Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa "snabb" digitalkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Snask_Ragnar

Avslutat medlemskap
Dags att köpa digitalkamera inför sommarens tågluff och andra strapatser. Är dock lite vilsen i uppsjön av kameror och kan i princip inte ett jota om foto, hoppas hjälp finns att tillgå?

Prisintervall: 0-2000kr, är det en riktigt bra kamera som verkligen uppfyller mina behov så kan jag sträcka mej uppåt 2500, men inte mer, ty min ekonomi är redan knaper inför stundande resa.

Det enda kravet jag egentligen har förutom priset är att den skall vara snabb, ha bra respons i förhållandet "trycka-på-knappen-ta-bilden" alltså... Kommer ta mycket "actionfoton" såsom skateboarding, inlining och dylikt. Så en snabb fokus och korta slutartider är väl ett måste då antar jag? Sen vore det väl rätt kul med någon form av sekvenstagning men det är absolut inget måste.
Tycker även att det vore lite smidigare med "vanliga" batterier (AA eller AAA) då dessa går att få tag på överallt, men det är inte heller nåt måste. Sen behöver den ju inte vara stor som en pizzakartong och väga fyra kilo (som min mp3-spelare gör) i och med att den ska med på resan.

Men absoluta huvudsaken är "snabbheten" i att ta foton, vet inte vad det kallas eller hur det betecknas, men när man trycker på utlösaren så ska den ta en bild utan för mycke fördröjning helt enkelt, jag är inte särskilt kräsen vad gäller bildkvalité, så nåt krav vad gäller Megapixlar eller ISO-värden har jag egentligen inte, utom att man åtminstone ska se vad bilden föreställer och att den bör vara hyfsat skarp trots snabba rörelser (slutartider..?).

Kommer antagligen köpa begagnat.

Har tittat lite här:
http://www.biglandscape.nu/scandinavianphoto/0/landscape-1024.php?w=1024&h=768&goSection=1#

Men som sagt så vet jag inte hur specsen ser ut som talar om fördröjningen mellan knapptryck och bild, ej heller om slutartider eller autofokuseringar, så det skulle också vara bra om någon försökte förklara lite.

Så finns det överhuvud taget någon billig hyfsad kamera som uppfyller dessa i min mening simpla krav? Eller är det 10k och uppåt deluxe-systemkamera som gäller?

Vore tacksam för lite svar, tips och idéer, ty klockorna börjar klämta...

Intressant lista, verkar ju som om många kompakter är minst lika snabba som systemkamerorna, däremot så verkar de få stryk när det kommer till autofokus. Det beror väl iofs till viss del på objektivet på systemarna.

Men jag har en liten känsla av att många utan nån direkt fotovana först komponerar bilden och sen trycker på knappen och förväntar sig att kameran ska ta bilden direkt och glömmer eller är knappt medvetna om att den måste fokusera först. Och då därför tycker att den är långsam.
Många kompakter vill väl heller inte ta en bild om den inte har fokuslåsning först?

Mjo, att kameran måste fokusera först innan den tar själva bilden är jag medveten om, har ändå fotat en del med en polares Coolpix 7900, där man fokuserar genom att trycka ner utlösaren halvvägs, antar att det är så på de flesta kameror...

snabba och billiga kameror

Hej,
De flesta digitalkameror idag har i princip ingen 'shutter lag'. En del kan ta lite längre tid på sig att fokusera. Vad gäller sekvenstagning varierar det en hel del. Siten www.dpreview.com brukar mäta både shutter lag och sekvenstagning i sina tester. Kolla in.

Med 2000 som maxgräns (plus 500 för minneskort) har du tyvärr inte så värst många kameror att välja på. Köp inte begagnat, elektroniska fel är svåra att upptäcka och äldre kameror är i princip alltid sämre vad gäller slutartid och sekvenstagning.

Jag skulle rekommendera t.ex. Fujifilm F10 eller Sony W30. Kolla på tyska pricerunner (.de) för de lägsta priserna.

Gå in på DN:s nättidning så hittar du ett helt färskt test av kompakter.

Testet tar speciellt upp ämnet hur snabba kamerorna är.

Fuji F11 vann sammanlagt.

Okej, jag har som vanligt segat med det här. Men nu e jag nästan klar. Vill mest bli rådissad och idiotförklarad en sista gång innan jag bestämmer mej...

Hur otroligt dumt och överdyrt låter det med 2700 för en ny Canon Powershot A620. Vad jag har kunnat läsa mej fram till så verkar den hyfsad, priset är dock i överkant och paketpris med minneskort och laddbara batterier hamnar jag på 3500... Vilket nästan är en digital systemkamera, vilket säkerligen är 500 gånger bättre... när man väl börjat gå upp i pris är det lätt att fortsätta. Och 3000 var egentligen min maxgräns....

Så hur dum är jag på en skala? Hur mycke är kameran egentligen värd? Har försökt hitta beg. men den enda jag hittade var för 2500 för bara kameran och då hamnar jag ändå runt 3500 i slutändan...
Nästa helg (15/7) åker jag på tågluff i Europa i tre veckor, med eller utan kamera, men helst MED.

Jag gillar Panasonics kompakter starkt. Köpte själv en FX01 nyligen för ca 2400kr ink frakt och moms från USA. Den har fått betyg toppklass av cyberphoto, är liten, bra batteritid, suverän skärm, snabb, har sekvenstagning (3b/s) och grym vidvinkel 28mm, samt riktigt bra bilkvalitet och optisk bildstabilisator..... TZ1 är en långzoomare i kompaktformat (otroligt liten) som blivit vald till årets kamera i sin klass. Annars finns flera andra från Panasonic att välja på som jag också tror är nästan lika bra.
MVH, Niclas
PS "Kolla www.cyberphoto.se de har bra sammanställning och produktinfo. www.pricerunner är bra för att leta bästa pris. www.komplett.se har grymt bra priser på minnen från Twinmos, snabba 140x 1GB SD kostar knappt 350kr."
Canon är bra men inte mitt val.

Det här är nog bland det snabbaste du kan få tag i- Ricoh R30. Alla Ricoh är snabba som f-n, men något brusiga på högre ISO. Objektivet motsvarar 28 - 160 på en småbildskamera. Priset ligger nära ditt önskade. Ett 512 Mb SD-kort får du för några hundra på Tradera te.x. Kameran har dessutom ett inbyggt minne på 32 Mb tror jag.

http://www.ricohpmmc.com/uk/products/camera/caplio_R30/caplio_R30_Features1.htm

Den finns för omedelbar leverans hos Scandinavian Photo.

Okej, mina planer kastas runt helt hela tiden! Canon Powershot A530 eller A540.
Skiljer 700 spänn i pris på Inet, och största skillnaden jag hittat är att 540 har 6mP, fler exponeringslägen samt större LCD...

Vi har en A520 i familjen och det är en bra kamera men snabb skulle jag inte kalla den. Säkert hopplös för actionfoto, känns som den behöver en hel sekund från avtryck till att den har fokuserat och tar bilden. 530 och 540 kanske är snabbare men annars tycker jag du är inne på rätt linje med tanke på vad du tänker plåta.

Är det någon som vet vad som har hänt med Konica minoltas dimage G 400? Jag hade den förr men den blev stulen och den var riktigt snabb! Har letat på pricerunner och olika fotosidor men jag kan inte hitta den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar