ANNONS
Annons

Köpråd kring systemkamera Nikon d3200/5100??

Produkter
(logga in för att koppla)
Bägge kamerorna kan ta mycket bra bilder och är prisvärda, att d5100 har utfällbar display är väl den största skillnaden mellan kamerorna. Att de har olika sensor märks inte så mycket och bägge sensorerna är mkt bra. Månen fotograferar man kanske bäst genom ett teleskop?
 
Även FX objektiv fungerar på en DX kamera, men eftersom de är byggda för att kunna hantera även den större FX sensorn blir de större och vanligen dyrare, så de kanske inte är aktuella för TS i vilket fall, men det kan ju vara bra att veta att de faktiskt passar. Det är bara objektiv som inte har inbyggd fokusmotor som inte fungerar fullt ut på D3xxx/D5xxx.

Jag skickade ju följande bild till henne personligen i ett meddelande där hon kan se vad som händer om man använder sig utav FX-objektiv på en DX-kamera:

http://www.saarikko.nu/tmp/fx-vs-dx.jpg

Tycker att forumet borde skaffa sig egen crop för bilder...
 
Jag kan inte förstå varför du hela tiden försöker övertyga nybörjare om att de absolut behöver en kamera med två inmatningsrattar. De som är vana att använda kompaktkameror kommer inte att använda någon av rattarna, utan använder + och - knapparna i stället.

Bara för att man en gång arbetade på det viset finns det inget som säger att man ska fortsätta göra det. Att ha reglage som har många funktioner blir kluddigare att hantera och svårare att lära sig. Det är ju inte ens säkert att en ovan användare ens upptäcker att det finns två funktioner.

På D7000 och bättre kan man ställa in så att ena ratten blir +/- utan att man behöver trycka på någon extra knapp, och att andra ratten reglerar tid, bländare, eller kombination av tid/bländare beroende på om man är i S, A eller P automatikläge. Det hela blir väldigt snabbarbetat och för övrigt ganska logiskt. Man har en ratt som reglerar ljust/mörkt, och en rätt som reglerar tid/bländare

Och skulle man någon gång behöva ställa in kameran manuellt är det mycket lättare med två rattar.
Naturligtvis kan du hävda att det är sällan man behöver ställa in manuellt och att nybörjaren gör det ännu mer sällan, men varför göra det svårare än det behöver.
 
Nikon D3200

Den här har hela 25 MegaPixlars upplösning med bra brushantering. Du får alltså mer utgångsskärpa om Du behöver beskära t ex månbilder.
 
Jag tror att det blir D3200 som får följa med mig hem!

Bra val. Själv så började jag med en D3000. Efter ca 2 år så förstod jag mer om vad jag ville ha och skaffade mig en kamera som passar mina behov perfekt. Och då blev det en D600. Oavsett så ångrar jag inte köpet av D3000. Det va den som fick mig att börja älska fotografering.
 
Det finns en fördel med att köpa det billigaste som finns.
Man behöver inte vara så förbannat rädd om det.
Man vågar ta med sig kameran överallt.
 
Bra val. Själv så började jag med en D3000. Efter ca 2 år så förstod jag mer om vad jag ville ha och skaffade mig en kamera som passar mina behov perfekt. Och då blev det en D600. Oavsett så ångrar jag inte köpet av D3000. Det va den som fick mig att börja älska fotografering.

D3200 kommer bli utmärkt! Visst vore det kul att börja med den senaste som finns på marknaden men jag känner att denna duger alldeles utmärkt just nu. Eftersom jag är nybörjare så känns det onödigt att börja med en värsting som d7000 elr vad den nu heter.
 
Btw

vet någon av er hur det fungerar med oändlig fokus/oändlig expineringstid? Finns den möjligheten på D3200? Något särskilt man ska tänka på?
 
Nej, jag har inte tänkt filma med kameran. Tänkte du på nåt särsklt ang kamerafunktionen?
Canon är duktigare på film.
Funktionsmässigt ser du det inte men flera som jobbar med film säger att det finns en skillnad när man sedan ser resultatet. Det går inte ta på skillnaden men den skall finnas där.
Sen finns hacket Magic Lantern till Canon men det kanske är lite onödigt extremt i början.
 
vet någon av er hur det fungerar med oändlig fokus/oändlig expineringstid? Finns den möjligheten på D3200? Något särskilt man ska tänka på?
oändlig finns inte.
Tar batteriet slut så bör slutaren stängas men jag vet inte om bilden kan sparas.

Du kanske menar lång slutartid?
I så fall är max 30s utan fjärrkontroll. Med fjärrkontroll funkar bulb.(Står i alla fall så i de tekniska skecifikationerna på Nikons hemsida)
bulb skapar i sig andra problem, tex värmeartefakter o brus. Gissar att 5min funkar, 15 kan bli problem.
Fjärrkontroll kan det vara lönt att kolla upp en 3-partstillverkad. Det kan skilja väldigt mycket på priset.
 
Bulp (oändlig) öppning finns på alla kameror, men den tar slut när batteriet tar slut och då blir det som Erik här ovan sa att det inte sparas eftersom det finns ingen mer ström kvar i kameran för att detta ska skickas till minneskortet.

30 sekunder brukar vara "längsta" automatiska inställning för lång tids exponering.
Man ska inte heller ha för lång exponeringstid även om du har bländartalet på f/36, det kan hända att bilden blir suddig pga allt vimmel som sker framför.

Om du vill fota t.ex billyktor i mörker så är det hög bländartal, ~f/12-20, och lång exponeringtid, ca 6-30 sekunder. Har sett där folk använt t.ex f/8 och 5 sekunder, för att få fram linjerna, men då är det säkert med gråfilter (ND4) som de fått fram det med.
 
Bulp (oändlig) öppning finns på alla kameror, men den tar slut när batteriet tar slut och då blir det som Erik här ovan sa att det inte sparas eftersom det finns ingen mer ström kvar i kameran för att detta ska skickas till minneskortet.
"Bulb" finns på alla kameror, ja. Nakdelen är att om man inte har en fjärrkontroll så får man stå och hålla inne avtryckaren i X minuter, och det brukar inte bli stadigt. Har man en fjärrkontroll så får man funktionen "Time" i stället för "Bulb", dvs man trycker en gång för att öppna slutaren och en gång till för att stänga den.

Man ska inte heller ha för lång exponeringstid även om du har bländartalet på f/36, det kan hända att bilden blir suddig pga allt vimmel som sker framför.
Lyckas man få till en så liten bländare som f/36 så kommer nog diffraktionen att se till bilden ändå inte blir skarp oavsett "vimmel".

Om du vill fota t.ex billyktor i mörker så är det hög bländartal, ~f/12-20, och lång exponeringtid, ca 6-30 sekunder. Har sett där folk använt t.ex f/8 och 5 sekunder, för att få fram linjerna, men då är det säkert med gråfilter (ND4) som de fått fram det med.
Jag antar att det är ljusspår som avses. Det ser effektfullt ut att fotografera en vältraffikerad väg i mörker och få långa vita och röda streck av billyktorna. Försök dock hålla exponeringstiden till 30s eller kortare, annars blir även stjärnor och måne vita streck.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar