Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa skrivare för meterkopior
- Trådstartare lottawe
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Finns en beg Epson 4000 på annons nu, begärt pris är 14.000:-, ca halva nypriset. Visserligen "bara" A2 och inte Epsons senaste modell.
Lär nog dyka upp några beggade skrivare nu när Epson har introducerat den nya generationen. Det finns ju några som vill byta upp sig till den snabbaste versionen. Jag kommer nog att avvakta ett slag för att se om det också innebär en kvalitetsförbättring på de matta papper jag använder.
Stefan
lottawe
Aktiv medlem
Oj. Tack för massa tips
Skulle väldigt gärna kika in på din och exempel Stefan, men mina timmar utan uppbokat i stan är rätt få, men det vore det intressant vid tillfälle.
Ska kolla demo från Canon också. Kvaliten är mer värd än priserna att jämföra om man ska handla i de klasserna tycker jag..
Ingen som inte klarar storlekar upp till åtminstone 100x70 är aktuella.
Och Robin, jag tror affären skulle löna sig för min del. Följdfrågan jag ställer mig själv är snarare är om det är värt att avverka det analoga mörkrummet för att ge skrivaren plats där det är 100% katthårsfritt...
(katterna gillar ju att sova på tekniska prylar tyvärr.)
Kanske slutar med att jag flyttar för att få rum eller anlitar Stefan eller någon annann fackman iaf. Får se..
Skulle väldigt gärna kika in på din och exempel Stefan, men mina timmar utan uppbokat i stan är rätt få, men det vore det intressant vid tillfälle.
Ska kolla demo från Canon också. Kvaliten är mer värd än priserna att jämföra om man ska handla i de klasserna tycker jag..
Ingen som inte klarar storlekar upp till åtminstone 100x70 är aktuella.
Och Robin, jag tror affären skulle löna sig för min del. Följdfrågan jag ställer mig själv är snarare är om det är värt att avverka det analoga mörkrummet för att ge skrivaren plats där det är 100% katthårsfritt...
(katterna gillar ju att sova på tekniska prylar tyvärr.)
Kanske slutar med att jag flyttar för att få rum eller anlitar Stefan eller någon annann fackman iaf. Får se..
stefohl
Aktiv medlem
lottae skrev:
Följdfrågan jag ställer mig själv är snarare är om det är värt att avverka det analoga mörkrummet.
Det var det jag gjorde. Och var händer när man bär ut den sista dunken med fix, den går sönder så att en äcklig, illaluktande sörja av gammal fix som fått stå alldeles för länge i avvaktan på destruktion rinner ut på golvet. Kändes som en bekräftelse på att detta var rätt väg att gå
Stefan
P.S Du är välkommen när du har vägarna förbi
hasse lundberg
Aktiv medlem
Tycker det är lönande att skriva ut bilder själv!
Du har full koll på processen, slipper få tillbaka bilder i fel storlek, (felbeskurna) eller färgstick.
Jag räknade på en Epson PRO4000 och kom i stora drag fram till att när jag förbrukat 2 rullar papper så hade jag fått tillbaka pengarna som skrivaren kostar, jämfört med vad kostnaden från ett labb är.
Printar mest porträttbilder etc. färg och svartvita.
Fördelen är att om jag inte är nöjd med resultatet så printar jag ut en ny bild, det går snabbt, med ett labb tar det typ en vecka innan bilderna ligger på mitt bord.
Du har full koll på processen, slipper få tillbaka bilder i fel storlek, (felbeskurna) eller färgstick.
Jag räknade på en Epson PRO4000 och kom i stora drag fram till att när jag förbrukat 2 rullar papper så hade jag fått tillbaka pengarna som skrivaren kostar, jämfört med vad kostnaden från ett labb är.
Printar mest porträttbilder etc. färg och svartvita.
Fördelen är att om jag inte är nöjd med resultatet så printar jag ut en ny bild, det går snabbt, med ett labb tar det typ en vecka innan bilderna ligger på mitt bord.
Tes
Aktiv medlem
Re: Re: Köpa skrivare för meterkopior
Vi har också två sådana på jobbet som vi använder för att köra affischer och digitalproofar. Väldigt stabila och har man bra profiler så är de suveräna, men det papper vi har gör att bilderna får rödstick i glödlampsljus.
Den bättre av dem är moddad av Creo och heter Integris.
Pappersrullarna kostar runt 3 000.- och det är Creos papper vi kör, ett halvblankt.
Det finns andra också, bl a ett matt, tunnare och billigare men det är bara det halvblanka som klarar hålla färgåtergivningen på en jämn nivå.
stefohl skrev:
Jag använder en Epson 9600 som klarar utskrifter upp till 111 cm bredd. Det udda måttet beror på att 44" är en standardbredd för amerikanska utskrifter. Det finns också många papper som ligger på den bredden.
MVH/Stefan
Vi har också två sådana på jobbet som vi använder för att köra affischer och digitalproofar. Väldigt stabila och har man bra profiler så är de suveräna, men det papper vi har gör att bilderna får rödstick i glödlampsljus.
Den bättre av dem är moddad av Creo och heter Integris.
Pappersrullarna kostar runt 3 000.- och det är Creos papper vi kör, ett halvblankt.
Det finns andra också, bl a ett matt, tunnare och billigare men det är bara det halvblanka som klarar hålla färgåtergivningen på en jämn nivå.
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Köpa skrivare för meterkopior
Detta är ju ett problem med alla pigmentskrivare. Jag har profiler som är optimerade för olika ljus till min RIP. En för glödlampsljus, en för lysrör, en för dagsljus och en för blandade ljus.
Stefan
Tes skrev:
Detta är ju ett problem med alla pigmentskrivare. Jag har profiler som är optimerade för olika ljus till min RIP. En för glödlampsljus, en för lysrör, en för dagsljus och en för blandade ljus.
Stefan
mr_rockster
Aktiv medlem
För informationens skull:
Crimson:s tjäst frontweb tar just 180:- för en 70x100 kopia. Tänk på det innan ni slår till bara
- Johan
Crimson:s tjäst frontweb tar just 180:- för en 70x100 kopia. Tänk på det innan ni slår till bara
- Johan
wikman skrev:
Bläck och canvas (http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010029880 - 36" 100% bomull) går på ca 180:- om man gör 70*100cm. Kollar man t.ex. prolabbet så tar de 1300:- för samma utskrift.
Bra priser och en annons här på fotosidan tror jag skulle kunna göra skrivaren till en bra affär
wikman
Aktiv medlem
mr_rockster skrev:
För informationens skull:
- Johan
Jo, men det är en otroligt skillnad på ett fotopapper och en canvas i 100% bomull!
lottawe
Aktiv medlem
Bestämde mig nog idag
En koll på kemins datummärkningar, en koll på miniräknaren och en koll på att Niklas 180:- per 70x100 stämde skapligt fick mig att bestämma mig rätt fort
Slabba med kemi kan jag göra på annan plats för nu ska skrivaren (vilken det nu blir?) bo i mörkrummet
Att leasa kanske inte är tokigt egentligen. Ska kolla den möjligheten också..
Och så har jag nog en dryg timme över mellan ankomst till stan och möte på torsdag så jag kontaktar dig Stefan ifall att det skulle passa. Har spanat in webbsidan några gånger..
Tusen tack för alla råd!
En koll på kemins datummärkningar, en koll på miniräknaren och en koll på att Niklas 180:- per 70x100 stämde skapligt fick mig att bestämma mig rätt fort
Slabba med kemi kan jag göra på annan plats för nu ska skrivaren (vilken det nu blir?) bo i mörkrummet
Att leasa kanske inte är tokigt egentligen. Ska kolla den möjligheten också..
Och så har jag nog en dryg timme över mellan ankomst till stan och möte på torsdag så jag kontaktar dig Stefan ifall att det skulle passa. Har spanat in webbsidan några gånger..
Tusen tack för alla råd!
stefohl
Aktiv medlem
Re: Bestämde mig nog idag
Enda dagen som jag är inne på kontoret, så det passar utmärkt. Köp inget innan dess
Stefan
lottae skrev:
Enda dagen som jag är inne på kontoret, så det passar utmärkt. Köp inget innan dess
Stefan
mr_rockster
Aktiv medlem
Det var jag som hade missat det. Sorry! . Helt annan sak då förståss...
wikman skrev:
Jo, men det är en otroligt skillnad på ett fotopapper och en canvas i 100% bomull!
wikman
Aktiv medlem
mr_rockster skrev:
Det var jag som hade missat det. Sorry! . Helt annan sak då förståss...
Det är lungt... tänkte mest att det är taskigt mot prolabbet om de framstår som okrare med sina 1300:- när crimson tar 180:-
Jag såg dock att Stefan & Co på http://www.profiler.nu också gjorde utskrifter för samma peng (1200:- för en 70*100cm då), det är ju helt klart värt att ha i tanken om man skall beställa en stor canvas. Nu skall man bara hitta en bild som man är riktigt nöjd med.
POLARIS
Aktiv medlem
Pongu
Aktiv medlem
Re: Älskar mitt jobb!
/Pontus
Jag har en magnetkamera på mitt jobb! Kostar en massa miljoner! ;-)Magnus_S skrev:
Hoppas att ni blev avundsjuka!
Mohahaha
/Pontus
dovearea
Avslutat medlemskap
Kolla med www.h-data.se
Där har vi köpt våran Roland som vi har på jobbet. Den klarar det mesta. Printar på papper, vinylfolie, canvas etc. Klarar även att skära i vinyl.
Lite överkurs kanske, men de har även mindre avancerade maskiner i olika bredder.
Där har vi köpt våran Roland som vi har på jobbet. Den klarar det mesta. Printar på papper, vinylfolie, canvas etc. Klarar även att skära i vinyl.
Lite överkurs kanske, men de har även mindre avancerade maskiner i olika bredder.