Annons

Köpråd; Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon s5is långzoom kompaktare är mitt tips.. En allsidig kamera som sällan missar en bild egentligen.. Bra duglig stabilisering.. Lätt att faktiskt pilla med manuellt om man så vill.. Samt en bra kamera att lära med och på.. Och en bra kamera att ha kvar sedan man senare ev vill ha en systemkamera...

Annars en fickkamera vore mitt val.. Systemare kommer sist...

Lennart, jag förstår inte alls dina inlägg. ...
...
Det är en ofullkomlighet som Du får jobba med. Jag tror att Du har kapacitet att göra ett seriöst försök att utvecklas. Lycka till i Din ansträngning.

Jag vidhåller min ståndpunkt - det är inte optimalt att skaffa ett för avancerat verktyg som insteg, oavsett vad man ger sig in på. I detta specifika fall är, inho, en långzoom ett bättre val, eller rent av en lite mer avancerad kompakt.

Lennart, jag förstår inte varför du måste hålla en så otrevlig och aggresiv samtalston. Om du nu anser långzoomen vara det bästa alternativet hade det enligt min mening varit bättre att framföra detta i vänliga och sakliga ordalag redan i ditt första inlägg.

Mvh
Anders

Åter till sakfrågan. Även om jag delar åsikten att en långzoom möjligen är rätt verktyg så tycker jag inte att en enklare systemkamera skulle vara helt galet. Med hjälp av autolägen och scenlägen är ju faktiskt en instegsmodell av en systemkamera lika lätthanterlig som en kompakt eller långzoom.

Fördelen med en systemkamera är ju att när fotovanan och intresset ökar har man så mycket mer att leka med. Om man har ett intresse tar det ju faktiskt ine så många dagar att lära sig grunderna - 5 månder är ju en lååång tid.

Mvh
Anders

Stort tack för alla svar!

Jag har läst igenom alla poster och funderat. Faktum är att jag börjar inse att en superzoom antagligen är ett bättre alternativ för mig just nu.

Den är mindre, "komplett" och billigare.

De modeller jag hittar i den kategorin som verkar omtyckta är:

Canon PowerShot S5 IS
Nikon Coolpix P80
Samt en rad olika modeller från Panasonic.

Då är frågan vilken man ska välja av dessa. Panasonic får strålande betyg i de flesta recensioner jag läst men vissa menar också att kamerorna har en brusreducering som tar bort lite väl mycket.

En superzoom är tveklöst smidigare att ta med sig på resan, när jag kommer hem är det mycket möjligt att jag fått blodad tand och införskaffar en systemkamera också. Kameran jag väljer nu får gärna vara så liten som möjligt, dock inte för mycket på prestandans bekostnad.

Vad tror ni?

Jag har en Powershot S2 IS som jag är jättenöjd med - den kamera som fick mig att bli fotointresserad. Jag använder den inte så ofta nuförtiden men har valt att behålla den, inte minst för att den är min bästa "film"-kamera.

När jag köpte den var nog Canon överlägsna konkurrenterna på långzoomarn men säkert är det betydligt jämnare idag.

Brusigt/utsmetat på höga ISO får du nog räkna med oavsett modell.

Mvh
Anders

lär du dig att använda en system kamera så är den helt överlägsen en kompakt eller superzoom kamera.
Men kommer du mest att köra din system kamera i fullt auto läge så är en kompakt kamera inte så dum heller men den är inte lika bra på att få korta skärpe djup och påverka hur rörelser ser ut på bild.
Ett mycket bra nybörjar system kamera är D40 och 8-55 optik kombinera den sedan med ett 55-200 vr så kommer du att kunna fota det mesta så länge det inte är mörkt då behövs betydligt dyrare objektiv. en del går det att lösa genom att ställa upp iso värdet i kameran men då får man brus i bilden beroende hur högt man går.en kompakt ger betydligt mera brus än en system kamera vi dåligt ljus.
lär du dig att använda en system kamera så kommer du inte att ångra dig.

lär du dig att använda en system kamera så är den helt överlägsen en kompakt eller superzoom kamera. .

Stämmer nog i många avseenden men jag tycker ofta superzoomkamerorna har slående bra optik och är tveksam till att dslrsuperzoomoptikerna är lika bra.

Ett skapligt dslr-svar på en superzooom tror jag kan vara Pentax K200D med Tamron/Pentax 18-250 optik. Ganska litet, vädertätat, bildstabilisering och klart bättre brusegenskaper än vad en kompaktkamera ger.

Stort tack för alla svar!

Canon PowerShot S5 IS
Nikon Coolpix P80
Samt en rad olika modeller från Panasonic.

Vad tror ni?

Det finns en site som heter dpreview, där har de mycket tester av även den här typen av kameror...samtidigt vill jag nog påstå att du lär inte bli missnöjd nästan vad du än väljer i den kategorin...även Olympus 570 bör vara en kandiadat för dig...

Det är ingen astronmisk skillnad i storlek mellan den här typen av kamera och en instegs systemare...men du får mer zoom och sämre bildkvalitet i jämförelse...

/ Magnus

I våras var vi till Vietnam och Kambodia och då fotade jag med superzoomen Canon Powershot S3. Det var smidigt och jag var nöjd med bilderna, men nu när jag har kört systemkamera ett tag och vet hur mycket bättre det blir grämer jag mig lite över att jag inte hade en med till Asien...

Jag personligen skulle alltså välja en systemkamera, men bara om det finns god tid att lära sig den ordentligt innan resan.

Men det är ju olika från person till person. Min sambo gillar att fota på resor och så, men sällan annars, och han är väldigt nöjd med sin Panasonic FZ18.

