ANNONS
Annons

Köpråd kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaegrlicious

Aktiv medlem
Hallå hallå

Är nu ute efter en ny kamera. Hade en d3100 med 18-55 och 70-300 innan, men de lilla objektivet va nästan för litet, och de andra va för mycke.

Har kollat på d3200 med 18-105mm för 4600kr, är detta ett lyft? Finns begagnade d5100 för runt samma pris annars, men skillnaden mellan dessa är i stort sett bara vinklingsbar skärm? De spelar inte mig nån roll.

De jag fotar mest är hundar och lite motocross, även lite djur i natur när tillfälle ges. Vad är erat förslag som ett bästa köp? De jag har råd med är ca 5-6000kr

Mvh Jimmy

Du har alltså ingen kamera i dagsläget?

Nej jag sålde den till en polare. Han va sugen på en billig kamera för att komma igång och se om han hade intresse för det, och jag va sugen på något lite bättre. 14mp när man får beskära blev många lite väl suddiga. Alla tips mottages, helst med bara ett allround objektiv då jag inte gillar att hålla på och byta stup i ett, för budget 5-6k.

Vill du fortfarande bara ha Nikon?

Nej nej de går med vad som helst. Helst det som ger så nära de jag vill ha inom budget. Vill ha så skarpt och ljuskänsligt som möjligt så jag kan köra korta slutartider i och med de jag oftast fotar är hundar och motocross. Vill ju även kunna få så naturliga bilder som möjligt. Fina färger och inte massa brus.

Nej jag sålde den till en polare. Han va sugen på en billig kamera för att komma igång och se om han hade intresse för det, och jag va sugen på något lite bättre. 14mp när man får beskära blev många lite väl suddiga. Alla tips mottages, helst med bara ett allround objektiv då jag inte gillar att hålla på och byta stup i ett, för budget 5-6k.

Det ser inte ljust ut att hitta något som skall vara bättre för runt 5000kr. Det känns spontant som att din kompis gjort det bästa köpet i det här sammanhanget. Det blir nog bäst att köpa något beggat om det ska bli nån skillnad map huset iaf. D300+16-85 kommer upplevas mycket bättre, men bildkvaliteten är det nog sämre med, då får man sikta in sig på en D7000/7100, men då är huset något enklare. Jag tror det blir svårt att hitta nåt faktiskt. De andra kamerorna du nämner är likvärdiga, det måste till specifika situationer som den ena eller andra kan vara bättre. Man måste man titta på mer varierade modeller vilket priset motarbetar.

Det ser inte ljust ut att hitta något som skall vara bättre för runt 5000kr. Det känns spontant som att din kompis gjort det bästa köpet i det här sammanhanget. Det blir nog bäst att köpa något beggat om det ska bli nån skillnad map huset iaf. D300+16-85 kommer upplevas mycket bättre, men bildkvaliteten är det nog sämre med, då får man sikta in sig på en D7000/7100, men då är huset något enklare. Jag tror det blir svårt att hitta nåt faktiskt. De andra kamerorna du nämner är likvärdiga, det måste till specifika situationer som den ena eller andra kan vara bättre. Man måste man titta på mer varierade modeller vilket priset motarbetar.

Så 3 och 5 serien är snarlika varandra? 7 serien är ju dock nästan dubbelt så dyr.

Med den budgeten blir det svårt, antingen kan du försöka spara lite till, eller dammsuga begagnademarknaden. Kanske ett nytt D3300 hus (4200kr) och sedan leta begagnat bra passande objektiv.

Med den budgeten blir det svårt, antingen kan du försöka spara lite till, eller dammsuga begagnademarknaden. Kanske ett nytt D3300 hus (4200kr) och sedan leta begagnat bra passande objektiv.

Är de stor skillnad på d3200 och d3300? Kollat blocket och de finns en del passande objektiv.

Såg att D7000 går för 5300kr. Är de värt den extra slanten?

Har inte detaljgranskat kamerorna, på Cyberphoto kan du läsa lite om skillnaderna mellan D3300 & D3200. Att lågpassfiltret är bortplockat kanske är den främsta skillnaden.

Glöm inte heller att kolla prisjakt för butik med bästa pris, cyberphoto har t.ex. en kod för gratis frakt (FF09) . Alla hundringar är pengar att lägga på objektiv :)

Är de stor skillnad på d3200 och d3300? Kollat blocket och de finns en del passande objektiv.

Såg att D7000 går för 5300kr. Är de värt den extra slanten?

Det är i de flesta fall pytteliten skillnad mellan kameror. Den skillnad du kommer uppleva är om du har ett specifikt behov som verkligen bara just DEN modellen har så kommer skillnaden vara dramatisk. För personer som du som tänker sig fotografera motorcross är följande fokus mkt viktigare än ISO prestanda. Ska man exempelvis fota teateruppsättningar är det troligtvis det omvända.
Jag skulle varje dag i veckan välja en beggad d7000/300 före en ny d3300 men det är jag, med mina behov.

Canon 100d med 18-135 går för 7. Om man höjer ribban en tusing. Eller är en d7000 och köpa till ett 18-105 ett bättre val? Som de ser ut nu efter lite priskoll så verkar nån av dessa bästa alternativet. Men hur stor när verkligen skillnaden i bildkvaliteten mellan d3200, d3300, d7000 och 100d. Om ni idag skulle köpa något av dessa vad skulle ni ta? Om man även tar priset i beaktning. Är på upplärningsstadiet så massa extra lulull känns kanske inte som de behövs?

Canon 100d med 18-135 går för 7. Om man höjer ribban en tusing. Eller är en d7000 och köpa till ett 18-105 ett bättre val? Som de ser ut nu efter lite priskoll så verkar nån av dessa bästa alternativet. Men hur stor när verkligen skillnaden i bildkvaliteten mellan d3200, d3300, d7000 och 100d. Om ni idag skulle köpa något av dessa vad skulle ni ta? Om man även tar priset i beaktning. Är på upplärningsstadiet så massa extra lulull känns kanske inte som de behövs?

Läs det här blogginlägget, säger allt anser jag, på engelska dock helt sant!

Hur stora bilder gör du? 14MPixel borde räcka ganska långt. Tidningsfotografer har ofta inte mer än 16MPixel, visserligen mer än du men inte jättemycket. Vad som skiljer är att de ofta har fullformatsensor som samlar mer ljus och ger mindre brus. Något sådant ligger dock långt utanför din nuvarande budget.

Tror inte du får något som är så mycket bättre i den prisklassen, för att märka någon verklig skillnad är det nog bättre om du sparar till t.ex Nikon D7100, Pentax K-3 eller Canon 7D och bättre optik. Förmodligen blir det optiken som blir dyrast för att fotografera motorkross behöver du ett tele och ska du ha något som är bättre än det du hade springer tusenlapparna iväg väldigt fort.

Efter att ha läst och spanat, kollat lite priser så tror jag de blir en d5200 hus, och köper till ett 18-105. Inte kitobjektivet utan de lösa, för kitobjektivet är väl bara VR utan ED?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar