Annons

Köper ni osett?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isanna

Avslutat medlemskap
Jag vandrar i djungeln av systemkameror för första gången men utbudet kring mina trakter är magert. Så det jag undrar är egentligen om ni vågar köpa utrustning osett eller om ni helst klämmer på det tänkta inköpet först?

Jag vill helst klämma och känna med det verkar omöjligt att hitta en Nikon D80 inom en tiomilsradie hemifrån! Canon Eos 400D finns en del, men varför inte Nikon? Nybörjare som man är så har jag inte mycket att jämföra med heller.

Vågar man lita på recensioner och tester och köpa osett eller ska jag ta mig en road-trip?
 
Köper du över postorder har du ju alltid två veckor på dig enligt distansköplagen, det borde väl räcka för att klämma?

/Per
 
ja du...

Har du kommit fram till något speciellt i valet och kvalet?
Funderar själv på D80 eller Pentax K10D eller K100D. Verkar som Canon får pisk av de här två.

Lutar mot att jag köper utan att pilla först. Jag antar att jag är tvungen att vänja mig vid den jag köper.

Det som talar för K10D här är att de många kontrollerna på baksidan gör handhavandet effektivare.
Samsungs innovations know-how kommer att spridas till Pentax och tror att de blir ännu intressantare i framtiden.
 
Jag skulle nog akta mig noga för att köpa kamerahus utan att ha klämt på det. När jag köpte min förra kamera så hade jag nästan bestämt mig för en D5D, tills jag kände på den. Poff, där dog den tanken, och det blev en D50 istället.
Kamerorna känns inte som de ser ut, kan man säga;-)
 
Jag vet ju inte var du bor förutom "Västernorrland" Centralorten där borde väl vara Sundsvall?

Nu kanske du bor långt ifrån Sundsvall, men någon gång har du väl vägarna förbi? Åk till någon photoaffär eller till Onoff, SIBA, Expert eller andra affärer som tillhandahåller kamerorna, kläm och prova dom ordentligt, i vettiga affärer så brukar man få provfotografera med eget minneskort som man kan ta hem för analys av bilderna. Kombinera detta med kanske något annat ärende som gör den långa resan motiverad.

Själva köpet sedan behöver du inte alls göra i någon av affärerna, då skulle jag rekomendera postorder från dom störstabutikerna i sverige som har mycket bra rykte.

www.scandinavianphoto.se och www.cyberphoto.se
 
Klämmer aldrig, nästan

Senaste gången jag handlade kameror och optik (och klämde) i fotoaffär var på 70-talet, därefter har jag oklämt köpt på postorder, köpt begagnat på distans eller importerat.

Enda gången jag blivit besviken var när jag köpte batteripacken MB-D200 och upptäckte hur katastrofalt vek stativgängan i den tunna flexande plastbottnen är, ha ha vilken måndagskonstruktion, försök macrofotografera skarpt med den på stativ den som kan... - MB-D200 åkte i retur till Dustin och alla pengarna krediterades, inte ens returfrakten behövde jag betala.

I övrigt har jag inte fått några obehagliga överraskningar.

Enda gången jag provfotograferat med eget kamerahus var härom månaden när jag var spekulant på ett begagnat Nikkor 17-35/2.8 D på Mattsons Foto i Lund (var lite uppskrämd av Mikaels Risedals och Björn Rörsletts skriverier om icke-friska serier av denna superglugg). Jo, efter att kollat i 800% hemma på datorn köpte jag.

I det gamla invanda kamerasystemet vet man ungefär vad man kan vänta sig (både positivt och negativt), jag kollar tester i tidningar och på webben för att få en uppfattning om prisvärdheten, jag har därför inget större behov av att klämma.
Jo, förresten, jag skulle nog vilja kolla ergonomin om jag var intresserad av ett helt okänt system eller en riktigt kompakt systemkamera (har stora händer) exv Canon 350D som redan i annonserna ser krampaktigt liten ut. Därmed inget ont sagt om Canon, jag är övertygad om att jag hade stortrivts även i det systemet.

Anna, är det din första kamera eller du är på väg in i ett nytt system och du inte har några referenser ska du absolut känna på kameran för att kolla att den känns bra i handen. Gör en road trip!
Prestandan (brus, skärpa, mm) kollar du bäst i tester, du blir inte mycket klokare av att ta några bilder utanför en fotoaffär.
Om man klämmer i en fotoaffär tycker jag man ska vara beredd att även handla i samma fotoaffär (i annat fall har vi snart inga lokala fotoaffärer och ingen kan klämma).
 
cowboy skrev:


Om man klämmer i en fotoaffär tycker jag man ska vara beredd att även handla i samma fotoaffär (i annat fall har vi snart inga lokala fotoaffärer och ingen kan klämma).

Affärerna skulle ju kunna ta betalt för en 5 minutare med valfri kamera ;)
 
Vart i Västernorrland kan du bo som har speciellt långt till min kära hemstad, Sundsvall :)

Var faktiskt ute på stan idag och kände lite på olika kameror... fastnade inte för någon alls, testade D80, 350D, 400D, A-100 och Pentax Ist*D (ska tydligen se och kännas precis som K100D som jag varit sugen på) alla kändes malplacerade i handen... kan vara för att jag är ovan vid systemkameror då jag bara använt kompakt...
 
angående om man ska handla lokalt eller inte så tycker jag det beror dels på priser men även på service, fotoaffärerna i örebro har enligt min erfarenhet en benägenhet att böja sanningar både till höger och vänster (dvs. ljuga) bara för att få en att handla lokalt och köpa det just dom har i lager
 
Re: Klämmer aldrig, nästan

Bo Johnsson (cowboy) skrev:
Anna, är det din första kamera eller du är på väg in i ett nytt system och du inte har några referenser ska du absolut känna på kameran för att kolla att den känns bra i handen. Gör en road trip!
Prestandan (brus, skärpa, mm) kollar du bäst i tester, du blir inte mycket klokare av att ta några bilder utanför en fotoaffär.
Om man klämmer i en fotoaffär tycker jag man ska vara beredd att även handla i samma fotoaffär (i annat fall har vi snart inga lokala fotoaffärer och ingen kan klämma).

Det där lät mycket klokt! Mycket kan man läsa sig till men i slutändan så brukar det vara känslan som avgör. Jag får ta och göra mig en roadtrip till Sundsvall verkar det som! Ska köra fort förbi Ikea bara! :-D Annars sinar kassan. :-D

Anton Lindborg (Guccisneakers) (cowboy) skrev: Vart i Västernorrland kan du bo som har speciellt långt till min kära hemstad, Sundsvall :)

Var faktiskt ute på stan idag och kände lite på olika kameror... fastnade inte för någon alls, testade D80, 350D, 400D, A-100 och Pentax Ist*D (ska tydligen se och kännas precis som K100D som jag varit sugen på) alla kändes malplacerade i handen... kan vara för att jag är ovan vid systemkameror då jag bara använt kompakt...

Jag bor ca 12 mil norr om Sundsvall längs kusten, en liten by med en stor klädhängare. Mitt i vackra Höga Kusten. Men jag besöker nog din stad vad det verkar, var hittar jag det bästa utbudet?
 
Kanske inte kamerahus, men objektiv

Jag skulle helt klart inte köpt ett kamerahus osett. Jag gick länge i köpatankar på ett D70, men när jag väl höll i det så kunde det inte leva upp till mina förväntningar - som iofs var väldigt höga vid det laget.

Jag åkte istället 20 mil för att se på mitt senaste kamerahus, så var det också en investering på mer än 15kkr och då är kanske en tågbiljett på 300 kronor inte så mycket att yvas över. Du får väl göra en heldag av det, ta med nuvarande kameran, eller shoppa lite annat också, när du nu väl är ute i vida världen. =)

Däremot har jag köpt några objektiv begagnat och på postorder. Det har dock handlat om mycket mindre summor. Dessutom kan man lägga undan eller sälja objektiv som man inte är så nöjd med, huset är ju svårare att ignorera om man är missnöjd.
 
OT

Albwah skrev:
Affärerna skulle ju kunna ta betalt för en 5 minutare med valfri kamera ;)
Ja, en tickande taxameter under klämmandet vore ju kanske en affärside' för den lokale affären där många klämmer men få handlar...

När eller om det blir köp kunde de ju kreditera beloppet.

;)
 
Guccisneakers skrev:
testade D80, 350D, 400D, A-100 och Pentax Ist*D (ska tydligen se och kännas precis som K100D som jag varit sugen på) alla kändes malplacerade i handen... kan vara för att jag är ovan vid systemkameror då jag bara använt kompakt...

K100D har större grepp än istD så de flesta skulle nog säga att den är bättre att hålla. Värre om du inte ens tyckte A-100 var skön, den har kanske den bästa ergonomin av alla ;)

Ibland när man läser alla dessa "klämma på kameran i affär" råd skulle man kunna tro att det är ett par fotriktiga skor som diskuterades och inte ett avancerat verktyg som det tar åtskilligt med tid att lära sig hantera.
 
Jag har beställt en D80 från Scandinaivian photo. Men innan jag gjorde det så gick jag till Expert för att känna på den. Jag stod i valet o kvalet mellan D80 och 400D. När jag hade klämt på båda en stund så var valet inte så svårt. D80 passade mina händer bättre.
 
_________________________________________________

Anneli Mattsson skrev:

...Jag har beställt en D80 från Scandinaivian photo...
_________________________________________________

Nikon D80 är ett bra val, men jag hade avvaktat på en kommande budget modell, mindre och billigare!

Anna och Anneli, snart, inom några veckor kommer Nikon med en D-SLR med "basic" funktioner, Nikon D40, precis perfekt kamera för novisen, mindre än någon tidigare D-SLR från Nikon!

Anti-skak i kamerahuset, motverkar små skakningar med kameran, finns ENDAST så här långt hos Sony A100, Pentax K10D eller PentaxK100D, vad jag vet.
D-SLR med "basic" funktioner kommer säkert, inom kort från alla tillverkare.
 
Jag valde D80 för att den var stor nog för mina händer. Har även reumatiska problem med händerna så jag behöver ett stort grepp.
 
Isanna skrev:

Vågar man lita på recensioner och tester och köpa osett eller ska jag ta mig en road-trip?


Chansen att hitta en D80 att känna på är betyligt större men du får bra mycket mer kamera för mindre pengar med K10D. För många spelar det ingen roll men vill du få ut så mycket som möjligt kan det vara ett bra tips.
 
En del är insnöade på ett enda kameramärke!
Den som rekommenderar ett speciellt märke har denna kamera modell själv, så är det!
Det finns flera tillverkare, att välja på inom D-SLR.

Känslan i reglagen, känns kameran lagom tung, storleken på sökaren, de flesta D-SLR med APS-C sensor har bedrövligt små sökare i förhållande till kamerans yttre storlek, det blir alltid ett subjektiv val av kamera!
 
Man behöver nog inte vara Pentaxanvändare för att inse att K10D står i en klass för sig just nu, om man vill ha det bästa vill säga ;)
 
papi skrev:
Ibland när man läser alla dessa "klämma på kameran i affär" råd skulle man kunna tro att det är ett par fotriktiga skor som diskuterades och inte ett avancerat verktyg som det tar åtskilligt med tid att lära sig hantera.
Ja, men storleken och greppet är viktigt. I alla fall för mig. De flesta kameror i "mellanklassen" är alldeles för små för att vara bekväma, men visst funkar de. Det kan ju också vara en kompromiss eftersom en stor kamera är klumpig att släpa runt på, men för mig är greppet värt minst lika mycket som brusegenskaper eller liknande.

larsborg skrev:
Den som rekommenderar ett speciellt märke har denna kamera modell själv, så är det!
Oftast ja, men det beror ju på att man själv valde just det märket för att man råkar gilla det;-) Jag (Nikonägare) rekommenderar visserligen gärna Pentax, eftersom jag tycker att de verkar ha en sund filosofi. Canon och Nikon spottar amatörerna i ansiktet när de säger att bildstabilisering gör sig bäst i gluggen. Javisst, men till vilket pris? Vem fan har råd med IS- eller VR-gluggar till ett enkelt amatörkamerahus? Nikon har ju heller inte nån normalzoom med VR, så där rök det argumentet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.