Annons

Köpa systemkamera, enklare variant

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmikaela

Medlem
Nu är det så att jag flyttar och kan tyvärr inte ta med mig familjens kamera, har använt en Nikon D90 tidigare. Den har varit väldigt bra tycker jag.
Jag har hittat några olika modeller av systemkameror och en annan. Jag har jämfört dem men har svårt att bestämma vilken av dem. Dessutom är jag mer för Nikon än vad jag är för Canon... Jag är dock endast öppen för att köpa en kamera av Canon eller Nikon, helst Nikon men Canon funkar också om de har en bra kamera.

Nikon D3100
Nikon D5100
Nikon D3200
Canon G12
Canon 600D
Canon 1100D
Canon 500D
Canon 550D

Nu blev det ganska många modeller... Men är det någon av dessa som är till att rekommendera? Någon bättre/sämre? Egna erfarenheter?

Skulle uppskatta väldigt mycket för de minsta tipsen! :)

EDIT: Kan tillägga att jag ska bo i Frankrike och vill ha en kamera till att fota där, bevara "minnen" därifrån.

Rent spontant... Om du vill ha en "minnes" kamera som du nämner, så är G12 ett bra alternativ.
Om du vill gå runt och jobba mer med din fotografering och kanske även sedan pilla med dem i datorn är en systemkamera ett bra alternativ.

Beror lite på ambitionsnivån, en G12 är lättare att ta med sig hela tiden oavsett var man går eller planerar, för att kunna just köra de där snabba ögonblicks/minnes bilderna.

Efter ett tag kanske du vill ha mer telezoom och då står du där med en G12:a.

När jag löpte min Canon 60D så trodde jag att jag mest skulle köra med vidare vinklar. Då fick man ju med mycket mer på bilden.

Idag önskar jag att jag hade mer tele och då får jag väl köpa ett om jag har råd.
Hade jag köpt en G12:a så hade jag varit tvungen att köpa både kamera och objektiv.

Satsa på system kamera och komplettera med en lite ixus eller något senare, är mitt tips.

Glöm inte Panasonic och Olympus micro 4/3

Nästan som en riktigt systemkamera fast mycket mindre. Jag har nu kamerahus och 3-4 objektiv i samma väska som jag tidigare hade en EOS 450D och Sigma 17-70.

Som resekamera är den överlägsen en spegelreflex eftersom du kommer att ha fler objektiv med dig.

Efter ett tag kanske du vill ha mer telezoom och då står du där med en G12:a.

När jag löpte min Canon 60D så trodde jag att jag mest skulle köra med vidare vinklar. Då fick man ju med mycket mer på bilden.

Idag önskar jag att jag hade mer tele och då får jag väl köpa ett om jag har råd.
Hade jag köpt en G12:a så hade jag varit tvungen att köpa både kamera och objektiv.

Satsa på system kamera och komplettera med en lite ixus eller något senare, är mitt tips.

Precis som du säger, jag är rädd att jag ska kanske tröttna på G12 och vilja ha en system en kort tid därefter. Jag är som sagt van med en D90 just nu. Jag har även en kompaktkamera just nu...

Om du redan har en kompakt ser jag ingen anledning att skaffa en ny heller, kankse kan du vid ett senare tillfälle i så fall uppgradera den om det behövs.

Om du är van vid Nikon och helst vill ha en Nikon ser jag ingen anledning att byta där, dock överlämnar jag rekommendationer på den fronten till de mer Nikonkunniga :)

Enklare systemkamera .

En av dom bättre kamerorna i en relativt billig budget är Nikons 5100 . Mycket bra sensor och brusprestanda . Val av objecktiv är en fråga om annvändarområde . Två bra objektiv som jag tror skulle passa för dej . 18- 105 -prisvärd med goda optiska prestanda . Nikon 18- 200 en välldigt bra olraundzoom . Tyvärr kostar den en del . Ha det bra och lycka till med ditt val . Hälsningar Krillan 54 .

Tack för alla svar!
Har kollat lite mer och funderat, är mest inne på Nikons tre modeller: D3100 D3200 och D5100. Den första är billigast men de andra två ligger på ungefär samma prisklass. Vad skiljer? Någon bättre/sämre?

:)

En av dom bättre kamerorna i en relativt billig budget är Nikons 5100 . Mycket bra sensor och brusprestanda . Val av objecktiv är en fråga om annvändarområde . Två bra objektiv som jag tror skulle passa för dej . 18- 105 -prisvärd med goda optiska prestanda . Nikon 18- 200 en välldigt bra olraundzoom . Tyvärr kostar den en del . Ha det bra och lycka till med ditt val . Hälsningar Krillan 54 .

Tack! Precis, har funderat på 18-105. Har även tittat en del på Nikkor 50 1,8 eller 35 1,8.

Tack! Precis, har funderat på 18-105. Har även tittat en del på Nikkor 50 1,8 eller 35 1,8.

Du skriver "Kan tillägga att jag ska bo i Frankrike och vill ha en kamera till att fota där, bevara 'minnen' därifrån.". Till det bruket skulle jag definitivt avråda från en fast brännvidd som enda objektiv. Om du i alla fall skulle ha en sådan, så passar 35mm bättre än 50mm.

F.ö. tycker jag att Nikon 18-105 borde passa de allra flesta som universalobjektiv. Det är tillräckligt snabbt och tillräckligt skarpt och har dessutom ett trevligt zoomomfång.

Per.

Du skriver "Kan tillägga att jag ska bo i Frankrike och vill ha en kamera till att fota där, bevara 'minnen' därifrån.". Till det bruket skulle jag definitivt avråda från en fast brännvidd som enda objektiv. Om du i alla fall skulle ha en sådan, så passar 35mm bättre än 50mm.

F.ö. tycker jag att Nikon 18-105 borde passa de allra flesta som universalobjektiv. Det är tillräckligt snabbt och tillräckligt skarpt och har dessutom ett trevligt zoomomfång.

Per.

Tack för tips om 18-105. Jag vill ha ett objektiv med fast brändvidd också, utöver de andra objektivet/objektiven, bara för att förtydliga :)

Utifrån mina erfarenheter. 18-105, som tidigare sagts, är en alldeles utmärkt glugg för allmänfotande. 35/1.8 är en riktig pärla till ett bra pris. Själv saknade jag en trevlig vidvinkelzoom och fick tips om Tokina 12-24/4 vilket jag också kan rekommendera. Skarp och välbyggd (men tung).

Lycka till!

Någon som vet något om kamerorna, D5100 D3200 och D3100? De verkar ganska lika och är i ungefär samma prisklass, den sistnämnda är dock billigare. Någon som är bättre/sämre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar