Annons

Köpråd kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är tveksam till att Nikon är 700kr eller 60% bättre än Canons 50/1,8

Vad du menar med:
"Från 14-24 mm är knappast prime av intresse i Nikonsystemet."
Förstår jag inte riktigt.

Visst finns de flesta optiker med AFS o därmed AF.
Poängen är att de begagnade äldre optikerna som är billigare inte är AFS.
AFS är den nya generationen o de har man rätt nyligen köpt för att behålla.

O du har helt rätt när det gäller 105, glömde bort macrot.
105/2,0 10000
105/2,8 macro drygt 7000
Canons 100 8000-cashback

Det gäller att tänka efter vad man VILL ha, o sedan lista ut vad man KOMMER att köpa.
SEN väljer man system.

Optiskt sett är det säkert inte så stor skillnad men 50 1,8 afs-g har snabb tyst AF samt direkt manuell "override" vid AF (M/A).

14-24 mm afs g. Om du ändå skall köpa mer än en fast i det brännviddsomfånget så är det lika bra att köpa den direkt. Visst den är tung och det är lite problematiskt med filter men optiskt svårslaget.

För crophus är också 10-24 och 12-24 riktigt bra. De slår canons 10-22 i alla tidningstest jag läst. Vad det nu är värt då canonisterna här och på scand foto verkar överlag vara väldigt nöjda med sin gluggar och det är ju det som räknas ;-)

Surfat runt lite mer på nätet efter mer info, och då sprungit på Pentax K-5.
Tycker den verkar riktigt bra och grymt prisvärd. Varför nämns och syns den inte så mycket? Är det inte en bra kamera?

Surfat runt lite mer på nätet efter mer info, och då sprungit på Pentax K-5.
Tycker den verkar riktigt bra och grymt prisvärd. Varför nämns och syns den inte så mycket? Är det inte en bra kamera?

K5 är grym. För 6500kr från cyberphoto med 18-55 är svårslaget.

Annars är D5100 ett bra köp för 3990kr med 18-55vr från Elgiganten.

D5200 skulle jag skippa. 8000kr är den ej värd. Man ser ingen skillnad mot D5100 ändå.

Precis det erbjudandet från Cyberphoto som jag blivit sugen på.
Hur är det med objektiv till Pentax? Känns som kameran är riktigt bra, hur är det med objektiv?
Eller finns det adapter så man kan köra tex Nikon objektiv?

Hhhmmm, hur ska jag göra.... nikon D7000 eller Pentax K-5?...
Hade det inte varit för den begränsade objektivutbudet till Pentax så hade valet varit enklare...

Fler råd och tips tack!..

Lite blandad anledning.
Tex:
1) verkar inte finnas lika prisvärda objektiv såsom Nikon 50/1.8G.
2) finns betydligt färre företag som säljer objektiv till Pentax.
3) betydligt mindre beg marknad då man kanske inte har råd att köpa nya objektiv.

Känns lite som att det lägre priset som själva Pentax kamera huset kostar kommer ätas upp i framtiden på objektivkostnader och tillbehör?

Lite blandad anledning.
Tex:
1) verkar inte finnas lika prisvärda objektiv såsom Nikon 50/1.8G.
2) finns betydligt färre företag som säljer objektiv till Pentax.
3) betydligt mindre beg marknad då man kanske inte har råd att köpa nya objektiv.

Känns lite som att det lägre priset som själva Pentax kamera huset kostar kommer ätas upp i framtiden på objektivkostnader och tillbehör?

1) smc DA 50mm F/1.8
2) Hur många är tillräckligt?
3) Helt riktigt, men har inte varit något större problem för mig. Merparten av mina objektiv är köpta begagnade.

Micke.

Och, hade inte sett det objektivet. Mest kollat så cyberphoto, men såg nu att scandinavian photo hade det. Dock är Pentax 50/1.8 ca 1500:- dyrare än motsvarande Nikon.

Och, hade inte sett det objektivet. Mest kollat så cyberphoto, men såg nu att scandinavian photo hade det. Dock är Pentax 50/1.8 ca 1500:- dyrare än motsvarande Nikon.

Ok, det var dyrare än jag trodde i svenska butiker. Men hade jag velat ha ett 50mm hade jag nog ändå gått på Sigmas 50/1,4. En tusing till men det tror jag det är värt.

Micke.

Pentax FA 50/1.4 är bra och även (den enligt många skarpare) Pentax F 50/1.7 finns för runt 2000-3000kr, ibland lägre, begagnade utan problem om man vill ha lite bättre ljusstyrka för pengarna.

O det är det här jag menar är så viktigt att titta på.
ex 50/1,8
Canon 1000
Nikon 1200/1700 AFS
Pentax 3000? (är det sant, kanske sett fel?)

blixt?(näst största ledtal oroginalblixt)
Pentax 3000
Canon 2400 -cashback
Nikon 2700

O den här listan måste man kolla för ALLA de objektiv/prylar man har tänkt sig att köpa för att se systemets kostnad i det långa loppet.
O är ambitionen att bara köpa en eller två billigare zoomar i instegsklass så kan man välja det märke som är billigast i ett paket.

O det är det här jag menar är så viktigt att titta på.
ex 50/1,8
Canon 1000
Nikon 1200/1700 AFS
Pentax 3000? (är det sant, kanske sett fel?)

blixt?(näst största ledtal oroginalblixt)
Pentax 3000
Canon 2400 -cashback
Nikon 2700

O den här listan måste man kolla för ALLA de objektiv/prylar man har tänkt sig att köpa för att se systemets kostnad i det långa loppet.
O är ambitionen att bara köpa en eller två billigare zoomar i instegsklass så kan man välja det märke som är billigast i ett paket.

Jag köpte iofs en ny SB700 för 2290 häromdagen så att betala 2700 för den känns rätt onödigt.

Jag köpte iofs en ny SB700 för 2290 häromdagen så att betala 2700 för den känns rätt onödigt.
Jag har inte letat efter billigaste, bara tagit priser från 2 sidor o jämfört märken.
Men det är inte jag som skall göra jämförelsen. Jag skriver ATT var & en måste göra marknadsundersökningen själv efter att man har funderat över vad man vill ha.
Sen kan man välja.

Jag har inte letat efter billigaste, bara tagit priser från 2 sidor o jämfört märken.
Men det är inte jag som skall göra jämförelsen. Jag skriver ATT var & en måste göra marknadsundersökningen själv efter att man har funderat över vad man vill ha.
Sen kan man välja.

Men om man med marknadsundersökning menar jämföra prislistor kommer man att gå på en hel del minor.

Micke.

Efter ha blivit mer och mer intresserad av foto insåg jag att min instegskamera inte alls kunde hjälpa mig att ta de bilder jag ville ha. Den (en D3100) föll mycket på hastigheten.
Jag bytte då till en D7000, något som visat sig vara nåt heeelt annat! Blixtsnabb och dessutom snabb att fokusera, vilket ger helt andra möjligheter. Kan varmt rekommendera en sådan, börjar bli riktigt billiga som beggade...

Erik, får jag gissa att du är Canon-kille...?

Erik, får jag gissa att du är Canon-kille...?
Fel, Gissa på...
Fast jag skulle kunna tänka mig att dra ett par rullar i farsans gamla AE-1.

O det finns egentligen 2 anledningar för mig att bli det.
85/1,2, en optik som ger fantastiska bilder.
TS
Men eftersom att jag inte har råd med just dem så blir skomakaren kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar