Annons

Köpråd kamerastativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta även på Siruis produkter. framför allt har de väldigt prisvärda kulleder. Deras lilla K-10 X borde vara lagom för en liten kamera som Sony A6000.

Tror det blir svårt att komma ned under 2000 om du ska ha något vettigt i den höjden. Tänk på att ett bra stativ är något som du kanske använder 30-40 år, då blir det inte så dyrt om man räknar per dag så snåla inte.

När du väljer höjd välj efter höjd med mittpelaren på lägsta läge och det yttersta bensegmenten infällda. Mittpelaren är till för att göra små förändringar någon centimeter upp eller ned, inte för att göra stativet högre. Dras den ut full brukar det bli skakigt. Likaså brukar de yttersta bensegmenten vara väldigt optimistiskt dimensionerade hos de flesta tillverkare, och att dra ut dem känns ofta som en nödlösning. Ju fler bensegment stativen har dessto värre brukar det vara. Dessutom ger det fler lås att låsa och låsa upp, och fler lås som kan gå sönder.

Köp gärna ett stativ som är ett snäpp stabilare än du har tänkt dig, så slipper du köpa ett nytt när du upptäcker att stabiliteten inte var så bra som reklamen fick dig att tro.

Tillverkarnas uppgifter om vad stativen "tål" brukar vara lite optimistiska. Stativen ska ju inte bara hålla ihop när man belastar dem med kamerans och objektivets vikt. Det ska vara stabilt också.

Samma sak gäller stativhuvudet (vars vikt förstås också ska räknas i belastningen på stativet).

Jag har använt ett Triopo stativ och jag är/var inte nöjd med det alls. Jag köpte detta kitt från Cyberphoto och i början verkade allt bra, men efter att ha använt stativet kanske 3-4ggr så inträffade första problemet... skruvarna som håller benen fästa mot centrumpelaren lossnade så att benen började fladdra lite hur de själva ville. Gick givetvis att spänna men de lossnade av sig själv tämligen omgående igen. Provade med gänglås och det förbättrade förvisso situationen men även då så lossnade skruvarna efter ett tag och benen blev lösa igen... visst det påverkar inte själva fotograferingen men ägarupplevelsen får sig en törn.

Det är instabilt när det är utfällt till max, så pass att det integick att fotografera utan för mkt rörelse oskärpa vid 6-7m/s vindstyrka.

Kulleden B-2 skall tåla en maxvikt på 8kg men orkade inte hålla min gamla 550D i position där den vreds över i porträtt läge och värre blev det när jag gick till 5D MkIII.
Jag fotar en hel del nattbilder på stjärnhimlen med ett Samyang 14mm objektiv på, med batterigrepp så väger kombinationen max 2kg (överskattad vikt) och den tappar kanske 2-3 grader i lutning om du ställer in den i våg på porträtt läge och spänner åt skruven på kulleden allt vad det går...

Så mitt Triopo är nu degraderat till ett blixt ställ... Jag kör numera med ett 3 Legged Thing Eddie tillsammans med en Sunwayfoto XB-44 kulled och tog denna bilden i en snitt vind på 11m/s med uppåt 17m/s i byarna. Om jag jämför bilden i 100% crop med en bild tagen i vindstilla förhållanden så syns det en liten tendens till rörelseoskärpa i den länkade bilden men inget som jag anser syns i normal storlek för visning på nätet eller om jag skulle skriva ut bilden i A4 format tex.

Jag är otroligt nöjd med 3LT så här långt efter ha haft min Eddie i dryga 2 månader nu... kvalitetskänslan är hela tiden väldigt närvarande och det är lätt att plocka isär och rengöra om man som jag ibland fotograferar i vattenbryn/strandkanter mm. Friktionslåsen på benen behöver du tex knappt vrida 10 grader för att de skall vara helt fria eller låsta... väldigt smidigt hanterande och åtminstone Eddie är väldigt stabil är min upplevelse iaf. Jag skall sammanfatta mina intryck senare men jag vill använda det under en längre period först...

Stativ kombinationen jag använder är förvisso rätt dyr... men kvalitet lönar sig i längden för jag kommer troligen inte att byta stativ på länge så den faktiska kostnaden under användandet blir ju totalt sett låg...

Gör dyra(läs högre kvalitet) grejer dina bilder bättre?? Nej det gör de inte, du som fotograf måste fortfarande ta bilden men de ger dig bättre förutsättningar när du väl tar bilden.

Köp gärna ett stativ som är ett snäpp stabilare än du har tänkt dig, så slipper du köpa ett nytt när du upptäcker att stabiliteten inte var så bra som reklamen fick dig att tro.

Tillverkarnas uppgifter om vad stativen "tål" brukar vara lite optimistiska. Stativen ska ju inte bara hålla ihop när man belastar dem med kamerans och objektivets vikt. Det ska vara stabilt också.

Samma sak gäller stativhuvudet (vars vikt förstås också ska räknas i belastningen på stativet).

Nu är det nog svårt att hitta något stativ som inte "tål" vikten av en A6000. men det kan vara bra om stativet tål betydligt mer. De flesta stativ har en krok så att man kan belasta det med vikter för att få extra stabilitet. Ska man t.ex. ut och plåta vågor som bryter mot någonvindpinad klippa i full storm skadar det inte om man kan hänga 15-20kg vikt under stativet. En 15 liter vattendunk väger inte mycket tom och det finns till och med hopfällbara som är lätta ta med.

Ett stativ som klarar hög vikt är förstås oftast stabilare än ett som klarar låg vikt men vad som gör ett stativ stabilt har även att göra med hur det dämpar vibrationer och det i sin tur har att göra med förhållanden mellan stativets mått, material, och materialdimensioner, moment i beninfästningar m.m. Oftast brukar kolfiber vara bättre dämpande än aluminium. Kolfiber blir dessutom inte så kallt att hålla i om man arbeter ute på vintern.

Enda sättet att vet hur stabilt stabilt ett stativ är, är egentligen att prova. Ett test man kan göra är att sätta stativet på så hög höjd som möjligt, och använd minst så lång brännvidd som du brukar använda. Har du möjlighet att slå på någon förstoring i på kameradisplayen sätt den på max förstoring och fotografera något en bit bort som t.ex. ett hus på andra sidan gatan med självutlösare. Jämför sedan hur mycket olika staiv/kuledsvarianter gungar efter det du tryckt på avtrycket.

Många bra svar

Oj vad många bra svar på så kort tid =)

Då kan vi i alla fall stryka Triopo stativet på listan. Och det där 3LT verkar ju vara riktigt bra, men då pratar vi även priset x2 vilket i sammanhanget är på tok för dyrt. Jag förstår precis vad ni menar med att köpa lite bättre (dyrar) när man ändå skall köpa, blir inte så dyrt på några års användande. Men det gäller ju faktiskt alla kameraprylar man köper, oavsett om det är stativ, blixt, objektiv etc men någonstans måste man sätta en budget vad en hobby får kosta. För mig känns 2000kr som jag tagit i med budgeten redan. Om nu inte de pengarna räcker till alla mina krav/önskemål så får jag prioritera bort något. Att hitta ett stabilt stativ med en fotohöjd (mittpelare nere) på ca 140 cm till de pengar verkar bara att glömma.

Jag uppskattar alla tips och tar till mig allt ni skriver, misstolka inte det, jag vill lära av er erfarenhet. Men jag står fast vid min budget och önskar således konkreta tips på vad jag skall köpa. Tyvärr ligger 3LT utanför budget.

Dörr paketet blir ca 140cm med mittpelare nere (inkl kulled). Kulled max 6kg, lite klent.

Manfrotto kitet blir 132cm med mittpelare nere (inkl kulled). Kulled max 6kg, lite klent.

Bra pris på denna kulled bara att hitta lämpligt stativ till:
Cullmann Magnesit MB4.3 incl. MX445 899kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=487053
Ex på stativ: DIAT AK-324 KAMERASTATIV 995kr
http://www.photax.se/

Om du ska ha en fotohöjd på 140 cm så tar ju faktiskt kuleden omkring 10 cm så behöver ditt stativ bara vara 130 cm. Väljer du bort kolfiber går priset ned en del. Väljer du DIAT-294 (797kr) så är det 135 cm med pelaren nere och alla ben utfällda och ett Sirui K-10X ( 1090 kr inkl frakt cyberphoto) hamnar du på under 2000 kr vilket kanske skulle kunna vara ett alternativ. Stabilt är ju dessutom relativt det är inte alla gånger du behöver dra ut benen fullt, det är inte alla gånger du arbetar utomhus i blåst, ... men du får något som är bättre än inget.

Jag föreslår här att du lägger mest pengar på en bra kulled (Sirui K -10x), eftersom även ett uselt stativ kan vara OK om man inte fäller ut det helt, men en usel kulled är usel under alla förhållanden.
Jag vet inte om fotax KH-10 kulled egentligen är dålig, men den har många ganska lika rattar som det är lätt att välja fel på i hastigheten.

Om du ska ha en fotohöjd på 140 cm så tar ju faktiskt kuleden omkring 10 cm så behöver ditt stativ bara vara 130 cm. Väljer du bort kolfiber går priset ned en del. Väljer du DIAT-294 (797kr) så är det 135 cm med pelaren nere och alla ben utfällda och ett Sirui K-10X ( 1090 kr inkl frakt cyberphoto) hamnar du på under 2000 kr vilket kanske skulle kunna vara ett alternativ. Stabilt är ju dessutom relativt det är inte alla gånger du behöver dra ut benen fullt, det är inte alla gånger du arbetar utomhus i blåst, ... men du får något som är bättre än inget.

Jag föreslår här att du lägger mest pengar på en bra kulled (Sirui K -10x), eftersom även ett uselt stativ kan vara OK om man inte fäller ut det helt, men en usel kulled är usel under alla förhållanden.
Jag vet inte om fotax KH-10 kulled egentligen är dålig, men den har många ganska lika rattar som det är lätt att välja fel på i hastigheten.

Stora fördelen med K-10X eller K-20X är att de har Arca swiss standard vilket vad jag förstått är en riktigt bra låsning. Dessutom så finns det att köpa speciella anpassade snabbplattor till A6000 för just Arca swiss, lite överprissatta med det finns: http://www.aliexpress.com/store/pro...Bracket-Arca-Swiss-RRS/710202_1884887270.html

Tack för tipset, tror dock att Sirui K-10X är en bättre kulled än denna, dock subjektiv bedömning. Men att stativet är bättre än Diat råder nog ingen tvekan om.

Ja begagnat är ett bra sätt att tjäna penger. Har även en manfrotto 498 kulled, och det är ingen tvekan om att Siruis K-??X kulleder är lättare att låsa exakt. Manfrotton är dock stabil när man
väl lyckats få den att låsa i rätt läge, men bildutsnittet har en tendens att ändras lite grand när man vrider åt.

Är också lite intresserad över ett nytt stativ. Såg detta paketpris på cyberphoto, är det ett kap? - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T-2205Xpac

Ja, mycket prisvärt. Min fru köpte ett i höstas och det fungerar bra om man inte har för långa telen. Ett 70-200 på fullt tele med en fullformatkamera är lite i mesta laget i alla fall utomhus på full höjd.
Mycket bra kvalitetskänsla och de verkar ju själva tro på sin produkt eftersom de ger sex års garanti.

Är det någon som har erfarenhet av Benro flexopod stativen? Har också en spegellös Sony och funderar på ett nytt stativ liksom Niklas. Har sökt på detta stativ på Fotosidans forum men inte hittat något omdöme. Det är dess flexibla inställningsmöjligheter som jag tycker verkar intressant.
Någon som vet om det är ett bra val för macro fotografering?
/Kenneth

Nu lånar jag denna tråden en stund.

Nu har jag haft mitt stativ i 1000kr klassen i ca 8år. Jag har "klarat" mig med det hyfsat bra än så länge, har använt en Canon 40D och en 7D men lite lättare objektiv.
Men nu har jag bytt upp mig till en Nikon D750 med lite tyngre objektiv. Kamera plus det tyngsta objektivet väger 2230g så det är dags för ett nytt stativ plus huvud!

jag vill lägga ca 2000-2500kr för huvud och stativ. Jag fotar rätt så mycket på kvällar och nätter (extremt långa slutartider), macro, stop motion.

Dessa har jag kollat på:
MeFOTO A1350Q1 - Kompakt men jag har hört att det inte speciellt stabilt.
Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ + B-2 kulled - Även detta har jag hört att det inte är speciellt stabilt?

Triopostativet är helt okej, men kulleden är inte så kul (!). Be Cyberphoto ge dig ett paketpris med Siruis utmärkta K20 istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar