Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köphjälp: Digitalkamera (8000-10000kr)

Produkter
(logga in för att koppla)

sammep

Medlem
Hejsan!

Mottager tacksamt fördelar och nackdelar om följande kameror:

* Minolta Dimage7i
* Fujifilm FinePix S602
* Olympus Camedia C-750 Ultra (alt. C-740)
* Canon Powershot G3

Mina riktlinjer:
Kameran ska användas en hel del till naturfoto, men lär även ersätta systemkameran på släkträffar, fotbollsmatcher osv...

Jag är relativ nybörjare inom foto, men känner inget behov av att börja med något billigare typ av digitalkamera.

Hoppas ni har fått någon hum om vad för typ av kamera som skulle passa mig.

Tack på förhand!
 
Mitt råd är en beg. Canon D30.
Men det förutsätter att din gamla systemkamera är en Canon där du kan återanvända objektiven.
 
Jag trivs kanonbra med min 7i... Tänkte bara kolla om inte Sony DSC-717 bör vara med i dina planer oxå? har väl sänkt pris nu om jag inte minns fel...
 
Sitter i ungefär i samma situation som dig, med kanske skillnaden att jag nu har bestämt mig.

Den enda som jag inte har kollat på är G3:an, då jag velat haft mer än 3x zoom.

Så kvar blev 7i, s602 och c-730 (i mitt fall).

Olympusen var första kameran som jag strök. Har känt lite på den och den är iof sig helt ok. Den är faktiskt piggare än vad jag trodde innan, men bleknade snabbt när jag sedan fick fingra lite på 7i. Att välja c-750 tycker jag bara finns två skäl till och detta är priset(ligger väl ca 2000:- under de andra två) och formatet (är framför allt tunnare).

Valet mellan 7i och s602 var lite svårare.
- Minoltan har bättre vidvinkel (motsvarande 28 mot 35)
- Båda har förhållande vis snabb autofocus, med kanske fördel s602 speciellt vid tele.
- 7i har 7bps dock bara i 1280x960 annars 2bps. S602 har 5bps i alla upplösningar (max 5 bilder).
Fujin har även en funktion där du kan fotografera med 5bps i max 25 bilder, där sedan de sista fem sparas.
- 7i har 5Mp, s602 har 3Mp. Dock ska Minoltan objektiv inte riktigt göra upplösningen rättvisa.
Bildkvalitetsmässigt så har jag nöjt mig med att de är tillräkligt hos båda kamerorna och inte brytt mig så mycket. Kanske någon annan som kan ge bättre info i det fallet.
- s602 har en grym filmfunktion 30bps i VGA upplösning, kan kanske t.o.m. vara användbar. Dock slukar det minne rent sagt.
- S602 saknar RAW-format och kan endast spara som TIFF i den interpolerade 6Mp upplösningen och det är inga små bilder ca. 18Mb. Så det är i princip JPEG som gäller.

Hinner inte skriva mer nu, men ska se om jag inte kan skriva lite mer i kväll.
 
Men...
Har du sett vad man får för programvara med G3 PhotoShop Le 5.0 med en massa andra program och om man jämför detta med alla andra kameror så är det väldigt lite programvara man får med övriga kameror. Och så kan man för 139Eur uppdatera PS till 7.0.

Se under teknik data!
Link till programvara som följer med G3

Jag är också i samma sits men håller Canon G3!

M.V.H
Sebastian Åstrand
 
Såg faktiskt först nu att G3 hade 4x zoom, men men...
Okey om det räcker så är ju G3 ingen dålig kamera direkt, den har riktigt grym batteritid och optiken skulle jag kunna tänka mig är snäppet vassare än de andras, eller...

batteritid: enligt dpreview.com:s test så klarar minoltan ca 270 bilder, fujin: 350 och G3:an klart bäst med 455 bilder.

Lägger till Sony DSC-F717 på 405 bilder. Tycker även jag att du även ska kolla lite på den modellen. Personligen tycker jag att den är lite för stor och har därför inte studerat den...

Tycker att det är svårt att sätta någon som bättre av dessa. Tror i alla fall att vilken du än väljer så får den en bra kamera. Om du inte har gjort det innan så kolla runt lite på de olika review-sidor som finns. Du hittar många genom att söka upp kameran på pricerunner.se.

Personligen har jag bestämt mig för FinePix s602. Vad som fick mig att välja denna var hastigheten, utseendet och filmfunktionen, som jag hoppas kunna få stor användning av. Mitt stor dilemma är hurvida jag ska köpa den från Sverige eller Tyskland. Finns att köpa för ca 6000:- inkl frakt på http://www.technikdirekt.de , om nu bara euron vill hålla sig nere. Det är ju i alla fall tusenlappen billigare än vad man kan få den för i Sverige.
 
Personligen tyckt!

Jag håller på G3 för de stora fördelarna.

+Bra programvara
+Böjbar lcd
+Bra optik
+Snabb
+4* Zomm
+Stort uttbud av tillbehör
+Lång batteri kraft
+Har vunnit alla test i den klssen
+Fjärrkontroll med följer

-Lite omodern
-Lite tung
-Dyra tillbehör
-Har problem med fokusering i mörker i alla fall i föra (firmware) vet ej hur den nya är.
Men jag kan leva med dessa minus.

Vald inte fujin för denär lite otymplig och dålig programvara.
Men har varken testat Fujin eller Minoltan.
Har haft problem med att hitta dessa i Finland!

Rätta mig om jag har fel!

M.V.H
Sebastian Åstrand
Åker till Vasa igen och fösöker hitta Minoltan och Fujin. Så jag kan testa dessa!
Dessa uppgifter från tester och produkt sidor!
 
Även jag har problem att välja kamera. Har en Digital Ixus sen förut, första versionen, men intresset för fotografering har växt och Ixusen räcker inte till längre. Tyvärr känner jag mig alldeles för okunnig för att kunna välja rätt kamera. Vill ändå ha en kamera där jag kan börja utveckla mig själv som glad amatör, vill alltså kunna labba med olika inställningar.

Har kikat på G3:an som ligger bra till, verkar vara en vettig kamera. Lite synd på zoomen bara. Kändes bra i handen. 7i:n gillade jag inte sökaren på, hur funkar den i lite mörkare miljöer egentligen?
Camedia C-5050 verkar vara en trevlig kamera, har dock fått intryck av att endel tycker sig se nån typ av missfärgning. 717 ska ju vara en bra kamera, nackdelen som jag ser det med den är att den inte tar CF. Har ju några CF-kort idag, kunde vara trevligt att kunna använda dem. Ska väl kanske inte behöva avgöra ett kameraköp iofs.

Tar tacksamt emot tips och puttningar i rätt riktning. :)

Edit: Väntar givetvis med spänning på en eventuell G5 också. Får se i början av Juni angående den.
 
Senast ändrad:
SONY 717!

Har haft en Minolta 7i fullständigt kass i dålig belysning + den brusigaste digital jag haft! Har även haft en Canon G2&G3 samma sak där helt värdelösa i dåligt ljus (typ teater,musikscener) och en alldeles för klen zoom. Nu har jag en SONY 717 och är mycket nöjd, jag tycker att du ska testa den och jämföra med dom andra.
 
Angående G5 kanske denna länk kan vara intressant.

http://www.photim.com/Infos/UneInfo.asp?N=839

Sonyn verkar kanonfin, ett problem med den tycker jag är minneskorten, de är svindyra om man jämför med compactflash o liknande. Sen kan man inte köpa en blixt till den som kommer passa på en senare dslr, om inte sony släpper nån vill säga, men det tror jag väl ändå inte.
 
Jag var precis i samma val och kval som du för ett par månader sedan. De jag funderade längst på allvarligt var Dimage 7i'n, s602'n och Sonys 717.

Sonyn gick snabbast bort pga storleken och priset, den låg åtminståne 3000 över de andra.

Det som fick mig att gilla s602'an först var filmfunktionen. Vääldigt överlägsen Dimagen och alla andra kameror i den prisklassen, och även högre.
Dock var det inte det som var avgörande. Jag testade bägge kamerorna och kom fram till att det var väldigt högt brus i Dimagens bilder. Det var en skön känsla att fotografera med Dimagen, men jag gillade varken designen eller formen på kameran. Tycker den är ohyggligt ful när det är en sån bula kamerahuset... Se bilden där nere.

S602:an gillade jag direkt. Den var betydligt mer komfortabel i handen och för ögat, kanske för att man gillar den mer klassiska formen på systemkamera.
Ett par nackdelar är det dock som man kanske kan passa sig för.
Den största tycker jag att sökaren är.
Sökaren i sig fungerar jättebra för forograferingen, men den ger inte 100%-ig blick över fotot. Skulle tippa på att man ser ungefär 95% av vad som kommer på bilden.
Det lär man sig hantera efter ett tag...


Jag valde s602:an, och rekommenderar den till dig också. I kombination med ett 26x 1GB-kort fungerar den utmärkt.
 

Bilagor

  • base-001.jpg
    base-001.jpg
    6.2 KB · Visningar: 1,221
Jag måste också lägga ett gott ord för s602, skaffade en i höstas och jag är helnöjd. Bra bildkvalité, hyggligt snabba bildserier, bra batteritid och allmänt smidig att använda. Sen skulle jag kunna leva med en snabbare autofokus, men vad jag har förstått är det sällsynt med en riktigt snabb autofokus i den här prisklassen. Ett plus i kanten är som sagt filmfunktionen.

Kan verkligen rekommendera fuji'n, sen kanske det finns dom som vet bättre än en glad amatör som mig :)
 
minoltan VS fujin

Till att börja med skall jag tacka för alla hjälpsamma svar jag har fått...

Nu är det så att den höga brusnivån på Dimagen är något jag starkt ogillar... Det känns faktiskt så tråkigt att det kan bli avgörande...

Men, hur ligger det till med s602:an... hittils hör jag bara gott om den. Hur känns den? ÄR den värdig att kallas en "riktig" kamera sett till funktioner, känsla osv, eller är den inte "proffsig" nog?

Visst känns det ändå som om dimagen har ett övertag på det mesta utom just då bildbruset, jämförelsevis med s602:an, eller har jag fel?

Tack åter igen!
 
Var och kände på s602:an för första gången igår, har varit svårt att hitta någon i butik i Gbg, men hittade nu en i Örebro.

Det var tyvärr med blandade känslor. Funktionsmässigt blev jag inte besviken. Det smattrar på rätt bra med 5bps m.m. Tyckte även att sökaren fungerade riktigt bra, kändes lite vassare än 7i:s.

Däremot blev jag lite besviken på huset. Lite plastigare än vad man kan bedöma av produktbilderna, men ändå inte överdrivigt plastig. Den blänkande fokusringen väger upp mycket.

Men vad jag blev mest besviken på var utformningen av greppet. trotts att jag har relativt stora händer så var det knappt att jag nådde runt. Den är på tok för tjock, förstår inte varför de har varit tvugna att förstöra kameran så genom detta. Tycker att det måste vara högprioriterat att kameran ligger bra i handen. Någon som tyckere lika dant (eller ej). Nu håller man ju iof sig med två händer, så man kanske vänjer sig.

En kamera som helt verkar vara glömd är Nikons 5700, är den inget alternativ? Tycker verkligen att den andas kvalitet och bilder ska det väl inte vara några större fel på heller, eller?
 
Senast ändrad:
Jag råder dej fortfarande att testa Sony 717 den är överlägsen Både Minoltan och Fujin dessutom är den nu prisänkt och kostar bara 1100kr mer än Fujin.Det här snacket om storlek håller jag inte med om Minoltan kändes minst lika stor medans Fujin känns lite"billig" Sonyn är ju byggd i nån alu.legering och känns väldigt rejäl medans dom andra två känns väldigt plastiga. Prova en Sony annars kommer du att ångra dej!
 
Sony F717

Gillar Cyberphotos kommentar till kameran!

"F717 känns nästan som ett vapen med dess funktioner. Optiken är grov som ett mindre raketgevär, du har mörkerseende och lasersikte. Känns som om du trycker på fel knapp så återstår bara en rykande askhög av motivet."
 
Prisras på G3

Något som kan vara värt att tillägga är att priset nu rasar på Canon G3. Kostar nu strax över 6 500 kronor.
Använder den själv på jobbet. Den har bra optik och en del andra fördelar. Du kan använda Canons externa blixar. Det finns också en rad tillbehör. Har provat vidvinkeln ger 24 mm och telen som ger 240 mm. Det räcker bra för mina behov.

/Tobias
 
funderingar

Hejsan!

Även jag har fått intrycket "billig" av FujiFilms s602, men då är den ju också mindre ansträngande för plånboken min.

Det jag främst tänker på är då storleken, då både minoltan och sonyn är avsevärt mycket större och kräver lite mer för att få med sig på allehande utresor.

Mitt tips till mig själv blir då att testa dessa tre kameror på riktigt! :)

(sony 717, fujifilm s602, minolta dimage 7i)

Tack för all hjälp!
 
Jag är själv inne på en ny kamera i denna prisklass och funderar starkt på Olympus c-5050. Hur står den sig i konkurrensen med övriga i tråden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.