Annons

Köpråd kamera, Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Dighammar

Ny medlem
Tja!

Fotar just nu med en Canon Eos 400d och har nu bestämt mig för att söka lite olika fotografiska folkhögskolor antingen till hösten eller till våren. Tänkte då att det kan vara bra att uppgradera kameraväskan lite.


Jag skulle kunna ge runt 9-14 000 för kameran som då ska va Canon, och helst kunna använda mig av mina gamla objektiv:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Canon EF 50/1,8 II

Jag gillar att fota mest människor fast även mycket natur och stadsfotografering.

Har kikat lite på Canon Eos 60d och Canon 7d.

Nu till problemet: vet inte vilken kamera jag ska köpa, helst ingen begangnad.

Mvh Rickard
 
Jag tror du skulle uppleva större skillnad och kunna ta mer spännande bilder om du bytte objektiv i stället för kamera. Alternativt båda.

För 9-14':
Begagnad 24-70 f2,8 + Canon 5D mk1
(och sälj ef-s objektivet)
 
Eller om TS vill vara kvar i APS-formatet: 7D plus Tamron 17-50/2,8 och sälj kitgluggen tillsammans med 400D. Kostnad 17000 nytt visserligen, men TS kan nog få 1-2 tusen för gamla kameran. Begagnat 10-12000 för paketet skulle jag tro. Om TS är rädd för att köpa begagnat är det tryggt att göra det hos en fotohandlare, lite dyrare, men tre månaders garanti.

Visst är det kul med FF, men 7D är nog en bättre kamera i de flesta aspekter än en 5D mk1.
 
Hej!

Jag köpte en begagnad 5D MK II för en tid sedan. Toppklass när det gäller bildkvalitet och det betyder mest för mig. Du hittar en fin begagnad lågmilare för 10 000:-. Många som byter till MK III nu. Har även en 50D som också är en väldigt bra kamera - 4000:- för en bra begagnad. Ger lite utrymme för andra prylar. Var inte rädd för begagnat, de flesta är rädda om sina grejer. Du kan kolla hur många bilder som är tagna med programmet EOSInfo (dock inte modeller nyare än 5D MK II). Leta i ditt närområde så att du kan kolla skicket och ta lite testbilder. Det är mycket mer riskabelt att köpa begagnad bil...

Lycka till!
Peter
Tja!

Fotar just nu med en Canon Eos 400d och har nu bestämt mig för att söka lite olika fotografiska folkhögskolor antingen till hösten eller till våren. Tänkte då att det kan vara bra att uppgradera kameraväskan lite.


Jag skulle kunna ge runt 9-14 000 för kameran som då ska va Canon, och helst kunna använda mig av mina gamla objektiv:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Canon EF 50/1,8 II

Jag gillar att fota mest människor fast även mycket natur och stadsfotografering.

Har kikat lite på Canon Eos 60d och Canon 7d.

Nu till problemet: vet inte vilken kamera jag ska köpa, helst ingen begangnad.

Mvh Rickard
 
Ser ingen poäng med att behålla det gamla 18-55. Den versionen som är utan IS är inte speciellt bra och gör inte alls rättvisa åt så pass fina hus som 60D och 7D. Blir lite som att montera cykeldäck på en rallybil, kraften och prestandan finns där, men det blir ändå inte speciellt bra...

Mitt tips - köp 60D med en vettig normalzoom. Har själv Tamron 17-50 2,8 och är riktigt nöjd med den. Annars finns det att köpa kit med 17-85, 18-135 eller 18-55 IS. Alla dessa kommer prestera bättre och vara roligare att använda än det du har, men kommer inte att vara i klass med Tamron 17-50 (eller motsvarande ljusstark normalzoom från Canon/Sigma) bildkvalitetsmässigt.

60D - ca 9000:-
Tamron 17-50 - ca 3500:-
Totalt - ca 12500:-
 
Jag stjäl tråden lite, jag sitter i exakt samma situation som TS. Jag har en likadan kamera och exakt samma uppsättning objektiv, med en liten skillnad på sigma´t.

Jag har beslutat mig för att köpa en 60D (till 90%), och nu till min fråga. Vilka objektiv skulle ni säga att man måste ha, för att få ut något av kameran. Länka gärna med så att jag kan läsa på lite om objektiven.

Tack på förhand
// Pelle
 
Just nu skulle jag inte rekommendera köp av en ny Canon om du inte hittar ett riktigt bra erbjudande då det förmodligen kommer efterföljare till åtminstone två av 600D, 60D och 7D inom kort.

När det gäller objektiv är det svårt att ge råd med så lite information. Har du obegränsad budget, vill du fota snabba motiv i dåligt ljus??? När det gäller information om objektiv så tycker jag att Cyberphotos uppställning är föredömlig: http://www.cyberphoto.se/

Har själv 16-35/2.8L, 70-300/4-5.6L, 85/1.8 och 50/1.8.... just nu känns det tillräckligt och plånboken kommer inte att tillåta något mer på ett bra tag.
 
ok, ungefär vilken tidsram tror du vi snackar om innan det kommer en uppgradering eller uppföljare till dom kamerorna? Säkert svårt att gissa, men du har kanske råkat höra eller läst något rykte.. =)
 
Inte mer än vad jag läser på: http://www.canonrumors.com/ Men det verkar redan finnas butiker som inte längre listar den amerikanska produkten som hos oss heter 600D (Min gissning är att vi har en efterföljare till 60D och/eller 600D senast i Augusti)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.