Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köphjälp: Digitalkamera (8000-10000kr)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om att du ska känna på både Sonyn, Minoltan & Fujin & bedömma hur dom verkar fungera rent handhavandemässigt. Jag tycker inte riktigt Canon G3 passar in i jämförelsen mellan dessa andra kameror, bildkvalitetsmässigt så är den självfallet jämförbar men handhavandemässigt så finns det stora skillnader.

Man må tycka vad man vill om evf-sökarna, dom kan ha sina nackdelar men man har i alla fall fullständig sökarinformation, slipper paralaxfel & ser ca 95-100% av bilden. Jag anser att kreativiteten blir mycket större med dessa sökare, man har full koll. Att använda LCD-skärmen känns för mig helt förkastligt bortsett från när man har kameran på stativ, då kan den vara till hjälp.

Ang. brusnivån på 7i (har en själv) så är den ngt högre än de andras, jag tvekade inför mitt köp pga av detta men blev lugnad av många 7i-användare här på fotosidan som lugnade mig med att det inte var nåt stort problem, värre då med den kromatiska aberrationen som G3 & Olympus 5050 lider av.

Någon skrev här att G3 skulle ha vassare optik än de andra vilket absolut inte stämmer, den är bra men knappast bättre än tex Sonys & Minoltas.

Jag har nu använt min 7i i några månader & bara råkat ut för störande brus vid ett par tillfällen, har då tagit minst 1000 bilder med den. Självfallet är det så att man vid 100% förstoring i PS förmodligen kan se mer brus i 7i:s bilder än i tex Sonyns, om det sedan märks i praktiken är en annan sak.

Jag valde mellan Sonyn & Minoltan i slutänden men tyckte att Minoltan ergonomiskt kändes bättre, 28mm är också bra. Sonyns dyra minneskort är en annan grej, att däremot Sonyns AF är överlägsen i dåligt ljus är en annan sak.

Har tidigare haft en Olympus 2020 & led oerhört mycket av att inte ha sökarinformation + att man alltid fick beräkna bort paralaxfelet, till slut så stod den mest i helautolägen pga att man har så dålig koll på tid & bländare.
Kan du ha överseende med detta så är G3 dock ett mycket bra val, mest nu när den är prissänkt till 7100 kr.

Olympusen lider av en jobbig åkomma som jag inte skulle kunna leva med, den är långsammare i AF med skärmen frånslagen! Testa så får ni se, jag & min fotohandlare trodde inte våra ögon när vi uptäckte detta. Vi testade 2 ex & båda var likadana, för övrigt så är 5050:an fin.

Vill du ha full sökarinfo & slippa paralaxfel så är det Minoltan, Fujin eller Sonyn som gäller av dom nämnda.

Larsa
 
Hur är det med Nikon 5700 och även 5400 som dyker upp framöver, dessa borde väl kunna vara jämförbara med de andra kamerorna ni pratar om här eller?
 
5400:an har jag ingen koll på men 5700:an är fullt jämförbar & har ett stort zoomomfång (uppåt). Enligt vad jag läst så ska den väl bildkvalitetsmässigt tom kanske vara i topp av dom nämnda (bortsett från kromatisk abberation), den kostar dock lite mer också. Dess AF har dock fått kritik för att vara slöare än ex. 7i:s & Sonyns.

När jag köpte min 7i så funderade jag inte på Nikon mest pga dess högre pris (skiljde mer då) & den ergonomiska biten, jag gillar inte zoomning via knappar utan föredrar ring. Har dock testat den för lite för att säga nåt mer.

Larsa
 
Är lite som du säger, 5700:an och även 7Hi:n är lite över vad jag tänkt att lägga ut på kameran. Får nog ta mig en rejäl funderare.

S602 har väl bara 3M pixel, är inte det en nackdel eller väger optiken upp att det är lägre M pixel?
 
Om du läser vidare i testen jag hänvisade till så verkar det verkligen vara en sanning med viss modifikation, där står nämligen detta i jämförelse med Canon G2 som är på 4M:

it's clear that the S602Z can't compete with the G2 on a resolution basis, the G2 is cleaner, sharper and carries more resolution.
 
