Annons

Köpa utrustning från utlandet

Produkter
(logga in för att koppla)

DDF

Medlem
Jag funderar på att beställa gluggar från en stor erkänd kedja i USA men undrar lite om erfarenheter i ämnet. Är det säkert att betala med kreditkort? Skall man betala tull för begagnade varor som importeras?

fundersam

/Daniel
 
Svaret blir Ja i båda fallen..

Ja det är hyffsat säkert att handla med kort över nätet på stora kedjor (hur säkert är det när du betalar i en butik?)

Tull 6.7% skall betalas och likaså moms, även på begagnade grejor......umm

Men det är ju en fråga om det fastnar i tullen. fastnar det inte, blir dt billigt. Annars inte så stor prisskillnad.

Kolla även i Tyskland. www.ebay.de är en trevlig site med mycket begagnat.

Finns även massor av trådar på forumet om utlandsköp.
 
Svaret blir Ja i båda fallen..

Ja det är hyffsat säkert att handla med kort över nätet på stora kedjor (hur säkert är det när du betalar i en butik?)

Tull 6.7% skall betalas och likaså moms, även på begagnade grejor......umm

Men det är ju en fråga om det fastnar i tullen. fastnar det inte, blir dt billigt. Annars inte så stor prisskillnad.

Kolla även i Tyskland. www.ebay.de är en trevlig site med mycket begagnat.

Finns även massor av trådar på forumet om utlandsköp.
 
Blir det även tull och moms om man köper av privat personer på annonser exempelvis?

/Daniel
 
DDF skrev:
Blir det även tull och moms om man köper av privat personer på annonser exempelvis?

/Daniel


Från USA, troligtvis. Men jag rekommenderar Ebay och den tyska marknaden www.ebay.de
Finns massor av prylar och mycket bra priser. Har själv köpt objektiv och andra saker begagnat på Ebay och är helnöjd. Kolla bara att säljaren har goda referenser.
 
ang E-bay:
är det bara jag som har problem med att sajten ballar ur tre minuter innan avslutstiden? jävlit frustrerande när man glatt hade kunnat tänka sig att lägga 30% mer än aktuella priset :(

ni som kan- hur brukar ni lösa det med betalning? (jag har aldrig kommit så långt ...)
 
ang tull och moms:
om du köper från en handlare inom EU slipper du tull och svensk moms- lokal moms måste du betala ändå (den är alltid lägre än svensk). Fraktkostnaden är värd att ha i beaktande + att det är bra att kolla om de har grejerna i lager alt vad de har för leveranstider (jag har fått vänta rätt länge på en del grejer- det gäller iofs i Sv oxå)
 
benjie skrev:
ang E-bay:
är det bara jag som har problem med att sajten ballar ur tre minuter innan avslutstiden? jävlit frustrerande när man glatt hade kunnat tänka sig att lägga 30% mer än aktuella priset :(

ni som kan- hur brukar ni lösa det med betalning? (jag har aldrig kommit så långt ...)

Hurdå ballar ur menar du? Blir du urloggad eller vad?
Det har hänt mig då jag har bevakat saker , men inte varit aktiv under en tid.

Det här med betalning är lite olika. Antingen kan man använda sig av tjänsterna PayPal mfl som finns att tillgå på Ebay. Eller så betalar man via internetbanken (utlandsbetalning) direkt till säljarens Bg. Jag kan rekommendera att du kollar upp mottagande banks avgifter. Framförallt en del Tyska banker kan vara så fräcka att de tar upp emot 150 spänn för dessa tjänster, plus att den svenska banken tar en liten nätt summa på 50kr.
Har man då köpt något av billigare karaktär så blir det slutligen en dyr affär.

I vissa fall är det billigast att skicka små summor via posten.
 
Betalningstjänsten Paypal (fungerar så att du har direktkontakt med paypal som har kontakt med affären du handlar av, på så sätt lagras Ditt visanummer hos paypal men inte hos diverse internetaffärer) fungerar bra för de som affärer som är anslutna till den.
Annars kan du bara öppna upp ett nytt bankkonto (brukar vara gratis) med nytt Visa,ej kredit (typ 250kr/år) knutet till kontot och bara ha den summan på konton som du ska handla för. Undvik att använda ditt lönekonto när du beställer.../
Robert
 
Nilea skrev:


Hurdå ballar ur menar du? Blir du urloggad eller vad?
Det har hänt mig då jag har bevakat saker , men inte varit aktiv under en tid.


jag menar att hela skiten bara låser sig. jag antar att det beror på att typ servern blir överbelastad eller nåt.

det har hänt varje gång jag försökt gå in och lägga bud nära avslutstid och är som sagt mkt irriterande. jag tror inte det beror på min uppkoppling (sitter oftast på uni och jag tror de har rätt justa linor).

kanske är det bara jag som haft oflyt-det verkar ju som om siten fungerar annars hade den väl knappast funnits kvar...
 
benjie skrev:
ang E-bay:
är det bara jag som har problem med att sajten ballar ur tre minuter innan avslutstiden? jävlit frustrerande när man glatt hade kunnat tänka sig att lägga 30% mer än aktuella priset :(

ni som kan- hur brukar ni lösa det med betalning? (jag har aldrig kommit så långt ...)

jamen om du nu är villig att lägga 30% mer så är det bara att göra det ju. Det finns ju en budgivningsagent som tar hand om budet...
 
Jeppe skrev:


jamen om du nu är villig att lägga 30% mer så är det bara att göra det ju. Det finns ju en budgivningsagent som tar hand om budet...

Jo, fast det är smart att vänta till en halv minut innan auktionen slutar, och då lägga ett bud. Risken är annars stor att nån annan hinner lägga 30% över. Bevaka auktionerna och håll koll på sluttampen så får du se att det alltid är nån som slår till på slutet. Ganska kul nöje faktiskt! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.