Grattis Du har vunnit en kaka av plast.

Längst upp till höger finns knappen "Sök". Klicka på den, välj avancerad och mata in "Ny systemkamera" och begränsa till sektionen köpråd.

Resultat? 152 relevanta trådar.

Det där är drygt. Killen ställer en bra detaljerad fråga och (förutom du) så finns här många som är villiga att bidra utan att förlöjliga killen. Hur såg *dina* första inlägg ut, raljerade du där också? Känner du dig skyddad av internets anonymitet? Skulle du bete dig likadant face-to-face? Gör om, gör rätt, dela med dig istället! Du har säkert erfarenheter värda att nämna ist.f. att förlöjliga nytillkommna.

Simon, om du med liv och lust kastar dig över en DSLR's alla möjligheter (och begränsningar - för dom finns) och känner att du är komfortabel innan avresedatum så våga investera i en DSLR.

Annars, så kommer du bli mkt nöjd med dom fantastiska möjligheter en superzoom ger från första klicket. Hade själv en Canon S3 IS innan jag skaffade en Canon 450D. Sen S3 IS har Canon legat lite i bakvattnet bland superzoomarna även om S5 IS också är en mycket bra kamera. Nu (för 1 vecka sen) lanserades Canon sin nya superzoom SX1 IS. Den lyfter klassen ett steg till, förbi konkurrenterna. Hinner den ut på marknaden innan du reser skulle det vara mitt bästa tips.

Och om inte, så de supezoomar du nämner är alla mycket kompetenta, och alla är bättre än den kamera jag var så otroligt nöjd med, S3 IS alltså. Kan tipsa om siten Steves Digicams, där kan du (om du vill) spana in kamera för kamera i detalj. Lycka till!

Kan inte riktigt motivera varför men det som lockar mig mest är en Canon eller Nikon. Olika orsaker ligger såklart bakom detta och det är bestämt, jag ska köpa Nikon eller Canon. . Såja, lite närmare ett val.

Om du inte kan motivera varför men ändå vet att du ska köpa canon eller nikon, är du då verkligen mottaglig för råd?

Panasonic Lumix DMC-FZ50 svart

Håller med de som har tipsat om en kompaktkamera med större CCD och ett ordentligt objektiv.

Kolla in länken här nedan:

www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

Problemet med en DSLR är att du får så många inställningsmöjligheter att det blir allt för lätt att snubbla på dig själv.

Köp gärna en DSLR när du har kommit hem från din resa. Prova och lär i lugn och ro.

När du är på resande fot har du inte tid att lära dig, läsa manualer är dötråkigt, då ska du fota och då ska det bara fungera.

Dessutom är jag själv nyfiken på Nikon CoolPix P6000 med inbyggd GPS så att du kan hålla reda på var fotona är tagna.

www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

Krånglade jag till det nu igen ???

Krånglade jag till det nu igen ???

Ja det tycker i alla fall jag! :) Länkarna du la ut verkar inte stämma med sammanhanget.

Jag tycker du har fel när du säger att en systemkamera har för många inställningar. Jämför man med en långzoom kamera är det ju faktiskt inte mycket som skiljer. Systemkameran är ju dessutom oftare enklare att jobba med då den har fler dedikerade knappar och mindre lagt i menyval.

Om man tar sin systemkamera och använder gröna rutan, P eller något av motivlägena så fungerar den ju precis på samma sätt som den enklaste kompakt, sikta och skjut.

Mvh
Anders

Är du bestämmd på att köpa en systemkamera så är märkesvalet på en instegskamera som att välja mellan saab och volvo, man tar den som tilltalar mest helt enkelt; känns skönast i handen etc. Om du har ett intresse för foto så tror jag det utvecklas mer med en systemkamera än med en kompaktkamera, finns fördelare med båda dock.

Kompaktkamera. finna massa riktigt bra såna men man är ganska låst vid de funktioner och tillbehör som finns vid köptillfället, dock orfast mindre och smidigare att ha med på resa kanske.

Systemkamera, möjligheterna är nästintill oändliga och även så tillbehören, du kan "bygga" den med de saker som passar just dina behov, dock lite större.

är ingen expert på detta dock utan mer ville ge min syn och jag tycker du ska köra på med en systemamera, kan varmt rekommendera både canon 450 och nikons motsvarigheter, de är inga proffskameror utan just instegsmodeller där man skapar ett större intresse för att kanske senare köpa en dyrare variant.

hoppas på att få se lite foton från resan.

/mvh Micke

Ja det tycker i alla fall jag! :) Länkarna du la ut verkar inte stämma med sammanhanget.

Mvh
Anders

Så går det när man försöker vara smart i stället för att sova skönhetssömn.

Nytt försök:

Panasonic Lumix DMC-FZ50: www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ50b

Nikon CoolPix P6000: www.cyberphoto.se/info.php?article=CPP6000

Nikon CoolPix P6000 är jag själv riktigt sugen på för att slippa släpa på 2-10 kg utrustning (min alt 2 kg D300 + 18-200 + extra batt + laddare + extra minneskort) och då saknas förvaringsväska som bara den väger 1.2 kg.

Inbyggd GPS i Nikon CoolPix P6000 som taggar dina bilder automatiskt kan vara bra att ha så du är säker på var du tog bilden.

Vad jag är lite osäker på är Nikons nya RAW-format där du inte kan utnyttja Nikons gamla programvaror och inte nya heller om du sitter på en MAC.

Panasonic Lumix DMC-LX3: www.cyberphoto.se/info.php?article=LX3 är också ett alternativ som konkurrerar med DSLR, dock något kort på telesidan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto