Klämmer aldrig, nästan
Senaste gången jag handlade kameror och optik (och klämde) i fotoaffär var på 70-talet, därefter har jag oklämt köpt på postorder, köpt begagnat på distans eller importerat.
Enda gången jag blivit besviken var när jag köpte batteripacken MB-D200 och upptäckte hur katastrofalt vek stativgängan i den tunna flexande plastbottnen är, ha ha vilken måndagskonstruktion, försök macrofotografera skarpt med den på stativ den som kan... - MB-D200 åkte i retur till Dustin och alla pengarna krediterades, inte ens returfrakten behövde jag betala.
I övrigt har jag inte fått några obehagliga överraskningar.
Enda gången jag provfotograferat med eget kamerahus var härom månaden när jag var spekulant på ett begagnat Nikkor 17-35/2.8 D på Mattsons Foto i Lund (var lite uppskrämd av Mikaels Risedals och Björn Rörsletts skriverier om icke-friska serier av denna superglugg). Jo, efter att kollat i 800% hemma på datorn köpte jag.
I det gamla invanda kamerasystemet vet man ungefär vad man kan vänta sig (både positivt och negativt), jag kollar tester i tidningar och på webben för att få en uppfattning om prisvärdheten, jag har därför inget större behov av att klämma.
Jo, förresten, jag skulle nog vilja kolla ergonomin om jag var intresserad av ett helt okänt system eller en riktigt kompakt systemkamera (har stora händer) exv Canon 350D som redan i annonserna ser krampaktigt liten ut. Därmed inget ont sagt om Canon, jag är övertygad om att jag hade stortrivts även i det systemet.
Anna, är det din första kamera eller du är på väg in i ett nytt system och du inte har några referenser ska du absolut känna på kameran för att kolla att den känns bra i handen. Gör en road trip!
Prestandan (brus, skärpa, mm) kollar du bäst i tester, du blir inte mycket klokare av att ta några bilder utanför en fotoaffär.
Om man klämmer i en fotoaffär tycker jag man ska vara beredd att även handla i samma fotoaffär (i annat fall har vi snart inga lokala fotoaffärer och ingen kan klämma).