Ett förslag är att köpa en bra, kul och billigare digitalkompakt, typ Canon Ixus som man ändå kan ha nytta av oavsett vad man hittar på senare.
Då får man lite känsla för tekniken och kan satsa på något 'värre' om behovet tryter på.
Då har man också minimerat 'risken' att köpa fel kamera som kanske är värdelös i alla avseenden efter ett tag.
 
Eller tex en beg. Canon G2 eller liknande, prisraset är ju som vi vet katastrofalt. Man får oerhört mycket kamera för pengarna då.
Larsa
 
sista funderingar

Hej igen!

Nu är det nära att jag köper mig en begagnad Dimage 7i för ca 7000kr inklusive minneskort osv...

Jag vill bara höra mig för en sista gång, så jag inte "köper bort mig"... För jag är fortfarande orolig över brusnivån, i övrigt är det nog bara det faktum att kameran börjar bli lite gammal som skrämmer mig ifrån att slå till på en gång.

Vad tror ni? Är kameran än idag att räkna med och är risken för total besvikelse över digitalkamera-köpet i det närmaste eliminerad?

Tackar på förhand!

Samuel
 
Hej. Mkt intressant läsning här. Mitt råd till dig är att du måste prova Sony F717, annars kommer du bli besviken (som ngn skrev här).

Jag plåtar själv med en 717:s föregångare 707, och med förbättringarna på 717 finns för mig inga tvivel.

Men det är ju som alla säger... många pratar bra om sina egna kameror... helt rätt gjort av dig att testa lite olika modeller...

But don´t forget Mr. SonyF717 =)

Hoppas ditt val av kamera blir till belåtenhet.

Mvh Johan F

Ps. macro gränsen på 717 är 2cm... slå det med dom andra kamerorna... =) ds.
 
D30

Med dagens dumpade priser på d30 får du en kamera och ett beggat objektiv för runt 10 000
mycket kamera för pengarna som det gåt bra att bygga vidare på.....
men det är ju ingen liten kamera att bära med sig i fickan om det är ett måste....

MVH Mats www.sportfoto.just.nu
ps alla de drygt 2000 bilderna är med d30 och sigma 100-300/4.0 eller med 28-135 is usm
men med dessa objektiv hamnar man på ca 25000+
 
Gunnar D skrev:
Vad spelar närgränsen för roll?
Viktigast är väl att ange avbildningsskalan?
Om man når samma skala på längre avstånd har man ju vunnit mycket.

Men avbildningsskalan säger väl inte allt i det här fallet utan måste kombineras med sensorns storlek?
Ta tex två kameror som båda har avbildningsskala 1:1 men den ena har dubbelt så stor sensor (men med lika många pixlar). Då kommer bilder från kameran med den mindre sensorn upplevas som mer förstorade än de från den andra. (Att de sedan torde ha mer brus om sensorena är likvärdiga i övrigt är en annan sak.)

Så det lämpligaste sättet att jämföra makroprestandan borde vara att göra som dpreview och fota en linjal för att se hur många millimeter som kommer med i bilden.
 
En digital kamera som kan ersätta systemaren och bland annat användas för fotboll.

Glöm det! Om du nu inte tänker skaffa en DSLR.
Det är i stort sett samma premisser som gäller för fotboll som fågel/djurfotografi.

Skulle vilja ge ett litet tips!

Gå in på medlem Kristian Hernströms bilder (ex. djur i natur) som är tagna med en Canon Power Shot G3 och överväg om dessa bildresultat kan duga även för ditt digitala fotograferande.

Om det gör det kan jag föreslå efterträdaren G5 som sökt på Pricerunner kostar förvånandsvärt låga
6.736:- inkl. frakt

Skall du ha något direkt bättre skulle jag tro att nya Minolta A1 som kommer i Sept. kan vara något. Dock nästan dubbla priset. :)-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.