Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa skrivare för meterkopior

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Ja, detta med skrivare är en värld jag inte förstår.
Hade tänkt köpa en Epson för kopior upp till A3, men börjar nu fundera på en som klarar större printar och även på canvas.
Det jag förstår är att det kostar, men resten då?
Vill ha kvalite så klart. Vad ska jag titta på, tänka på och hur mycket är jag tvungen att betala som minimum tro?
Canvasprintar är ju dyrt så kanske man kunde tjäna in lite på sikt iaf om man gör dem själv..
Iaf får man ju mer koll på alla utskrifter och kan aldrig skylla på nån anna om det inte blir topp..

Tips om skrivare för detta önskas alltså.
 
lottae skrev:
Ja, detta med skrivare är en värld jag inte förstår.
Hade tänkt köpa en Epson för kopior upp till A3, men börjar nu fundera på en som klarar större printar och även på canvas.
Det jag förstår är att det kostar, men resten då?
Vill ha kvalite så klart. Vad ska jag titta på, tänka på och hur mycket är jag tvungen att betala som minimum tro?

Jag använder en Epson 9600 som klarar utskrifter upp till 111 cm bredd. Det udda måttet beror på att 44" är en standardbredd för amerikanska utskrifter. Det finns också många papper som ligger på den bredden.

Epson har just släppt en ny modell som heter 9800. Den ska vara snabbare än 9600, och dessutom ska det bli ett bättre resultat när man skriver ut på blanka och halvblanka material. Eftersom jag inte gillar plastpapper, så är det mycket sällan som jag skriver ut sådana bilder.

Listpriset på en Epson 9800 är 69900 kr ex moms. Det är ju inte en produkt som dyker upp i varje webbhandel, så skillnaderna i pris är kanske inte så stora här som på andra områden.

Men om du fortfarande är intresserad, får du gärna komma över och titta på skrivaren och resultatet som man kan få ut ur den.

MVH/Stefan
 
Epson stylus pro 4800 som precis är släppt är en utmärkt skrivare. Jag har en tidigare föregångare - 3000, och den är jag helnöjd med, tekniken i den börjar dock bli gammal. Men driftssäkerheten är hög.
 
Jag var uppe på Canon och fick deras W8400 demonstrerad för jobbets räkning.
Jag tog även med ett foto som de fick printa ut och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad.

Jag började också räkna lite på det och fick Canons kalkyler på bläckåtgång m.m.

I korthet kan man säga att man kan leasa skrivaren för 1750:-/mån + moms (från http://www.molanders.se/ t.ex. i 36mån, tror restvärdet ligger mellan 6 och 8000:)

Bläck och canvas (http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010029880 - 36" 100% bomull) går på ca 180:- om man gör 70*100cm. Kollar man t.ex. prolabbet så tar de 1300:- för samma utskrift.

Bra priser och en annons här på fotosidan tror jag skulle kunna göra skrivaren till en bra affär :)

Nackdelen är storleken... den är stor som ett as! Inte så konstigt kanske när man ser hur stora utskrifter man kan göra.

Mitt tips är att kontakta Canon och fixa en demo.


Edit: det blev lite mycke bomull i canvasen...
 
stoltz skrev:
Epson stylus pro 4800 som precis är släppt är en utmärkt skrivare. Jag har en tidigare föregångare - 3000, och den är jag helnöjd med, tekniken i den börjar dock bli gammal. Men driftssäkerheten är hög.

Men den når bara upp till 17". Pro 4800 använder samma teknik som 9800, som klarar av 44" och 7800 som klarar av 24".

Stefan
 
wikman skrev:
Jag var uppe på Canon och fick deras W8400 demonstrerad för jobbets räkning.
Jag tog även med ett foto som de fick printa ut och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad.

Jag tänkte hårdtesta den skrivaren framöver, men det första intrycket jag hade var positivt med ett allvarligt undantag. Den visade stora metamerisvängningar. Alltså när man ser på bilden i ett ljus hade den en färgåtergivning, i ett annat ljus fick den helt annorlunda färg. Särskilt på bilder med låg färgmättnad, som t ex ett porträtt eller en svartvitt bild, varierade färgerna kraftigt.

Epson hade samma problem med sina första pigmentskrivare. Problemet blir mindre och mindre, men Epson har fortfarande en liten bit kvar till den perfekta lösningen. Canon har en längre vandring, tror jag.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag tänkte hårdtesta den skrivaren framöver, men det första intrycket jag hade var positivt med ett allvarligt undantag. Den visade stora metamerisvängningar. Alltså när man ser på bilden i ett ljus hade den en färgåtergivning, i ett annat ljus fick den helt annorlunda färg. Särskilt på bilder med låg färgmättnad, som t ex ett porträtt eller en svartvitt bild, varierade färgerna kraftigt.

Epson hade samma problem med sina första pigmentskrivare. Problemet blir mindre och mindre, men Epson har fortfarande en liten bit kvar till den perfekta lösningen. Canon har en längre vandring, tror jag.

Stefan

Det kan nog stämma, min bild sticker lite åt grönt i vissa ljus... nu är den visserligen ganska grön i grunden också.

Skall försöka hitta någonstans där man kan känna och klämma lite på Epsons värsting också, just nu ligger dock storformats projektet på is på jobbet i väntan på bättre drivrutiner från Canon, det kan ju dock hända att Epson lyckats bättre där... (gäller Microsoft Visio och har ingen fotoanknytning alls, för Photoshop funkade Canons drivrutiner & hjälpprogram mycket bra).

Jag har länge kört med Epsons skrivare för fotoutskrifter (dock deras billigar varianter) men fick upp ögonen för Canon när de släppte sin Pixma ip8500 som ger utfallande A4 i fotokvallitet på 35sekunder! Tänk om de kunde göra den med batteri också, vilken dröm att ha med på location, som en polaroid i A4.
 
stefohl skrev:
Men den når bara upp till 17". Pro 4800 använder samma teknik som 9800, som klarar av 44" och 7800 som klarar av 24".

Stefan

Jomenvisst - Lotta frågade dock efter större printar. 3000/4800 klarar upp till A2. Detta är ju större än A3, sen är det ju en kostnadsfråga om man vill köpa en 7800 eller större :)

4800 och 7800 är dock lite billigare om man t ex plockar hem dom från tyskland.
 
Hur är det med åldersbeständigheten på utskrifter på canvas med Epson 9600 resp Canon W8400? Glasat resp oglasat i ram i normalljust rum? Följer tråden med intresse..
 
wikman skrev:
väntan på bättre drivrutiner från Canon, det kan ju dock hända att Epson lyckats bättre där... (gäller Microsoft Visio och har ingen fotoanknytning alls, för Photoshop funkade Canons drivrutiner & hjälpprogram mycket bra).

När du skriver ut på dessa skrivare är ju en RIP nästan ett måste. Den ska ha en ordentlig färgstyring, som gör det möjligt att begränsa bläcket på ett optimalt sätt, den ska göra det möjligt att snabbt lägga ut bilder på papperet på ett ekonomiskt sätt. De drivrutiner som levereras med till HP, Canon och Epson är rätt likvärdiga deras småformats-skrivare och till denna storlek av skrivare är de ett skämt, och inget särdeles roligt sådant heller.


Stefan
 
johanh skrev:
Hur är det med åldersbeständigheten på utskrifter på canvas med Epson 9600 resp Canon W8400? Glasat resp oglasat i ram i normalljust rum? Följer tråden med intresse..

Canon är så ny att det än så länge inte finns så mycket testdata. Jag har inte sett några i alla fall. Beträffande Epson har den testats hårt av många olika användare. De flesta som håller på med Fine Art Printing i USA arbetar ju med denna skrivare, några få arbetar med HP:s pigmentskrivare.

