Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köper ni osett?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade nästan bestämt mig för en 30D för att kunna användea mina C/Y fattade gluggar med adapter, men backade när jag "klämde" på den. Liten sökare och jag gillade inte greppet (utan batteripack). Så funkade inte fokuseringsindikeringen med adapter heller. Så fick jag en K100D i händerna och jag gillade den direkt även om den kändes lite liten.

Så att ha grejorna i händerna är nog ganska bra, men sen gick jag och beställde en K10D osett...Ja, ja....man är som man är...:-X ...;-D

// Matte
 
Håller med om att ergonomin visst kan ha betydelse och det är ju så klart också personligt. Till viss del kan man nog också läsa sig till vilka kameror som anses vara sköna att hålla, vikt storlek etc.

Ibland kan man dock lätt få känslan att det spelar ingen roll vilken kamera du väljer bara den känns bra i handen. Det tycker jag kan vara att förbise flera viktiga faktorer och lite lätt vilselednade för en novis.
 
papi skrev:
Ibland kan man dock lätt få känslan att det spelar ingen roll vilken kamera du väljer bara den känns bra i handen. Det tycker jag kan vara att förbise flera viktiga faktorer och lite lätt vilselednade för en novis.
Precis, jag valde medvetet bort Nikons ergonomifördel till förmån för bildstabiliseringen i huset hos A100an och har inte ångrat mig, även om jag fortfarande saknar bättre ergonomi (dock inte lika mycket som jag skulle sakna stabiliseringen om jag bytte tillbaks) :)

Skulle nog varit beredd att köpa osett, ingen modell är SÅ kass på ergonomin att bristen uppväger en fördel som stabilisering imho. Om valet stod mellan kameror med mer liknande specifikationer, K10D vs A100 eller Nikon vs Canon skulle det vara klurigare dock.
 
Beror på storleken man har :)

För mig, var det jättelätt!

När jag såg Canon 350D på hyllan visste jag att den var gjord för mig. Äntligen, en liten kamera!

Alla andra är stora som tegelstenar, tunga och otympliga som satan att kånka på.

Jag läste om 350D:an och det var idel lovsång, med reservationer för litenheten. Eftersom detta var det stora pluset för mig, var det bara att knata in hos Scandinavian Photo-butiken och göra av med slantarna.

Då detta är min första digitalkamera hade jag inga referenser att stångas med. Jag är jättenöjd.

Det ska sägas, att jag räcker 163 cm ovan jordskorpan, så jag har ett annant utgångsläge än merparten av kameraköparna, som är män. Detta innebär också att urvalet blir begränsat pga mina små händer. Jag är tacksam för att Canon designade en mindre modell. Beslutsångesten blev därmed obefintlig, till skillnad för den stora massan som har mer modeller att välja på.

Ibland är det bra att vara liten. :)

Annars ska man i ärlighetens namn säga, att samtliga uppräknade kameror presterar bra fotografier. Det är mest en fråga om smak, bland tidigare uppräknade detaljer. Så du gör inget dåligt köp, oavsett vad du till slut väljer.

Har du lite större händer än småfolk som jag, är det värt att klämma och känna.

Som svar på ursprungsfrågan av Anna, håller jag med Kalle Bexelius.
 
Re: Beror på storleken man har :)

Tre Ess skrev:


Alla andra är stora som tegelstenar, tunga och otympliga som satan att kånka på.

Fast det stämmer inte riktigt. Nikon D50, Pentax K100D/110D har liknande mått/vikt. Olympus E400 är ännu mindre och lättare. Så även om man har små händer eller bara är allmänt klen finns det lite att välja på ;)
 
Re: Re: Beror på storleken man har :)

papi skrev:
Fast det stämmer inte riktigt. Nikon D50, Pentax K100D/110D har liknande mått/vikt. Olympus E400 är ännu mindre och lättare.

Mmmm, jag kan inte minnas att modellerna du räknade upp fanns på den tiden mitt inköp begav sig. Jag tror att de andra tillverkarna hakade på 350D framgångar. Men jag kan ha fel, jag glömmer gärna saker. :)


papi skrev:
... bara är allmänt klen finns det lite att välja på ;)

Erkänn, storleken har alltså betydelse.
Även om jag inte gärna vill medge det. :)
 
Storlekens betydelse

Ha ha ha ha......Skönt att du förstod.
Jag hade en stark misstanke om att tankarna skulle glida av banan till något helt annat!
:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.