Annons

CANON VS OLYMPUS (Ev. MINOLTA)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
fotografer totalt, är insnöade på endast ett märke!
Är Ni alla anställda på Canon, ha-ha?

Det finns en kamera med utmärkta prestanda, vars tillverkare producerar bildsensorer till många konkurrenter, ingen i forumet har sagt något om den helt nya Sony DSC-W1, 5Mp, (3x)zoom!
Pris 400 US dollar, bör här i Sverige bli omkring 3 500 kr!
Som hittat, nästan!
Perfekt och smidig kamera, stor som ett ziggpkt!

http://www.dpreview.com/news/0402/04021106sonydscw1.asp

(3x) zoom är tillräckligt på kameran, lätt att stoppa ner i fickan, 5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!
Större zoom omfång gör alltid kameran klumpigare, digital zoom absolut inget att tänka
på, ger en försämrad bild, då både bilden och pixlarna blir förstorade, rent försäljningstrix!
 
Din beskrivning av Sony DSC-W1 får en att tro att du är helt insnöad på Sony!

"Perfekt och smidig kamera"
"5Mp bildsensor ger perfekta bilder"

Att jämföra en minikamera med 3X med större, rejäla kameror med 10X zoom tycker jag är direkt larvigt...helt olika produkter.

"(3x) zoom är tillräckligt på kameran"

TIllräckligt för vem? inte för mig och troligen inte för frågeställaren heller eftersom han frågar efter kameror med stort omfång.

Dessutom är Sonymodellen väldigt ljussvag i teleläget (f/5.2)..tillsammans med avsaknaden av IS..mycket svårt att plåta handhållet m.a.o.

Sonykameran är en helt annan typ av kamera, riktad till de som vill ha en liten enkel fickkamera.

Angående priset på den så använder den svindyra MS kort.
 
Oki. den som är Olympus Camedia C760 Ultra Zoom. är det någon skillnad mellan 750 förutom att 760 har 3mpixlar? Och är lite mindre?
 
Tja..en liten skillnad är omfånget 42-420mm på C-760 jämfört med 38-380mm på C-750.


Finns inga tester på C-760 än, så det är svårt att säga så mycket om skillnader i övrigt.

C-750 ligger ju på samma pris, så det verkar dumt att köpa C-760 tycker jag.
 
Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
fotografer totalt, är insnöade på endast ett märke!
Är Ni alla anställda på Canon, ha-ha?
Vilka är dessa menar du?


larsborg skrev:
Perfekt och smidig kamera, stor som ett ziggpkt!
5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!


Oseriöst inlägg med tanke på att det är en helt nya kamera som inte testats än.

Hur vet du vilken bildkvalitet den ger? hur vet du hur den presterar i övrigt?

här finns därimot en sonykamera som man vet ger bra resultat.
 
Senast ändrad:
Michael Olmås skrev:
"...med det i tanke att det är min första kamera av digital typ och har ingen erfarenhet av foto i övrigt. inte nämnvärt iaf..."

Detta grundade jag mig på, ingenting annat!
Michael räknade upp tre fabrikat, jag lade helt enkelt till ett ytterligare!

Kim och Mats, ni båda borde lugna ner er, vi är alla intresserade av fotografering, i ett forum håller man alltid en diplomatisk ton, det är aldrig frågan om att spela ut någon!
(3x) zoom är fullt tillräckligt, för en som inte tidigare har haft en systemkamera!
Kameran blir liten och behändig, finns flera från Canon oxå, det kan väl tilläggas!
Jag tror knappast Michael är intresserad, att bära med sig en kamera med en (10x)brännvidd!
Kameran blir relativt stor, alla behöver väl inte fotografera på långa avstånd?
5Mp bildsensor sade jag åxo, var tillräckligt, skulle ge perfekta bilder!
Skulle detta påstående vara fel?
Kom då istället med en konkret test, som visar att denna Sony DSC-W1 inte håller hög klass!
Är det era egna misstankar om denna Sony DSC-W1, grundat på lång erfarenhet eller bara naivt motsnack?
Om man nu alltid skall läsa en test och handla därefter, tveksamt, har man liten erfarenhet
av fotografering, ja, då blir testen det enda man kan stödja sig på!
Idag är konkurrensen så stenhård, så ingen tillverkare vågar lansera en "bitter lemon"!
Mina åsikter har ingen som helst koppling, till någon form av försäljningssnack för Sony!
Men, här kommer det mest intressanta, ett forum avspeglar ganska snart fotografernas erfarenheter och sitt förhållande till kameran!
 
larsborg skrev:
Kim och Mats, ni båda borde lugna ner er, vi är alla intresserade av fotografering, i ett forum håller man alltid en diplomatisk ton

Jag tycker inte det du skrev var det minsta diplomatiskt:

larsborg skrev:
Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
fotografer totalt, är insnöade på endast ett märke!
Är Ni alla anställda på Canon, ha-ha?

larsborg skrev:
(3x) zoom är fullt tillräckligt, för en som inte tidigare har haft en systemkamera!
Kameran blir liten och behändig, finns flera från Canon oxå, det kan väl tilläggas!
Jag tror knappast Michael är intresserad, att bära med sig en kamera med en (10x)brännvidd!
Kameran blir relativt stor, alla behöver väl inte fotografera på långa avstånd?

Om det är "fullt tillräckligt" eller inte, måste ju han få bestämma och inte du.

Uppenbarligen är han intresserad av 10X kameror, annars skulle han knappast fråga efter dessa kameror.

larsborg skrev:
5Mp bildsensor sade jag åxo, var tillräckligt, skulle ge perfekta bilder!
Skulle detta påstående vara fel?

Att en kamera ger perfekta bilder och att kameran är perfekt är kraftiga överdrifter, ja..(särkilt när man inte ens sett bilder från kameran).
Inte ens de dyraste kamerorna är perfekta..

larsborg skrev:
Kom då istället med en konkret test, som visar att denna Sony DSC-W1 inte håller hög klass!

Jag har inte sagt ett ord om den kamerans bildkvalitet..för det vet jag inget om.

larsborg skrev:
Är det era egna misstankar om denna Sony DSC-W1, grundat på lång erfarenhet eller bara naivt motsnack?

Vilka misstankar!?
Det enda jag uttalat mig om är omfång, ljusstyrka och avsaknadet av IS..vilket är obestridliga fakta.

larsborg skrev:
Om man nu alltid skall läsa en test och handla därefter, tveksamt, har man liten erfarenhet av fotografering, ja, då blir testen det enda man kan stödja sig på!

Vad är din poäng?

larsborg skrev:
Idag är konkurrensen så stenhård, så ingen tillverkare vågar lansera en "bitter lemon"!
Tycker Sony 828 är ett bra bevis för att de vågar...
larsborg skrev:
Mina åsikter har ingen som helst koppling, till någon form av försäljningssnack för Sony!
Nä..och mina har ingen som helst koppling till någon form av försäljningssnack för Canon! (som du antydde)
larsborg skrev:
Men, här kommer det mest intressanta, ett forum avspeglar ganska snart fotografernas erfarenheter och sitt förhållande till kameran!
Givetvis..hur skulle det annars fungera?
Jag ger mina råd från erfarheten av den oerhörda nytta man kan ha av IS..särskilt på kameror med stort omfång (Olympus C-2100uz).

Om det sen är Olympus, Minolta, Nikon eller Canon eller vilken annan tillverkare som helst som har IS (el. motsv) på sina kameror...spelar ingen roll!
 
Senast ändrad:
larsborg skrev:
Jag tror knappast Michael är intresserad, att bära med sig en kamera med en (10x)brännvidd!
Kameran blir relativt stor, alla behöver väl inte fotografera på långa avstånd?

Du menar att "380mm" bara är användbart vid långa avstånd..?

"380mm" på 10-20cm avstånd:
http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=27213

"640mm" på 1.8 meters avstånd:
http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=113858

Långa brännvidder är alldeles ypperligt att använda för närbildsfotografering!
 
Jag var helt inne på C-750, men nu lutar det starkt åt Pentax Optio 555. Den har bara 5x zoom, men det räcker långt. Med tanke på att den är så mycket mindre än C-750 och den kan i stort sett samma saker (om inte mer) så vinner den för min del pga av dess storlek.
 
Det Pentax Optio 555 inte kan är ansluta filter/konverter (vilket går bra på C-750)...vilket gör kameran väldigt begränsad enligt min mening.
 
Helt rätt, men jag har haft en kamera där det gick i över 2 år utan att utnyttja den möjligheten. Mycket för att de där prylarna är för dyra. Dessutom kommer man väldigt nära med 555, 2 cm. Zoomen på 5x och 5 mpix gör att den räcker långt för min del.
 
Okej..jag för min del använde avtonat grå, polfilter, softfilter, vidvinkelkonverter, macrokonverter och telekonverter på min C-2100uz..vilket gjorde den till en "typ av systemkamera" med massor av möjligheter.

>32 till 650mm<..(med IS)..och enastående makromöjligheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.