jsjberg
Ny medlem
Idag så har jag ett Sigma 120-300/2.8 (med 1.4x konverter) som sitter på en 1d Mk3, och tidigare en 30D. Men nu känner jag att det är dags att uppgradera, och det jag vill uppnå är bättre bildkvalitet och så vill jag komma "närmare", det är ofta som jag känner att brännvidden inte räcker till.
Eftersom jag har en Canon-utrustning nu så skulle man kunna tro att det självklara valet vore att satsa på ett 500/4 II, men grejjen är att jag har inte så många objektiv eller tillbehör kvar till Canon-systemet, så det är inte ett jätteproblem att ta steget till Nikon.
Det som får plats i min budget är antingen:
Nikon 600/4 + D7100
+ Med 600mm så kommer man ju nära,
+ Verkar vara mkt bra bildkvalitet,
+ Bättre af än 7D(??)
- Tungt
- Inte världens snabbaste kamera sett till bilder per sekund, och liten buffer har den
eller
Canon 500/4 II + 7D...
+ Förhållandevis lätt och smidigt
+ Snabb kamera, bra buffer
+ Beprövad kombo
- Man kommer ju inte riktigt lika nära
- Inte riktigt lika bra kvalitet på bilderna
Användnings området är djur och framförallt fåglar, oftast sittande.
Vad skulle du ha valt? Även om det är individuellt, någon som kan kommentera hur det är att jobba med dessa kombinationer i fält? Är bild kvaliteten märkbart bättre med den ena eller den andra? Är det något jag missat med mina för och nackdelar? Någon annan kombination eller system som man bör kolla på i denna prisklass?
Eftersom jag har en Canon-utrustning nu så skulle man kunna tro att det självklara valet vore att satsa på ett 500/4 II, men grejjen är att jag har inte så många objektiv eller tillbehör kvar till Canon-systemet, så det är inte ett jätteproblem att ta steget till Nikon.
Det som får plats i min budget är antingen:
Nikon 600/4 + D7100
+ Med 600mm så kommer man ju nära,
+ Verkar vara mkt bra bildkvalitet,
+ Bättre af än 7D(??)
- Tungt
- Inte världens snabbaste kamera sett till bilder per sekund, och liten buffer har den
eller
Canon 500/4 II + 7D...
+ Förhållandevis lätt och smidigt
+ Snabb kamera, bra buffer
+ Beprövad kombo
- Man kommer ju inte riktigt lika nära
- Inte riktigt lika bra kvalitet på bilderna
Användnings området är djur och framförallt fåglar, oftast sittande.
Vad skulle du ha valt? Även om det är individuellt, någon som kan kommentera hur det är att jobba med dessa kombinationer i fält? Är bild kvaliteten märkbart bättre med den ena eller den andra? Är det något jag missat med mina för och nackdelar? Någon annan kombination eller system som man bör kolla på i denna prisklass?