Makten
Aktiv medlem
Jag har nog också ganska "snäll" inställning eftersom icke rörliga annonser fortfarande syns. Drar jag i reglaget tills de försvinner så kommer jag inte åt FS alls. Det blir bara en helt vit sida. Förmodligen har man gjort så för att adblocker inte ska fungera.(Jag svarar kanske på en retorisk fråga här, men here goes).
Publikationer har mycket länge haft annonsering som en viktig intäktskälla. Om man prenumererar på en dagstidning ("betalande medlem") så slipper man inte annonserna, t.ex. Det har varit standardförfarande hur länge som helst.
Det är en avvägning. Om man skippar annonser helt och bara förlitar sig på prenumeranter måste man högst troligen höja prenumerationsavgiften kraftigt och riskera att för många inte längre vill betala. Speciellt när det gäller ganska smala publikationer som Fotosidan.
Jag använder själv en annonsblockerare men jag använder den med urskiljning. Annonser som inte stör så mycket blockerar jag inte (och jag är ganska generös med vad som inte är störande på Fotosidan men annonser som blinkar eller innehåller animationer tillåter jag inte att visas.
Detta betyder i alla fall att ikonen som visar "köpes" eller "säljes" försvinner även när man bara blockerar rörliga annonser, vilket är något märkligt.