Annons

Köpråd - en bra nybörjarkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Första inlägget i detta forumet, precis registrerat mig.
Inleder med en kort presentation: heter Conny.

Så, nu när det var avklarat...

Är ute efter en kamera som tar bra bilder helt enkelt. Prisklassen ligger runt 5000 kr, men jag har förstått att man kanske skall höja den gränsen någon tusenlapp för att nå upp till något bra.
Kameran jag köper kommer delvis att användas som arbetsredskap, då jag gör en del olika reportage på min fritid, och tänkte satsa mer och mer på det. Alltså behöver jag något som tar tidnings-publicerbara bilder, om man säger så.

Något jag först kollade på var Minolta Z3, men den verkar vara något begränsad (för att inte nämna plastig, tyvärr). Köper jag något, vill jag ha det ett par år och fortfarande vara nöjd.

Letade vidare och hittade Minolta 7i, men har förstått av många att en Minolta A1 verkar vara en bättre pjäs all-round.

Vad tror den samlade expertisen om Minolta A1, är det ett bra val, eller skall jag vända blicken annorstädes i mitt köp?
 
Hejsan Conny

En begagnad EOS 300D med 18-55:a för runt 6000:-

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300d.php

En stor fördel med 300D jämfört med en A1:a är att man kan använda betydligt högre ISO-tal utan att få för mycket brus och utbyggnadsmöjligheterna är i det närmaste obegränsade.

Andra fördelar är möjlighet till kortare skärpedjup och snabbare AF.

edit: en annan fördel är givetvis att den ger bättre bildkvalitét :D
 
Senast ändrad:
Tackar för det snabba svaret!

Kollade runt på begagnatobjekt (EOS 300D) de gick på lite mer än jag räknat med, tyvärr.

Det verkar i vilket fall vara en väldigt bra kamera, enligt bl.a. cyberphoto, den saken är klar.
Dessvärre låg de flesta priserna på 8-9000 kr (minst), och då mitt mål låg strax över 5000 känner jag att det kan bli något dyrt.

En 300D kan mycket väl bli aktuell, dock ej under de "rådande finansiella omständigheterna".
På ren svenska: den var nog tyvärr lite dyr.
 
Det blir en Minolta A1!

Hämtar den imorgon.
Ingår:
Kameran
Garanti i ca 4 månader kvar
Extra batteri
128 mb minneskort
Vertikalgrepp

Pris 5000 kr.
 
Hej!

Man ska aldrig bry sig om vad det står för pris i en annons. Om du ger ett bud på 6000 rller 6500kr på en 300D så är det ganska stor sannolikhet att du får den. Det finns många kameror på begagnatmarknaden.

Lycka till med din A1 även om jag håller med Kim om att en DSLR hade varit ett bättre val.


MVH Uffe
 
Nej, det är sant att priser aldrig riktigt är satta i sten.

Jag tror att jag kommer bli mer än nöjd med den faktiskt. Den kamera jag använder idag är en lånad Olympus C-100, 1.3 mp, 2 gånger digital zoom.

I övrigt har jag lånat föräldrarnas 3.2 mp canon cybershot, någon liten kompakt modell.
Det är den erfarenheten jag har.
Tar man steget upp till en digital systemkamera som detta är, lär det vara en enorm skillnad.
Jag känner också att en EOS 300D lär vara en bättre kamera, men den dealen jag får på denna, garanti kvar och trevliga tillbehör till ett rimligt pris, ligger rätt i tiden.
Kommer jag till ett steg där en A1 inte räcker, får man sälja och byta upp sig helt enkelt.
Först skall jag lära mig alla de hundratals inställningsmöjligheterna.

Tackar för all hjälp iallafall, jag återkommer med dumma frågor inom kort! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.