Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpråd kompaktkamera ?
- Trådstartare nicotin
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Sony A7 eller A7R kanske. Kombinera gärna med någon bra glugg från Zeiss
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Fujifilm
Fujifilm XPRO-1. Närmare Leica kommer du inte.
Jocke i Malmö
Aktiv medlem
Har haft Panasonic sedan GF1 kom och jag gör bilderna svartvita direkt i kameran. Har nu GM1. Panasonic har fått till det med fin kontrast. Att kamerorna är riktigt små är också en bonus.
Här kan du se lite resultat: https://www.flickr.com/photos/joakimstrand/
Här kan du se lite resultat: https://www.flickr.com/photos/joakimstrand/
unoengborg
Aktiv medlem
Förutom att det inte är fullformat, då förstås, men rent utseendemässigt är den förstås ganska lik.
afe
Aktiv medlem
Förutom att det inte är fullformat, då förstås, men rent utseendemässigt är den förstås ganska lik.
Såvitt jag kan se har ingen efterlyst stor sensor, så det borde funka bra.
unoengborg
Aktiv medlem
Såvitt jag kunde se, efterlystes något som gav bildkvalitet i klass med Leica, som för övrigt är FF även den. Inte så att Fujin på något vis skulle vara dålig, men hur man än vänder och vrider på det så fångar en större sensor mera ljus.
Janne Ar
Aktiv medlem
Du för in en dimension som TS inte tar upp. 'Bildkvalitet' nämner han inte. 'Kompakt kamera med utbytbar optik likt Leica" kan ha annan innebörd. Alla de förslag som hittills givits i denna tråd är utmärkta. Vore skönt att slippa FF-hysterin i åtminstone en tråd. Tekniskt sett har du rätt. Om den informationen är relevant för TS kan bara denne avgöra.Såvitt jag kunde se, efterlystes något som gav bildkvalitet i klass med Leica, som för övrigt är FF även den. Inte så att Fujin på något vis skulle vara dålig, men hur man än vänder och vrider på det så fångar en större sensor mera ljus.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Ff
Jag gick från 5D mkII, fullformat av hög klass till XPRO-1. Jag har haft båda i 2-3 år nu och den jag använder är XPRO-1. Bildkvaliteten är full i klass med 5D mkII om inte bättre.
Jag gick från 5D mkII, fullformat av hög klass till XPRO-1. Jag har haft båda i 2-3 år nu och den jag använder är XPRO-1. Bildkvaliteten är full i klass med 5D mkII om inte bättre.
unoengborg
Aktiv medlem
Du för in en dimension som TS inte tar upp. 'Bildkvalitet' nämner han inte. 'Kompakt kamera med utbytbar optik likt Leica" kan ha annan innebörd. Alla de förslag som hittills givits i denna tråd är utmärkta. Vore skönt att slippa FF-hysterin i åtminstone en tråd. Tekniskt sett har du rätt. Om den informationen är relevant för TS kan bara denne avgöra.
Nja, vet inte om det var jag som förde in bildkvalitetstänket, TS skriver "bra svartvita bilder" men både XPro-1 och A//A7R är bra val, allt beror på om är ute efter något som är litet med bra kvalitet likt Leica i största allmänhet eller något som liknar en mätsökarkamera. TS lär ju som du skriver veta vilket.
Skulle nog säga att har man budget att köpa A7/A7R eller XPro-1 så kommer man att få bra svartvita bilder vad man än köper för kamerahus i de här prisklasserna. Man lär bara se skillnader om man gör extremt stora bilder. Med tanke på XPro-1 "bara" har 16 Mpixel kommer man inte att kunna göra lika stora bilder som med Leican, men å är det väl ganska få som gör så stora bilder att det inte räcker till så det är förmodligen inget problem. Jag föreslog Sony och då främst A7R för att den sensorn har väldigt bra dynamiskt omfång, snarare än för att den har en himla massa pixlar. Visserligen ger de många pixlarna möjlighet att göra stora bilder eller utsnitt i hög förstoring, men de fordrar också en hel del av datorn man redigerar bilderna på.
Hur bra det blir hänger kommer att hänga på optiken. Både Zeiss och Fujifilm gör bra optik. Så det är väl bara för TS att gå ut och klämma på prylarna och se vilket som känns bäst.