Hållbarheten på en canvas-utskrift med UV-lack kan ligga på över 100 år innan blekningen är synlig. Det är alltså långt bättre än vad vi får ut på en färgkopia.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
När du skriver ut på dessa skrivare är ju en RIP nästan ett måste. Den ska ha en ordentlig färgstyring, som gör det möjligt att begränsa bläcket på ett optimalt sätt, den ska göra det möjligt att snabbt lägga ut bilder på papperet på ett ekonomiskt sätt. De drivrutiner som levereras med till HP, Canon och Epson är rätt likvärdiga deras småformats-skrivare och till denna storlek av skrivare är de ett skämt, och inget särdeles roligt sådant heller.


Stefan

Jo, för foto iaf, nu var inte det vårt primära användningsområde utan vi skulle skriva ut tråkiga affärsprocesser på A3 rulle och stora B0 ark, printa foto på canvas va bara en bonus för mig som fotograf :)
 
wikman skrev:
Jo, för foto iaf, nu var inte det vårt primära användningsområde utan vi skulle skriva ut tråkiga affärsprocesser på A3 rulle och stora B0 ark, printa foto på canvas va bara en bonus för mig som fotograf :)

Det är väl viktigt att se exakt röd nyans på siffrorna, eller hur :)

Stefan
 
KÖP INTE!!!!

Enda rådet jag kan ge dig är att inte köpa en skrivare!!! Det lönar sig inte! Lämna hellre bort till billiga och duktiga labb som tex Crimson och deras Front Web. Väldigt billigt och bra kvalitét. Det största jag gjort där hittils är 150x100cm, billigt och bra!
/Robin
 
Re: KÖP INTE!!!!

lillrobin skrev:
Det lönar sig inte! Lämna hellre bort till billiga och duktiga labb som tex Crimson och deras Front Web.

Kommer vara väldigt svårt för dem att framkalla en canvasduk i sin maskin. De är duktiga på Crimson, men så duktiga tror jag inte de är :)

Det är ju en av fördelarna med bläckstråletekniken, man kan skriva på vad som helst, bara det är tillräckligt tunnt. Jag skriver ut på canvas, akvarellpapper, plastfilm, tyg, kartong. Jag har till och med skrivit ut på papper jag gjort själv. Inte blev det särdeles slätt, men genom skrivaren kom arket. Underbart att slippa vara begränsad till tråkiga plastpapper.

Stefan
 
Det jag menade var; Att hon inte köper en egen skrivare utan väljer företag efter vad hon skall printa... Jag tycker detta sättet är att hålla kostnaderna nere... Då hon ska skriva ut på canvas så kan hon tex. anlita er! Det blir bekymmer fritt, resultatet blir bäst och kostnaden, ja det kostar då hon printar men hon slipper kostnaden så skrivaren bara står.... Men och andra sidan, är hon väldigt produktiv och printar mycket så kan det löna sig med att köpa en egen skrivare!
/Robin
 
All respect to you Stefan, jag vill verkligen INTE kliva dig på tårna... Jag förklade min otydligt.
Är det någon som har koll så borde det vara du ;), och det är det som jag tycker är syftet! Lämna till proffsen så blir kunderna gladare också!!! Men hon kanske absolut vill ha egen egen skrivare och då ska hon ha det!!!
/Robin
 
lillrobin skrev:
Men och andra sidan, är hon väldigt produktiv och printar mycket så kan det löna sig med att köpa en egen skrivare!
/Robin

Jo visst vore det kul att printa Lottas bilder :)

Och det är ju hela tiden den balansgång vi går, antingen skaffa dyr utrustning själv och ha kontroll och låga kostnader för material eller köpa tjänsten och betala för jobbet, utrustningen och det kunnande som leverantören har skaffat sig. Det finns ju en brytpunkt när investeringen lönar sig.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.