympus Objektiv AF 35/3,5 macro Zuiko Digital ED
- Ljusstarkt/vidvinkel Sigma Objektiv AF 30/1,4 EX DC HSM

Men jag kan inte få dem alla så hur skall jag tänka/välja. Tacksam för alla tips och råd.
 
Jag vill bara kolla.

Du är väl medveten om att du missar bildstabiliseringen om du väljer E-420 istället för E-520?
 
Jag vill bara kolla.

Du är väl medveten om att du missar bildstabiliseringen om du väljer E-420 istället för E-520?

Jap men E-520 är betydligt mer otymplig...Var nästan mer inne på nikon D80 istället men med bildstabilistator i objektiven blir kameran ganska tung...Så jag är nog inne på att klara mig utan bildstabilisator...
 
Jag är ingen expert på olympusobjektiv men kitobjektivet har fått fint betyg och känns som ett självklart val då man får den billigt.

Kolla testet på 14-42:an, mycket bra omdömen:

http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_14-42_3p5-5p6_o20/page4.asp

Jag vet inte hur bra 40-150/4-5,6 är, men den kostar ju nästan inget extra om man köper paket så jag skulle välja att köpa med den oxå, då har du komplett från 14 till 150mm vilket alltså motsvarar 28 till 300mm i småbildsformat.

Sen finns det fortfarande pengar över till ytterligare ett objektiv.
 
Olympus 14-54 är sanslöst bra men lite tyngre än dina andra alternativ. Orkar du bära sa skulla jag föresla den annars blir en liten 25mm normal ett tilltalande minimalitiskt kit med E420.
 
Med tanke på att syftet med köpet av E-420 var att få en så liten och lätt kamera som möjligt så känns ju kitobjektivet mer passande.
 
Olympus 14-54 är sanslöst bra men lite tyngre än dina andra alternativ. Orkar du bära sa skulla jag föresla den annars blir en liten 25mm normal ett tilltalande minimalitiskt kit med E420.

14-54 verkar vara ett bra allround objektiv men faller kanske i dagsläget för priset. Är ju kul med flera olika objektiv om man nu äntligen skall skaffa systemkamera. Men 25 mm är klart intressant i dagsläget,
 
Enligt cyber så är 14-54 bara snäppet bättre än kitobjektivet och det är stor skillnad på 900:- och 5500:-
Det känns som det vore bättre att köpa kitobjektivet och kompletera med något annat, exempelvis 25:an som du nämner.
 
Eftersom 14-42 redan är ett bra objektiv kostar det en del att göra ett ännu bättre. 14-54 är ocksa klart ljusstarkare och i en helt annan byggkvalite samt lite bredare zoom. Olympus är ju inte bäst i klassen pa brus sa ett nagorlunda snabbt objektiv är en bra investering.

Kan ocksa tycka att man kanske förlorar lite av E 420 storleksfördel med 14-54 som nog bättre balanseras pa en E 520 och man kommer rätt langt med en bra normal ocksa.
 
Hej Ingela!
Mitt tips, jag har en E-500 och en E-520 och fotat rätt så mycket med alla övriga Olympuskameror utom E-1. Jag har även testat de flesta objektiven du listar.

Mitt tips är köp E-420 med båda kit objektiven. Du kan fota i stort sätt allt med dem. Jag kollade på din sida och med kitobjektiven har du inga problem att fota samma typ av motiv. Då har då kvar just över 4000:-
Alternativen:
- Olympus Objektiv AF 25/2,8 Pancake Zuiko Digital
- Macro Olympus Objektiv AF 35/3,5 macro Zuiko Digital ED
- Ljusstarkt/vidvinkel Sigma Objektiv AF 30/1,4 EX DC HSM

Pannkakan (25mm) är mer ett kul objektiv än ett objektiv du verkligen kommer att använda. Kameran blir liten och diskret och du får bra bilder.

Makron (35mm) är ett riktigt makro objektiv. Du kommer nära, riktigt nära. Ohyggligt nära. Super... Du fattar:)
Fotar du en korsspindel så nära som du kan komma så får du inte med alla ben på bilden. Sen kan du förstås fota som vanlig med den, men du kan öppna en hel del kreativa möjligheter med det.

Sigman (30mm) är inte lika skarpt vid största bländare som de andra objektiven, men fullt tillräckligt för att kunna ta "den där" bilden inomhus som annars inte går. Vid porträttbilder får du sådär snygg suddig bakgrund, och suddet går att använda kreativt vid alla motiv, och det är sällan du behöver använda blixt.
Det är väldigt ljusstarkt, vid bländare 1.4 och iso 1600 kan du fota mitt i natten nee på centrum i Ludvika, när det där gamla paret kramar om varandra vid skyltfönstret :)

Mitt tips är sigman. Det är rätt så stort mot de andra objektiven, men med det och kitobjektivet kan du ta bilder i alla situationer. När som, var som.

Sedan, längre fram när du kan kameran så kanske du känner att du vill skaffa ett specialobjektiv. T.ex en riktig vidvinkel, teleobjektiv eller en makro. Men med dessa 3 objektiv klarar du dig länge.

Lycka till!
 
Tack Mattias för ditt utförliga svar ovh att du tog dig tid att titta på mina bilder. Nu börjar bilden över min framtida kamera att klarna allltmer...
 
Jag skulle gå för någon av Olymous andra kameror, jag har själv en e420 och den är inget speciellt. Tillex har den bara 3-punktsfokus, vilket inte är jättekul..
 
Hej ! Varför lägga pengarna på en sådan "tråkig" kamera och på ett utdött system som Olys DSLR.Är ingen märkesfreak men du får en bra Nikon/Canon insteg för lite pengar som har allt Olympus saknar.Att du dessutom är beredd att välja bort bildstabilisering som Oly bara har i huset fattar jag inte ! MVH.
 
.Att du dessutom är beredd att välja bort bildstabilisering som Oly bara har i huset fattar jag inte ! MVH.

;-) Ujujuj...

"Bara" har i huset, so what?
Det har Olympus haft sen deras första kamera med stabilisering kom, ett tag sen, och det har deras PEN-serie numera också, liksom E-5. Jag kan iaf intyga att stabben på E-5 är MKT effektiv, "trots" att den "bara" sitter i huset.
Är alla Sonyköpare är också ute och cyklar?
Kanske man borde anta att du även på Sonysidan delat med dej av denna viktiga sanning?

Jag är medveten om att det kan ses som en positiv sak att i sökaren "se" stabilsatorn jobba men det är inte av så stor vikt som hur bra den stabiliserar. Även om skillnad skulle kunna finnas är den långt mindre än att i normalfallet avgöra val av kamerasystem.
 
;-) Ujujuj...

"Bara" har i huset, so what?
Det har Olympus haft sen deras första kamera med stabilisering kom, ett tag sen, och det har deras PEN-serie numera också, liksom E-5. Jag kan iaf intyga att stabben på E-5 är MKT effektiv, "trots" att den "bara" sitter i huset.
Är alla Sonyköpare är också ute och cyklar?
Kanske man borde anta att du även på Sonysidan delat med dej av denna viktiga sanning?

Jag är medveten om att det kan ses som en positiv sak att i sökaren "se" stabilsatorn jobba men det är inte av så stor vikt som hur bra den stabiliserar. Även om skillnad skulle kunna finnas är den långt mindre än att i normalfallet avgöra val av kamerasystem.

han har ju rätt, dom har ju bara det i huset, dom har det ju inte i objektiven med eller hur. Det han menade var att man ska nog köpa ett olympus hus med stabilisator i huset för du kan inte köpa till ett objektiv med det.
 
han har ju rätt, dom har ju bara det i huset, dom har det ju inte i objektiven med eller hur. Det han menade var att man ska nog köpa ett olympus hus med stabilisator i huset för du kan inte köpa till ett objektiv med det.

Hmm, ja, du har rätt i att han har rätt, den vinklingen missade jag i farten!
Tack för uppmärksamheten, det är aldrig fel att bli "ertappad" när man tar i för mkt eller för "fel sak" ;-)
Ska läsa noggrannare nästa gång innan jag brusar uppl!

(Kollegan, som är "Nikonist", kallar Olympus för "Olympbrus" när han är på sitt elakaste humör, då stänger jag av öronen för ett par minuter bildligt talat, det brukar bli några haranger (i all vänskaplighet, på jobbet måste man ju gnabbas lite) ;-)
 
Hmm, ja, du har rätt i att han har rätt, den vinklingen missade jag i farten!
Tack för uppmärksamheten, det är aldrig fel att bli "ertappad" när man tar i för mkt eller för "fel sak" ;-)
Ska läsa noggrannare nästa gång innan jag brusar uppl!

(Kollegan, som är "Nikonist", kallar Olympus för "Olympbrus" när han är på sitt elakaste humör, då stänger jag av öronen för ett par minuter bildligt talat, det brukar bli några haranger (i all vänskaplighet, på jobbet måste man ju gnabbas lite) ;-)

Förlåter dig ! MVH.
 
Hmm, ja, du har rätt i att han har rätt, den vinklingen missade jag i farten!
Tack för uppmärksamheten, det är aldrig fel att bli "ertappad" när man tar i för mkt eller för "fel sak" ;-)
Ska läsa noggrannare nästa gång innan jag brusar uppl!

(Kollegan, som är "Nikonist", kallar Olympus för "Olympbrus" när han är på sitt elakaste humör, då stänger jag av öronen för ett par minuter bildligt talat, det brukar bli några haranger (i all vänskaplighet, på jobbet måste man ju gnabbas lite) ;-)

haha förstår varför, min sambo har en e420 och brusegenskaperna är väl inte dom bästa, däremot en väldigt bra och behändig kamera i rätt ljus =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.