Annons

Skrivare för A2 - vet ej om frågan hamnat i rätt forum

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla vettiga tankar. Jag inser att jag förmodligen är tokig som ens funderar i dessa banon med min volym, men det intresserar mig och jag märker att jag aldrig får bilderna riktigt som jag önskar från omgivningens fotofirmors "kopiering". Jga är nog också på det klara att jag förmodligen kommer ha en del att göra och omfattande kassation innan jag får skrivaren att skriva det jag ser på skärmen. Profiler var det nån som sa ...

Märks det att denna fråga är något som engagerar mig mycket? Jag blir ofta rent förbannad när jag ser den skit som en del labb månglar ut som svartvita bilder. Det finns verkligen en del bra labb, men det är alltför många som levererar undermålig skit. Och om du ska kolla ett labb, skicka dem en svartvit bild. Får de ut en bra svartvit utskrift, då kan de antagligen göra bra färg också.

Men jag kan garantera dig att du gör bättre själv. Jag har nämnt ImagePrint tidigare, där har du redan speciella svartvita profiler för 100-tals olika papper.
 
Den A3+ skrivare som jag nämnde tidigare, som jag inte haft några stilleståndsproblem med, är inte en Epson utan från (största?) konkurrenten Canon. En PRO-1, för att vara noga. Den har ett system med fasta bläckpatroner och slangar till skrivhuvudet, precis som större skrivare brukar ha.

De större skrivare som jag kommer i kontakt med via jobbet är av typen Canon JetStream och liknande. Canon har köpt Océ, därav de dubbla namnen. Beklagar att någon tyckte det var irrelevant, men jag ville bara påpeka att det finns olika referensramar för vad som är "mycket papper".

Bläcket är ofta väldigt noga uttänkt och utprovat av skrivartillverkaren, så det finns nog bättre sätt att förbättra sin ekonomiska situation än att experimentera med mer eller mindre suspekta alternativ.

Att få rätt färg på utskriften är, precis som skrivs ovan, inte svårt, men det kräver att man vet vad man sysslar med. Fotobokstillverkarna jag ibland jobbar med har mycket bra koll på det där, men det hjälper ju inte när den som skickat in bilderna för att få en bok sen jämför med sin okalibrerade skärm och tycker att det inte alls ser ut som det ska.
 
Den A3+ skrivare som jag nämnde tidigare, som jag inte haft några stilleståndsproblem med, är inte en Epson utan från (största?) konkurrenten Canon. En PRO-1, för att vara noga. Den har ett system med fasta bläckpatroner och slangar till skrivhuvudet, precis som större skrivare brukar ha.

Canon har ett annat system för detta med skrivarnålar som torkar igen. De har ett huvud som innehåller långt fler nålar än vad som används. När du startar skrivaren gör den en koll på om alla nålar fungerar. Om inte startas en av de nålar som finns i reserv. Till slut har alla nålar förbrukats och då får man byta skrivarhuvud. Dyrbar historia på Epson, betydligt mindre dyrt på Canon. Och visst är Canon och Epson de stora aktörerna inom detta segment av skrivare. HP verkar släppt alla ambitioner om att göra något här, trots en väldigt ambitiös start för några år sedan.
 
...Canon. En PRO-1, för att vara noga. Den har ett system med fasta bläckpatroner och slangar till skrivhuvudet...QUOTE]

Så är det på Epson 4880 också men inte på Epson R2400 som jag hade tidigare. Där var det små patroner som följde med skrivarhuvudet. Men kan det ha betydelse för hur munstyckena kleggar igen eller inte?

En sak som inte diskuterats här är rullpapper och canvas på rulle. Själv är jag inte så förtjust i canvasutskrifter men till enstaka motiv kan det vara passande.
 
ANNONS