ANNONS
Annons

Köpråd. Begagnad kompakt eller systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundstroum

Ny medlem
Tjenare håller på att leta efter en begagnad kamera som skall användas till fotografering av barn, skoterkörning och natur. Budgeten uppgår till max 3-4 tusen gärna billigare.
Är inte alls speciellt kunnig men det jag förväntar mig är att det ska bli skarpa bilder och jag vill gärna att man ska kunna fokusera själv, alltså inte autofokus eller att den har nån möjlighet att stänga av den.
Vill gärna kunna ta flera bilder per sekund och även den är snabb på att ta kortet så att den inte fångar bilden en halv sekund senare än man tänkt (Då barn har en lustig förmåga att aldrig stå still ;)

Funderar på om jag ska välja en vanlig kamera eller en systemkamera, nämn för och nackdelar och länka gärna till nån sida som man kan läsa på lite om vad jag ska välja.

Det är nog få kompaktkameror som ger dig möjlighet att ställa in skärpan manuellt (å andra sidan har de normalt så stort skärpedjup att det sällan är aktuellt). Även dina andra krav tyder på att det är en systemkamera du ska ha.

Med din budget borde du kunna hitta t ex en Canon 350D (eller kanske 400D) med kitobjektivet och en billig telezoom.

Kanske 20D

Det är nog få kompaktkameror som ger dig möjlighet att ställa in skärpan manuellt (å andra sidan har de normalt så stort skärpedjup att det sällan är aktuellt). Även dina andra krav tyder på att det är en systemkamera du ska ha.

Med din budget borde du kunna hitta t ex en Canon 350D (eller kanske 400D) med kitobjektivet och en billig telezoom.

Med den budgeten borde han kunna få tag på en 20D/30D begagnad med kitzoom + ev. ett objektiv till (kanske en ljussstark och extremskarp 50/1,8). Tror det är ett bättre val än 350D. Sjäv ligger jag i valet och kvalet om jag ska sälja min 20D + kitzoom för 2500-3000 eller behålla den som extrakamera att sättas upp för t.ex fjärrstyrning utomhus eller höjdfoto via hemmagjorda teleskopkontruktioner (då kvittar det om regnet eller det fria fallet sabbar den - vill ju inte offra en dyrare kamera på experiment)

Fast om man funderar på kompaktkamera tror jag nog att den relativt lilla 350D känns trevligare än "stridsvagnen" 20D.

En fabriksny D-SLR, Sony A200 med kitzoomen, kostar inte mera än omkring 4000:-!
Canon 20D/30D inget bra alternativ, för en nybörjare, du kommer snart att bli trött på denna klumpiga låda, den tar bra bilder, men en riktig "tegelsten"!

panasonic lumix dmc-lx3

Har fått mycket bra kritik,jag funderar på att köpa en själv.Det finns en begagnad på fotosidan just nu för 3700kr. Om inte foto är din passion då tycker jag att en bra kompaktkamera är en bättre startpunkt. Och om du inte tycker om kompaktkameran säljer du den om en månad och köper en systemkamera.

Michael

Något som är bra att veta är att kompaktkameror har en fördröjning, det går några viktiga ögonblick från det att knappen trycks ner tills bilden knäpps. Tror inte någon modern kompakt löst detta problem.

??

Något som är bra att veta är att kompaktkameror har en fördröjning, det går några viktiga ögonblick från det att knappen trycks ner tills bilden knäpps. Tror inte någon modern kompakt löst detta problem.

Ett något märkligt kommentar med tanke på dina fantastiska bilder som togs med en Panasonic Lumix DMC-FX01.

Ärlig talat Victor, Fredriks bilder är det bästa argument för att köpa en kompaktkamera. Kolla själv.

Senast ändrad:
tegelsten -Det är ju en lättviktare!!!

En fabriksny D-SLR, Sony A200 med kitzoomen, kostar inte mera än omkring 4000:-!
Canon 20D/30D inget bra alternativ, för en nybörjare, du kommer snart att bli trött på denna klumpiga låda, den tar bra bilder, men en riktig "tegelsten"!

Jaja! Tycker man att det är en tegelsten kan man ju inte ta fotografering på allvar. Brukar räkna in 20D/40D till min lättviktsutrustning! Funderar man på system tror jag man är beredd på lite större vikt och tyngd än kompaktalternativet. Därmed inget ont sagt om lättviktsutrustning - använder själv Powershot S5 som ett kanonalternativ när jag vill resa lätt men ändå ha bra utrustning (grym kamera som tyvärr inte säljs längre)

Ett något märkligt kommentar med tanke på dina fantastiska bilder som togs med en Panasonic Lumix DMC-FX01.

Ärlig talat Victor, Fredriks bilder är det bästa argument för att köpa en kompaktkamera. Kolla själv.

Ja, jo visst, jag har lärt mig leva med slutarfördröjningen :)
Men eftersom det var viktigt med en kamera utan fördröjning ville jag bara förtydliga hur det är med kompakter.

Men det funkar rätt bra. Snabba motiv som barn och djur kan man hjälpligt bemästra genom att förfokusera genom att trycka ner halvägs. Efterföljande fördröjning till "full press" kan man då leva med. Men visst händer det att man missar de rätta ögonblicken för det.

