Annons

Köpråd av ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Var idag till butiken och kom fram till att D7000 är den jag kommer att köpa. Satt mycket bra i handen, gilla utseendet och bildkvaliteten såg ut att vara riktigt bra.

Men nu undrar jag vilken skulle ni föreslå till en "nybörjare",

Objektiv 1: Objektiv 1


Objektiv 2: Objektiv 2

Försäljaren i butiken menade att jag skulle köpa Objektiv 1, eftersom att jag först skulle fotografera med det och sedan när jag vet vad jag vill fotografera uppgradera till något objektiv.

Fast jag vet att jag kommer att fotografera i natur och massor andra så i fler av dessa så kommer jag behöva ett zoom objektiv.
Men tycker ni att jag ska köra på objektiv 1 och sedan köpa ett bra zoom objektiv, vad skulle ni föreslå för zoom objektiv?
 
Den enda fördelen du får med objektiv nr 2 är att du får ett bättre omfång till priset av sämre optik.
för 4.500 kan du få detta istället som optiskt slår 18-200 : Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED

Så mitt råd är samma, köp alt nr 1 och komplettera med ett 70-300.
Tänk bara på att det kan finnas andra tillbehör som du behöver: Stativ, blixt, väska samt minneskort.
Jag köpte en D90 för 5500:- och investerat nästan lika mycket i tillbehör runtomkring som jag inte hade.
 
lite det som jag funderade med när jag såg objektiv 2, så då håller jag den planen att jag köper objektiv 1 och siktar in mig på ett 300 som nästa.

Sådant som minneskort får jag rätt billigt från en kontakt så det är fixat :) En kameraväska har jag sett på men inte hittat den rätta ännu. Resten av tillbehören är sakta men säkert påväg in i bilden de med :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.