Annons

Köpa skrivare eller skicka till fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Epson 8100 har en lång hållbarhet - sägs det - om man förvarar dem på speciella sätt (helst bakom glas) men detta är i de flesta fall omöjligt för en privatperson.
Us

Nu när du lägger vikt på orden är det nog viktigt att du får rätt på siffrorna också :)

Det är nog en Epson 2100 du menar och naturligtvis blir hållbarheten bättre om du har bilderna från dem bakom glas och ram, men det gäller för alla bilder i färg. I de tester som seriösa testinstitut tagit fram har utskrifter från dessa så kallade pigmentskrivare en hållbarhet som är klart överlägsen färgfotopapper. Det är ingen skillnad om bilderna förvaras bakom glas eller inte, pigmentutskrifter håller bättre än färgkopior.

Sedan är det också rätt stor skillnad mellan olika färgfotopapper. Fuji har länge tillverkat det färgfotopapper som håller bäst. Den senaste testen jag har sett visar att Fuji håller bäst, Kodaks material kommer som tvåa och Agfa är det av de stora märkena som håller sämst.

Men, som sagt var, en pigmentutskrift från en skrivare som Epson 2100 håller ännu bättre.

MVH/Stefan
 
Min skrivare står oanvänd sedan jag testade skicka till labb första gången.
För mig är det inte så mycket åldersbeständigheten utan strulet som gjort att det blivit så.
Jag tycker inte det är värt strul med igentorkade skrivarhuvuden, rengöringar som suger halva bläckpatronen, kalibrering beroende på papperstyp osv osv osv.
Nu funderar jag istället på en färglaser för enklare utskrifter som CD/DVD-omslag, worddokument osv. Synd att de är så fördömt stora bara.
 
Jag köpte en Canon i560 för drya tusenlappen för ett tag sedan, jag är supernöjd med kvaliten på utskrifterna och snabbheten. Sedan till det bästa: patronerna är så billiga mindre än 100 lappen styck och de är separata för varje färg så man behöver inte gråta när det är dags att byta en. Skulle jag köpa en i dag blev det någon av canons nyare lite dyrare modeller för ca 2000-2500 kronor. Kvaliten upp till A4 från en bra bild är helt enkelt "Skitbra". Oftast är det åxå billigare att trycka en A4 hemma än skicka in.

Sen är det väl inget som säger att man fortfarande inte kan framkalla sina bilder fast man har en bra skrivare.

När jag skall framkalla större mängder så skickar jag fortfarande in till t.ex. fotolabo eller liknande. Det är helt enkelt mycket smidigare att skicka in när det blir 50 bilder i stället för att hålla på hemma.

Sen sublimeringskrivare, det blir ju väldigt dyra utskrifter från en sådan fortfarande. Tror man skall vänta och se hur dessa utvecklar sig prismässigt. Och är det en liten 10x15 skrivare du funderar på så tror jag du får mycket större glädje av en bläckstråle som klara A4.
 
Med en digital bild behöver inte hållbarheten på utskriften vara för evigt. Det går alltid att skriva ut en ny bild.
 
Om man ger bort, eller än värre säljer, en bild så är det ju dock lite tråkigt om den ser ut som ett oblekt dasspapper efter ett litet tag. ;-)
 
Sublimering håller bra

Kodak menar att det håller lika länge som deras papper för kemisk framkallning.

Såg en testrapport från Wilhelm Research nyss gällande EPSON på olika material.

Papperstyp/Färg utan UVglas/Färg med UV glas/Svartvitt Utan UV/SV med UV
Premium Luster Photo Paper 71 | 165 years 95 | >200 years
Enhanced Matte Paper 76 | 110 years >110 | >110 years
UltraSmooth Fine Art 108 | 175 years >140 | >175 years
PremierArt™ Water Resistant Canvas >70 | >70 years >70 | >70 years
 
Re: Sublimering håller bra

kanonen67 skrev:
Kodak menar att det håller lika länge som deras papper för kemisk framkallning.

Man ska veta att ljusnivån som Kodak utsätter sina bilder för är betydligt lägre än vad konkurrenterna gör. Om de hävdar en hållbarhet på 50 år och HP eller Epson säger att de ska hälla 40 år, så innebär det att bilderna från HP- och Epson-skrivaren håller längre.


Men om de jämför sina egna material är ju ljusnivån som testen sker vid inte väsentlig. Men det innebär att sublimeringsutskrifter håller sämre än de bästa bläckstråleskrivarnas bilder.

MVH/Stefan
 
Tåligare...

Har inte påstått att de håller superbra.
Hållbarhet kan man diskutera i oändlighet, våra barn och barnbarn kommer säkert att kunna svara på vad som höll ;-)

Sublimerings kopior har en tåligare yta, och det är dock en fördel jämfört med bläck ;-)

mvh

JN
 
Re: Tåligare...

kanonen67 skrev:
Hållbarhet kan man diskutera i oändlighet, våra barn och barnbarn kommer säkert att kunna svara på vad som höll ;-)
Precis...men de kommer ju att "rusta upp" bilderna sen med framtidens tekniker, så som vi gör nu =)
 
Sonnaren skrev:
För att få en likgiltig kvalité bör väl skrivaren vara så dålig som möjligt (kanske en 9-nålars matrisskrivare med tre-färgsband??) men om du avser likställd kvalité så är väl något i stil med Epson 8100 eller bättre något att fundera över.
Us
Likvärdig, inte likställd! :)
Likgiltig är inte lika med dålig utan mer att man är håglös, oberörd.

Jag köpte en Canon IP4000 och blev lite förvånad att den kunde skriva ut bilder som hade bättre färger än vad fotolabbet nere i Centum kunde göra och de använder Fuji Film. Jag hade skapat en testbild i sRGB och ritat ut rutor med olika fäger för att se vad labbet klarade av och jag använde även samma bild för att skriva ut på Canon IP4000.

Men det var även en skillnad beroende vad jag använde för program och papper när jag skrev ut. Mend det medföljande programet blev det bäst och absolut sämst blev det med ACDsee.

Canon IP4000 har 5st färger (CMYK +k) och den extra färgen är till för kontraster. Andra skrivare har 6 st patroner men inte någon för extra kontrast och dessa skrivare har jag läst skall vara bättre om man tar mycket porträttbilder.

Jag har alltid haft problem med HP skrivare och skulle därför inte våga rekomendera dessa, lika så med Epson. Men de Canon skrivare jag har haft har fungerat bra och jag har vart mycket nöjd med dessa.

Canon IP4000 kostade 1.4000:- när jag öpte den och var enskild patron kostar ca 100 till 145 :- beroende på vart man köper färgen och var patron är ganska stor så det räcker till ganska många A4 utskrifter.
 
Jag köpte en Canon Pixma IP8500 (som julklapp åt mig själv..) för <3000 gurra (www.softshop.de) - med frakt, kabel + en original-sats extra bläck, 8st, blev priset 'på gatan' under 3900:-, å jag måste säga, att en bättre 'penningplacering' har jag nästan aldrig gjort...

Gamle 'slitvargen' EpsonC82 - som kostade 200 gurra mer än bara en bläckpatron-sats - får stå kvar som testskrivare och för textutskrifter, men för bilder ligger den i 'gärsgårdsserien' - OMMANNSEJER...

Har oxå spenderat en del på bra papper av olika märken - original Kodak, Epson, Canon, Tetenal.

Det blir utskrifter som inte går å skilja från proffslabbens, vad själva ytan odyl beträffar; sen e de ju så, att en del labb, DOX tex levererar på Agfa Sensatis (tjockt, blankt) men mina bästa bilder monterar jag ändå på kartong, så att då funkar lite lägre g/kvm-vikter lika bra eller bättre.

YoursTruly
./h@nsN.
 
En sak som folk glömmer är att det finns proffs labb som nämns här ovan och vanliga bondlabb (eller vad man skall kalla dem) där vanliga pocket fotografer framkallar på. Det blir en ganska stor pris skillnad på dessa men man ser även en betydande skillnad på kvalité.

Men även när det gäller skrivare finns det bra och bättre saker. Ett fotopapper från "Clas Olsson" duger gott för de flästa utskrifter jag gör, men för lite finare utskrifter har jag införskaffat mig på Ilford´s Smooth Perl Paper som är mycket tjockare och har mycket finare yta som inte reflekterar så mycket ljus. Bilderna ser mycket bättre ut på dessa papper.

Sedan kan man köpa spesial färg som passar till Cannon IP serien, jag har ännu inte testat dessa, men på de testutskrifter jag har sätt så blir dessa färger mycket klarare.

Men både pappret och special bläcket är mycket dyrare, men det man betalar för är kvalité.

Vad jag vill ha sagt med detta är att en skrivare kan vara bättre än ett labb om man köper rätt saker, men då kan även priset skena iväg lite och det finns även labb som troligen kan överträffa alla marknadens skrivare om man bara är villig att betala för det.

Men även jag har inte ångrat köpet av min Canon IP4000 och jag har skrivigt ut många bilder och fylt väggen med fotografier i A4 format :-D
 
Canon PIXMA iP6000D blev mitt val (lite över 2000 kr). Skälet till just den modellen var att min hustru önskade på enklast möjliga sätt kunna skriva ut bilder upp till A4-formatet utan krav på anslutning till datorn.

iP6009D-modellen är föresdd med bildfönster som visar bild resp. diverse menyer för datorfri bildmanipulering. Mina förväntningar på den inbyggda programvaran var väl inte särskilt stora men för standardiserad utskrift direkt från kameran eller minneskortet borde kvaliteten räcka. Kritiken på nätet har i de flesta fall varit översvallande när det gällt bildkvaliteten, så helt fel kunde det knappast bli.

Förvånansvärt hög utskriftskvalitet

Inte nog med att färgkvaliteten var på topp, de manipuleringsmöjligheter som skrivaren visade sig ha, var långt över förväntan, Manuella funktioner som:

- Ljushetsjustering i fem steg
- Kontrastjustering i fem steg
- Färgjustering i fem steg

fungerar ypperligt liksom möjligheten att simulera sepiaton resp. illustration (struktur i ytor och konturer)

Dessutom ingår automatiska program för:

- brusreducering
- korrigering (upplättning) av t.ex. skuggat ansikte i motljusbelysning
- Färgförstärkning som framhäver gröna och blå färgytor på ett effektfullt sätt. :
- Bildförbättring (Photo Optimizer Pro) som optimerar ljusstyrka och färgton.

Skrivaren erbjuder dessutom möjligheten att beskära och zooma i bilden i höjd eller breddformat.

Skrivaren har dessutom två inställningar varav den ena prioriterar kvalitetsutskrift, den andra utskriftshastighet.

Utskrifterna sker extremt tyst.

Menyerna är föredömligt strukturerade och lätta/snabba att arbeta med.

Automatisk utskrift kan man beställa som på samma blad skriver ut nio olika bilder med successivt förändrad färgton. Mycket välfungerande.

Jag vill påstå att färgkvaliteten är mycket hög och, vilket är viktigt, även en person utan större kunskaper i bildfrmställning kan ta fram bilder av mycket hög kvalitet utan att behöva ansluta skrivaren till datorn. Minneskortet sätts in direkt i skrivaren - en mycket intressant lösning. Efter min hustrus kameraexkursioner drar hon sig vid hemkomsten automatiskt mot skrivaren och kan efter en kort stund presentera bilder av en kvalitet som överträffar allt hon tidigare presterat analogt med hjälp av fotofirman. Canon PIXMA iP6000D kan alltså varmt rekommenderas!

Kika gärna på bedömningen på nätet t.ex.:

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/canon_ip6000d.html

De mest positiva delarna där kan lätt bekräftas av varje användare.
 
Några testresultat Sony V3 / Canon ip6000D fotoskrivare

Vissa kommentatorer har med emfas hävdat att kompaktkameror (mina studier berör här enbart Sony V3-kameran) visar signalbrus redan vid bildformat A4 även vid låga iso-tal.

Efter några hundra bilder i olika miljöer och ljusförhållande kan jag med tillfredställelse kort meddela följande:

Förutsättningar:

Kamera: Sony V3:

Iso 100-200
Upplösning 5-7 Mpixel
Bländare aldrig mindre öppning än f:5,6
Automatisk ljusbalansering
Normal kontrast (i undantagsfall låg- alt. hög kontrastinställning)
P-automatik alt.bländarförval

I ca. 20 % av motivfallen med hjälp av det levande histogrammet (enkelt och med stor säkerhet) korrigerade exponeringsvärden - gäller exponeringsökning vid extremt ljusa motiv resp. exponeringsminskning vid mörka.


Fotoskrivare:Canon ip6000D:

(under testerna ej ansluten till datorn)
Kamerans bildminne manuellt överfört till skrivaren.

Alla utskrifter i A4-formatet i övervägande fall utan behov av annan kalibrering än den som fotoskrivarens automatik erbjuder. Vid vissa bilder, tagna i mulet väder, med låg motivkontrast, har ett stegs ökning av skrivarens kontrastinställning ibland använts tillsammans med ett rödförskjutningssteg för uppvärmning av färgtonen - inga absoluta krav för acceptabla bilder men ändå med klar förbättring som följd.


Resultat:


Briljans: utsökt (klar högkvalitets/fotokänsla)
Skärpa: Enastående
Porträtt: Perfekta
Signalbrus: inget skönjbart*

*Bedömningen kan jämföras med den som berörde damen, som uppbragt tillkallade polisen för att en naken karl visade sig i fastigheten mitt emot. Polisen som anlände riktade blicken mot grannhuset men såg inget av det damen klagat på.

"Ja men om konstapeln klättrar upp på stegen där så ser man tydligt!"


Liknande gäller vid all bedömning av signalbrus i bilder. På de A4-bilder som testerna utförts på finns inte tillstymmelse till signalbrus av något slag ens om A4-bilden via läsglasögon betraktas på så litet avstånd som en decimeter från ögat - f.ö. en fullständigt orimlig syn/bildvinkel.

Med användning av förstoringsglas med 10 x förstoring syns naturligtvis det signalbrus som talas om i olika tester men detta kan inte skönjas av det obeväpnade ögat och har därför ingen betydelse. Jag ser inget hinder för att bilder av hög kvalitet också kan erhållas på skrivare för A3-formatet. Generellt kan kombinationen kamera/fotoskrivare betecknas som mycket lyckad. För den som är angelagen om att med ett minimum av manipulering kunna göra direktutskrifter i format upp till A4.formatet är den använda kombinationen kamera/skrivare mycket lyckad. Även utan behov av dator, kan man med hjälp av skrivarens eget programpaket utföra rotation, utsnittsförstoring, färg- och kontrastkalibrering resp. ljushetsjustering.

De automatiska optimeringsprogrammen fungerar dock förvånansvärt bra och den late behöver verkligen inte utföra obekväma manövrer för att få ut perfekta bilder utan färgstick eller andra kvalitetsförsämringar..
 
Hur är det med det nya AGFA Sensatis pappret som bl.a. ProPrint numera levererar på och dessutom har en ny färgprofil till? Har någon beställt på detta papper så skulle jag jättegärna vilja veta vad ni tycker. Det ska ju nämligen ha bättre kontrast, d-max (vet inte riktigt vad det är) och ha 80 års påstådd arkivbeständighet.

Och om man drar en parallell, finns det nåt papper i den klassen för hemmabruk eller skulle det vara helt omöjligt?

Jag vill även passa på att tacka Nils Engström för din postning angående IP6000D.
 
Är det någon som testat Canon SELPHY 500 ?

Är lite sugen på denna sublimeringsskrivare då jag inte skriver ut så ofta. Jag inbillar mig iallafall att det inte finns några igensatta munstycken eller liknande som slukar en massa bläck.

På Canons svenska hemsida kan man ladda upp en bild och få den utskriven med valfri (nästan) skrivare samt hemskickad.

Tyvärr kan man inte detta med SELPHY-skrivarna.

mvh
Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.