Roligt förresten att du uppskattar mina bilder :)

Jaja! Tycker man att det är en tegelsten kan man ju inte ta fotografering på allvar. Brukar räkna in 20D/40D till min lättviktsutrustning! Funderar man på system tror jag man är beredd på lite större vikt och tyngd än kompaktalternativet. Därmed inget ont sagt om lättviktsutrustning - använder själv Powershot S5 som ett kanonalternativ när jag vill resa lätt men ändå ha bra utrustning (grym kamera som tyvärr inte säljs längre)

Då skriver jag, istället: lätt blytacka
Vi går mot, att konsumentkamerorna inom D-SLR blir mindre och mindre för varje ny modell, Canon 350D-400D-450D, dessutom är prestandan inte mycket långt efter pro modellerna, vad väljer då de flesta fotografer, då mindre storlek på kamerahuset innebär samtidigt en mindre vikt?
Ja, jag vet, pro modellerna har snabbare seriebildstagning, mindre brus vid mycket höga ISO, men vadå, är det något som ger bättre bilder vid t.ex. en ishockey match i dåligt ljus, - kanske?

Då skriver jag, istället: lätt blytacka
Vi går mot, att konsumentkamerorna inom D-SLR blir mindre och mindre för varje ny modell, Canon 350D-400D-450D, dessutom är prestandan inte mycket långt efter pro modellerna...
Nja, det stämmer inte riktigt. 450D är lite större än 350D och 400D. Och det är faktiskt 1000D också. (Fast de nyare modellerna är några gram lättare.)

Och även om det kan vara svårt att skilja en bild tagen med en 1000D från en bild tagen med en "pro-modell" så är det ganska stor skillnad att fotografera med de olika kamerorna. Sökare, AF, reglage osv.

Nja, det stämmer inte riktigt. 450D är lite större än 350D och 400D. Och det är faktiskt 1000D också. (Fast de nyare modellerna är några gram lättare.)

Och även om det kan vara svårt att skilja en bild tagen med en 1000D från en bild tagen med en "pro-modell" så är det ganska stor skillnad att fotografera med de olika kamerorna. Sökare, AF, reglage osv.

Men Victor står nu och väger mellan en kompaktkamera och en system och prosumermodellerna ligger mycket längre i från en kompaktkamera de brukar dessutom vara svårare att lära sig speciellt om man är nybörjare inom foto.

Instegsmodellerna kallas inte "insteg" utan anledning.

Men Victor står nu och väger mellan en kompaktkamera och en system och prosumermodellerna ligger mycket längre i från en kompaktkamera de brukar dessutom vara svårare att lära sig speciellt om man är nybörjare inom foto.

Instegsmodellerna kallas inte "insteg" utan anledning.

Helt rätt!

Nu menar ErlandH, visserligen, att för en driven fotograf, är en pro modell bättre, redigare reglage, kraftigare konstruktion, ja, något skall man väl få för flera tusingar högre pris, på en pro modell.
I slutändan, den färdiga bilden, är ändå viktigast, där ger en instegsmodell D-SLR väl så bra bilder som en pro modell, en kompakt och lätt kamera är att föredra, för de flesta fotografer, antingen om det är en D-SLR eller en kompakt.

För trådskaparen, där skulle jag välja en Canon G9, finns fortfarande på lager, pris omkring 3800:-, även om den senaste Canon G10 nu har lanserats.
Den har allt man behöver, för daglig fotografering, faktiskt!
Ingen "vanlig" kompakt kamera, snarare en pro kompakt, - allt går att ställa in manuellt, om man inte vill använda den på auto läge, bländarförval eller tidförval, - utom avståndet, det fixar kameran alltid själv, genom sin AF.
Jag kan rekommendera denna Canon G9, har den alldeles själv, ha-ha!

Om någon uppfattade det som att jag rekommenderade Victor en 20/30/40D så ber jag om ursäkt för att jag uttryckt mig otydligt -- diskussionen blev lite OT ett tag...

G9 är säkert en jättebra kamera, men Victor vill ju kunna fokusera själv. Jag tror fortfarande att en 350/400D är ett lämpligt val -- det finns ganska många till salu på t ex Blocket och det borde gå att pruta ner hus + kitzomm en bra bit under 3000 kr.

Annars går det väl att få en ny 1000D med kitzoom runt 4000 kr?

Vilken kamera av Canon eos 1000d och nikon d60 hade ni valt? Till båda medföljer 18-55 objektiv och dom ligger i samma prisklass (4400:)
Eller hade ni tagit en nikon d40? (3000:) ? även den med 18-55 objektiv.

Om du står ut med storleken hos en systemkamera bör du köpa det, då dessa är mycket roligare att fota med.
Mina vänner, som alla tyckt att en systemkamera är på tok för stor, har direkt ändrat åsikt då de fått prova min. De ger en helt annan känsla, mycket snabbare, större möjlighet till oskarp bakgrund, skönare grepp, mycket lättare att använda manuella inställningar, stor och underbar sökare (jämfört med kompaktkamerornas sökare då). Att fota med en systemkamera är helt enkelt en upplevelse, som inte går att jämföra med att fota med kompakt. Dessutom är bildkvaliteten ljusår bättre tack vare den större sensorn.

Jag hade nog gått på Nikon D40 (vilket är exakt vad jag gjort), då den är så billig just nu. Den är liten och lätt, mysig och otroligt lättanvänd. Dessutom väldigt bra.
Vilken du ska ha beror mest på vilken du gillar mest, kameran ska vara skön att hålla i och trevlig att hantera enligt dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar