Annons

nybörjarkamera att växa i

Produkter
(logga in för att koppla)
Äger själv en Canon G3 och min far har en Olympus 5050Z.
Om batteritiden kan jag säga detta:
Olympus 5050Z äter batterier till frukost, lunch, middag och alla mellanmål.

Canon G3 verkar hårdbanta och äter knappt några batterier alls, senaste laddningen så tog jag först ca 200 bilden samt ett par minuter film (256+32mb kort fulla), sen låg kameran oanvänd i två veckor och fick sen komma ut igen och då tog jag ett femtiotal bilder till innan den började klaga på batteriet, Men den dog aldrig helt.

5050z verkar ha problem med vitbalansen och en allt för kraftig inbyggd blixt, otaliga av de bilder jag tagit med den har förstörts pga blixten.
Det här problemet finns på G3 också men inte i närheten lika allvarligt.
 
G3 använder samma batterityp som canons D-SLR:er.. som kostar 800-900:-, kan inte jämföras med billiga R6 batterier.
 
Kim10D skrev:
G3 använder samma batterityp som canons D-SLR:er.. som kostar 800-900:-, kan inte jämföras med billiga R6 batterier.
Det håller jag absolut med om.
Tänk därför på att batteri ingår i priset för G3:an, men att man måste räkna med att skaffa laddare plus 8 st laddningsbara AA (= ca 300-400 :- ytterligare) för Olympusen/Minoltan om de verkligen drar så mycket batteri som uppgavs nyss... Så det bör du också räkna med i prisjämförelsen. För engångsbatterier blir svindyrt i längden.
 
anders_eriksson skrev:
Det håller jag absolut med om.
Tänk därför på att batteri ingår i priset för G3:an, men att man måste räkna med att skaffa laddare plus 8 st laddningsbara AA (= ca 300-400 :- ytterligare) för Olympusen/Minoltan om de verkligen drar så mycket batteri som uppgavs nyss... Så det bör du också räkna med i prisjämförelsen. För engångsbatterier blir svindyrt i längden.

Jag vet inte hur det är med Olympusen, men med minoltan följde det med laddare och 4 batterier iaf.
 
Back to basic

Mitt råd till dej är att kompletera med en manuell mekanisk systemkamera med ett normalobjektiv som du kan köra "vanlig film" i. Minolta SRT 101, Pentax K 1000, Cinon CM-4....eller liknande kameror som funkar utan att vara beroende av batterier. Filmen kan du framkalla på plats eller om du kör diafilm, skicka den till labbet och ange hemadressen så finns bilderna hemma när du kommer hem.
 
Hmmm

Ja, du ser rätt och jag vet mycket väl att tråden ligger i digital. Men Jonas ska ut på en lång resa och det har diskuterats om hur man ska spara bilder och batterilivslängd på kameror etc.

Han skrev i sitt första inlägg att han är väldigt tacksam för alla förslag, synpunkter, råd eller varningar.

Därför är mitt råd att komplettera med en traditionell kamera.
-Även om tråden ligger i digitalt.

Peter
 
Oj, nu har jag varit borta en stund

Rossen skrev:
Olympus 5050Z äter batterier till frukost, lunch, middag och alla mellanmål.

Vad hade du för batterier till den då? Av det jag läst verkade det som att C5050Z var en av de bättre när det gällde strömförbrukning, men visst Canon Powershot G3 verkar ju snålare.

Om man skaffar de bästa batterierna, hur länge skulle de kunna tänkas vara i en Minolta DiMage 7i? Det verkar ju helt klart vara en bra kamera, jag har sett många fantastiska bilder tagna med den. Okej, fotografen är väl viktigare än kameran.

Vad gäller att komplettera med extra kamera får det nog bli en engångskamera som nödlösning. Kompletterar hellre med extra batterier och ev minne.

Jag kan få tag på billiga TwinMOS CompactFlash via jobbet. Men är andra märken som t.ex. SanDisk bättre?
 
Tack så mycket för att du tar dig tid att hjälpa en total nybörjare. Lovar att göra detsamma när jag väl kommit igång och fått koll på saker.

Har du någon uppfattning om hur många bilder/hur lång tid det räcker till? Jag förstår ju att det varierar mycket beroende på hur kameran används, men på ett ungefär.

Tack / Jonas
 
Själv använder jag 1800mah GP batterier till min Olympus 730. Dessa tycker jag har väldigt bra användnings tid. Kan köra cirka 200 bilder innan de börjar klaga och då kör jag med konstant lcd skärmen på så det drar batteri rejällt. Kom ihåg att det är stor skillnad på batterier och batterier. Vissa tar slut bara man tittar på dem medan andra just keep going keep going keep going.... :)
 
Håller med dig David, det skiljer mycket mellan olika batterier.

ungefär tid med vartabatterierna..hm..de brukar räcka en heldag med ca: 250 exponeringar, utan blixt och lite LCD användning, och då finns det fortfarande lite kraft kvar i batterierna.

en annan sak du bör skaffa är en nätadapter så du kan föra över bilder/visa bilder utan att använda batterier.

mvh
/Kim
 
5050Z använder vanliga R6/AA batterier.
med kameran får man en uppsättning laddningsbara NiMh 1700mAh batterier som på sin höjd räcker till en dags fotografering. Det enda exemplet med tid jag har är den senaste julatonen, vi åkte hemifrån vid ca 1200 på julafton och mot kvällen började kameral klaga på batteriet och dog senare, då hade vi inte tagit så fruktanslöst många bilder heller.

Det kanske är dags att säga något bra om 5050Z också! den har bättre närgräns är G3'an. 3,5cm mot 5cm, och det tillsammans med 5050z's 5megapixlar och G3'ans 4 gör att man får ut riktigt fina macro bilder.

Angående TwinMos CF kort så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med mitt, har ett 256MB kort, billigt och snabbt. (köptes från komplett B.T.W.)
Jag skulle inte ta i sandisk minnen med en två meters tång, långsammare minnen från man leta efter! (min egen erfarenhet samt lite tester)
 
Petitesser ;)
ska man vara petig så minskar motståndet i elkomponenterna och ledarna också när det är kallt, så då räcker batterierna längre igen :D
 
Har någon erfarenhet av hur TwinMOS CF kort fungerar i Minolta DiMage 7i. Läste på cyberphoto.se att den skulle vara "kinkig på minneskort". De rekomenderar SanDisk till den kameran, till ett dubbelt så dyrt pris som jag kan få på TwinMOS CF.
 
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur man kan rekomendera sandisk. Jag hatar dom som pesten! Allt för långsamma. Farsan har sandisk CF i sin 5050z och det tar en halv evighet att tömma kameran, eller så är det bara jag som är kinkig och prestandab*g.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.