Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterD

Medlem
Hej

Jag har sökt efter tidigare diskussioner som behandlar mitt problem men inte hittat någon lämplig, trots att det finns hundratals som alla behandlar olika aspekter av digitalkameror.

Precis som jag skrivit i min profil är jag en "kunskapstörstande amatörfotograf" som ägt min nuvarande utrustning (Canon EOS 50E med 28-80/3.5-5.6 USM och 75-300/3.5-5.6 USM) sen 1997 och som efter ett par fotokurser under det senaste året börjat fotografera alltmer aktivt, allt naturligtvis i mån av tid och lust.

Mitt "problem" är att jag i födelsedagspresent har fått pengar till antingen ett nytt objektiv till min nuvarande kamera alternativt till en digitalkamera. Spontant var min tanke att jag ville ha ett nytt objektiv eftersom dagens digitalkameror inte kan mäta sig med en vanlig systemkamera, åtminstone inte om man håller sig till samma prisklass.

Med ett nytt objektiv hade jag definitivt viljat ha ett högklassiskt och "framtidssäkert" objektiv, dvs. ett som jag kan använda till en framtida digital systemkamera. Detta innebär dock att det handlar om ett mindre urval och lite mer pengar.

Den senaste tiden har jag därför börjat tendera mot en digitalkamera som en slags "kompakt andrakamera" som är lätt att bära med sig när man normalt sett hade tyckt att en systemkamera är för stor och tung.

Nu till själva kärnan i detta problem:

1) Jag vet inte vad jag bör tänka på vid köp av en digitalkamera. Vilka faktorer är viktigast? Storlek, vikt, bildupplösning, "snabbhet" är faktorer jag hittlls kommit på. Vad finns det mer?

2) Det är ju ganska stor skillnad mellan olika slags digitalkameror, från de mest kompakta till kameror som i storlek och vikt närmar sig systemkameror. Vad kan de senare som de kompaktare inte kan?

3) Finns det märken och/eller konkreta modeller som i dagsläget anses ledande på marknaden?

Jag vore tacksam för alla råd som hjälper mig att reda ut begreppen och hitta en kamera som är lämplig för just mig.

Tack på förhand!

/Peter
 
Senast ändrad:
Tjena,

Jag skulle nog föreslå att du letar reda på x antal modeller du skulle kunna tänka dig, sen kollar du dessa på www.dpreview.com så ser du testbilder, jämförelser etc etc så kan du nog hitta en kamera som passar dig :)
 
Om du är van vid systemkamera kommer gissningsvis hastigheten att vara viktig, som du redan nämnt.

En annan sak som du inte nämnt är brusnivån. Mycket brus tar bort detaljrikedon/detaljskärpa i bilden. En brusfri bild tål åxå att interpoleras lite mer vid utskrift.

Det vore ju käckt att veta vilken budget du tänkt åxå. ;-)

För att svara på frågan vad som skiljer kompakta och inte lika kompakta "kompakt"-kameror så kan man väl säga att rent generellt så får du mer och mer kontroll över bilden ju dyrare kameran är, förutsatt att man inte tittar på de extremt små modellerna. Många av de lite enklare kamerorna har inte stöd för RAW. Ju större/mindre kompakt kameran är, ju mer kontroller sitter det ofta utanpå kameran, för snabb och enkel access, för att slippa gå in i menyer för att ändra saker.

Att säga att någon tillverkare generellt har de bästa kamerorna är väl kanske inte helt rätt/lätt. Alla har modeller som är bra och alla har modeller som är mindre bra. Någon kan vara bättre på att göra snabba kameror, andra kanske har aningen bättre bildkvalitet, någon annan har mer funktioner eller bättre ergonomi osv osv. Det beror på vad man prioterar vilket som är bäst.
 
Hej igen och tack för svaren så här långt.

@Andreas
Tanken med min förfrågan är just att jag vill göra en första utsållning i ett väldigt oöverskådligt urval. Just nu vet jag inte ens vilken typ av kamera jag vill ha, än mindre vilken modell jag intresserar mig för.

@Robert
Budgeten är inte särskilt väl definierad men jag hade tänkt mig en kamera i storleksordningen 5.000 kr. men om det innebär att jag får en bättre kamera är jag beredd att lägga ett par tusen till.

Spontant prioriterar jag förutom vikt och storlek också kamerans snabbhet samt en bra optik och möjligheten att göra manuella inställningar, allt i den mån dessa egenskaper är möjliga att kombinera.

Jag har läst lite om Pentax Optio 550 samt om Canon PowerShot G6, som ju kommer ut snart. Dock måste jag erkänna att detta är ett ytterst "ostrukturerat" urval då jag alltså inte vet riktigt vad jag behöver.

Jag är väldigt tacksam för fler kommentarer.
 
Rent spontant så tycker jag väl att det känns som att Konica Minolta A1 kan vara en kandidat.

Har en stor del av det bränviddsomfång du har nu (motsv 28-200) och är snabb. Har manuella inställningar och dessutom bildstabilisering.
Den är ju inte jättekompakt, men gömmer ganska mycket i en rätt liten förpackning ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.