Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd:Ny digitalkamera till gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Regnglitter

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en digital systemkamera men är rådvill om vilken jag ska satsa på. Just nu använder jag en gammal analog Nikon FE. Den fungerar bra men är som sagt urgammal och jag känner att det är dax att uppdatera till en digital. Jag funderar på en Nikon D80 men vet inte riktigt. Är det en bra kamera att satsa på och även att växa i?

Jag undrar också om jag kan använda mina gamla objektiv till en ny kamera? Jag har följande objektiv; Micro-NIKKOR 55 mm 1:28, NIKKOR 35 mm 1:28, Nikon lens Series E 100 mm 1:28. Detta är vad som står på, om det säger nått. Passar dessa till en Nikon D80 eller liknande kamera?

Om dessa inte går att använda, vilka objektiv är bäst att satsa på som första objektiv?

Tacksam för lite hjälp här.
 
Jag kan inte Nikon, men du har skrivit in objektiven i din profil. Om du klickar på tex ett av objektiven så kommer du till recensions sidan där du ser att du är inte den enda som äger ifrågavarande objektiv. Plocka fram ägarna varför inte en efter en och se vad de använder för kamera.

Du får säkert ett svar här bättre än mitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.