ANNONS
Annons

Köpråd kamerastativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Välj inte ett för lätt stativ.
Det är ett försäljningsargument likt bränsleförbrukning för bil och antal MP för kameror..

Tyngd är viktigt. I synnerhet utomhus där vinden inte står helt stilla..
MVH Niclas

Välj inte ett för lätt stativ.
Det är ett försäljningsargument likt bränsleförbrukning för bil och antal MP för kameror..

Tyngd är viktigt. I synnerhet utomhus där vinden inte står helt stilla..
MVH Niclas

Jag fotar väldigt mycket ute vid havet där det blåser en del.
Men vad anser du är FÖR lätt för ett stativ?

Okej. Jag fick GT3232 med K20 för 2700 hos Cyberphoto.

Konstigt att dom sa att dom inte kunde sänka det för mig då.
Men jag ska snacka med dom igen nästa vecka!

Men det är följande du hade rekommenderat, eller är det något annat stativ du kan rekommendera?
Triopo GT-3230X8C + Sirui K-20.

Jag fotar väldigt mycket ute vid havet där det blåser en del.
Men vad anser du är FÖR lätt för ett stativ?

När det blåser som värst vid havet är nog allt du kan köpa för lätt. Lösningen är att hänga tyngder under så att det står stabilt. En ryggsäck på 10-15 kg räcker långt. Så se till att stativet klarar den lasten förutom kamerans vikt. För att inte alltid behöva släpa på tung ryggsätt, välj något kring 2-3 kg så klarar du måttliga vindar utan extravikt.

När det blåser som värst vid havet är nog allt du kan köpa för lätt. Lösningen är att hänga tyngder under så att det står stabilt. En ryggsäck på 10-15 kg räcker långt. Så se till att stativet klarar den lasten förutom kamerans vikt. För att inte alltid behöva släpa på tung ryggsätt, välj något kring 2-3 kg så klarar du måttliga vindar utan extravikt.

Jag har en kameraväska som jag kan ha som tyngd, väskan med objektiv väger va 6-9kg. Men det är bra att veta att stativet ska klara den vikten då. Tack för tipset! :)

Vad en försäljare tycker kanske man inte ska fästa så stor vikt vid. Både här på FS och på andra ställen har B2 fått ganska dåliga omdömen. Det finns också ett intressant tyskt test här: http://www.traumflieger.de/desktop/ballhead/ballheads3.php#triopob2

Det är sådant som jag blir fundersam på, jag gillar att Cyberphoto sätter ut omdömmen (Guld, silmer osv.). Men när jag läser på andra sidor och forum så får deras "bäst i test" produkter inte så bra betyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar